- 531 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
HÜLLE.
HÜLLE NEDİR?
Hulle, kocasından üçüncü defa boşanmış olan kadının, boşayan kocası ile yeniden evlenebilmesi için, kendisini boşaması şartıyla ikinci bir şahısla süreli bir şekilde evlenmesi veya evlendirilme sidir.
İslamiyetten önce ve İslam’ın ilk yıllarında evlenme boşanmanın sayısı ile ilgili bir kısıtlama yoktu. İsteyen istediği kadar evlenebilir ve istediği kadar boşanabilirdi. Bu durum o dönemde bazı erkekler tarafından istismar edilmiş ve kadınlar da bu yüzden mağdur olmuştur. Bu mağduriyetlerin önüne geçmek için Baka Suresi 229-230. ayetler nazil olmuştur. Bu ayetler erkeğin boşama hakkını üç ile sınırlandırmaktadır ve üçüncü boşanmadan sonra kadının başka bir erkekle yeni bir evlilik yapıp bu adamdan da boşanmadığı sürece önceki kocası ile evlenemeyeceğini bildirmektedir. Bu ayetler, konuyla ilgili hadisler ve sahabe dönemindeki uygulamalara bakıldığında bu sürecin normal şekilde gerçekleşmesi gerektiği anlaşılmaktadır. İşte burada kadının başka bir erkekle formaliteden evlenmesine "hülle" denilmektedir. Arapça’da ise helal kılma anlamında tahlil denilmektedir.
Bir adamın boşadığı karısını tekrar alabilmesi için başkası ile evlenme şartı, insanları hülle’ye yani formaliteden evlenmeye sevk etmiştir. Çünkü normal şartlar altında kadının ikinci bir adamla evlenmesi ve bu adamdan normal şartlar ile boşanıp eski kocasına geri dönmesi ihtimali bir hayli düşük bir durumdur. Bu yüzden insanlar hülleye yönelmişler ancak bu şekilde yapılabilecek hülle daha baştan ikinci evliliğe bazı şartlar getirilerek yasaklanmıştır.