Tohum Ekilir Fidan ve Fide İse Dikilir
Tohum ekilir fidan ve fide dikilir. İşin yapılış ve söyleniş şekli budur ancak çoğu zaman fide ve fidan için ekmek tabiri kullanılır. Elbette herkesin bunu bu şekilde bilmesi beklenmemelidir. Bu teknik bir konudur fakat insan az çok neyin ekilip neyin dikilebileceğini bilmelidir. Hele hele bu bir programsa, bir dikim haberi yapılıyor ve haberi sunan kişi ekimden bahsediyorsa bunun böyle olmadığını hatırlatmak gerekir.
...
Bu iş daha çok mesleği ziraat ve orman olan kişileri ilgilendiren bir husustur. Sebzecilerin, meyvecilerin, fidan ve fidecilerin, arazisinde tarım yapan çiftçilerin işidir. Diyelim buğday arpa çavdar yetiştireceksiniz tohumu toprağa atarsınız, elle veya mibzerle ekersiniz, çok derine olmamak kaydıyla toprağa karıştırırsınız, üzerini kapatır hafif bastırırsınız. Tohum tavlı topraktan nem alır, hava solur ve sıcaklığın etkisiyle çimlenir, toprak yüzeyine çıkar ve gelişimini sürdürür.
...
Fidan ve fide dikilir derken bunların ekilecek bir yönünün olmaması nedeniyledir. Fide ve fidan ebatındaki şey ancak dikilir. Eğer fideyse bu sebzeye ait bir şeydir. Yani domates biber patlıcandır. Zaten bunların da önce tohumu ekilmiş ve bunlardan fide yetiştirilmiştir. Elde edilen fidenin toprağa şaşırtılması kalmıştır. Eğer fidasa bunlar elma armut ve ayvadır. Fideye göre daha fazla boyuttadır. Fidan fideye göre daha büyük çukur gerektirir. Aşı yeri toprak yüzeyinin dışında kalacak şekilde dikilir. Toprak hafifçe bastırılır. Arkasından hem fide hem de fidan için mutlak can suyu verilir. Ara ara su verme işlemi tekrarlanır.
...
Su hayattır, olmadığında bitkiniz önce solar, sonra kurur. Emeğiniz ve paranız boşa gider. Tüm beklentiler sonuçsuz kalır. Hem siz, hem ülke kaybeder.
...
Ürününüz bol olsun, emeğiniz değer bulsun.
Kemal GÜL
03.05.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.