- 198 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
JAMES OYCE.
JAMES OYCE KİMDİR?
2 Şubat 1882’de Dublin’de doğdu, 13 Ocak 1941’de Zürih’te öldü. Orta tabakadan gelme Katolik bir ana babanın ilk çocuğuydu. Öğrenimine 1888’de Kildare’de başladı. 1891’de Dublin’de Cizvit papazlarının yönetimindeki bir okula geçti. Burada bir ara Kilise’ye girmeyi düşündüyse de sonradan yalnız bu tasarısından değil, Katolik inancından da vazgeçti. Daha okuldayken başladığı yazarlık denemelerini, 1898’de girdiği, University Coliege adıyla anılan ve Katolikler’in gittiği Dublin Üniversitesi’nde sürdürdü. Ibsen’in son oyunuyla ilgili bir yazısı 1900’de Londra’da çıkan Fortnightly Review dergisinde yayımlandı. Dil öğrenme konusunda büyük bir yeteneği olan Joyce, Ibsen’in yapıtlarını özgün dilinden okumak ve onunla kendi dilinde yazışabilmek için Norveç’çe de öğrenmişti. 1902’de üniversiteyi bitirdikten sonra Paris’e giderek tıp öğrenimi yapmanın olanaklarını aradı. Bu arada Dublin’deki bazı gazetelere kitap eleştirileri yazdı. 1903’te annesinin hastalığı yüzünden Dublin’e döndü. Aynı yıl annesi öldükten sonra bir yandan öğretmenlik yaptı, bir yandan da yazılarını sürdürdü. Bu çalışmalarının ürünü 36 şiirlik Chamber Music (“Oda Müziği”) adlı kitap oldu.
Joyce Dubliners (Dublinliler) adı altında toplayacağı öykülerin hazırlığını da bu dönemde yaptı ve kendi özyaşamına dayanan Stephen Flero adlı bir romana başladı. Aynı yıl tanışıp âşık olduğu Nora Barnacle adlı bir kızla birlikte Ekim 1904’te yeniden Paris’e, sonra da Trieste’ye gitti. Orada 1905’te bir oğulları, 1907’de de bir kızları oldu. İlişkilerini uzun süre nikâhsız olarak sürdürdükten sonra çocuklarının miras haklarını koruma amacıyla 1931’de resmen nikâhtandılar. Joyce, Trieste Berlitz Okulu’nda İngilizce öğretmenliği yaptı. Burada Dublinliler’ı tamamladıktan sonra kitabın basımı için 1909’da ve son olarak 1912’de iki kez Dublin’e gitti. Ama Dublinliler 1914’te Londra’da yayımlandı. Joyce, 1904’te yazmaya başladığı ilk romanı Stepben Hero’yu birkaç kez elden geçirdikten sonra A Portrait of the Artist as a Young Man (Sanatçının Bir Genç Adam Olarak Portresi) adıyla ve Ezra Pound’un yardımıyla, 1914-1915’te, The Egoist dergisinde yayımladı. 1916’da da kitap olarak çıkardı. Joyce 1915’te ailesiyle Zürih’e yerleşmişti. Orada yakın bir dost çevresinin ve Pound, T.S.Eliot gibi kendisini tutan yazarların desteğiyle geçimini sağladı. Bu arada İngilizce öğretmenliğini sürdürdü ve ilk romanının bir devamı sayılabilecek Ulysses’i yazmaya başladı. Tek oyunu Exiles da (Sürgünler) 1918’de yayımlandı.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.