Y Kuşağı Sokakta Oynayabilen Son Kuşak Olmuştur Z Kuşağı ise Ne Yazıktır ki Bir Nevi Eve Hapsolmuştur
Kuşak meselesi geçmiş asırda ve yaşadığımız yüzyılda konu edilmiş olsa da mutlaka daha önceki zaman dilimlerinde de gündemde olmuştur. Geçmişte günümüzde olduğu gibi adlandırılmamış olabilir ancak farklı yönlü incelenmiş olması muhtemeldir.
...
Kuşak sadece bilinen tarzıyla ele alınmaz. Başka yönlü de konu edildiği olur. Mesela ideolojik anlamda atmış sekiz kuşağı tanımlaması vardır. Yine yetmiş sekiz kuşağı benzer nitelemedir. Atmış sekiz sol düşüncenin zirve yaptığı dönem kuşağı iken, yetmiş sekiz solun karşısına sağın konularak her iki ideolojik kanadın karşılıklı çatıştığı, kargaşanın çıktığı, önlenemez olayların baş gösterdiği bir dönemdir. Bu dönem nihai noktada tüm bu hadiseler neden gösterilerek 12 Eylül 1980 darbesinin yapıldığı bir sürece giden yolu aralamıştır.
...
Bu dönem sonrası gençlik politize olmamış gençliktir. Bir önceki nesle göre neoliberalizmin de etkisiyle mutlak bir genelleme olmamak kaydıyla daha çok para konuşan, lüx tüketim peşinde koşan bir nesil olmuştur.
...
X kuşağı kısmen bu döneme şahittir ancak fiili olarak içerisinde değildir.Tüm olanı biteni kenardan ve uzaktan izlemiştir ancak çağı gereği gelişmeleri yorumlayacak düşünce boyutunda ve bilgi birikimi düzeyinde değildir. Hatırladıkları net olmayıp fludur.
...
Y ve Z tam da darbe sonrası dönem kuşağıdır. Özellikle bilgisayar ve internetin devreye girmesiyle hem meselelerden, hem de birbirinden soyutlanmış, kendisi için yaşayan kuşaklardır. Daha az sorumluluk duygusu taşımaktadırlar. Yaşamı yaşadığı hayattan sayan, hayatın hiç bir inceliğine ve derinliğine dalmayan, daha çok maddeyle ilgilenen bir nesildir. Bu yönüyle X kuşağını Y ve Z kuşağından ayrı tutmak gerekmektedir. Çünkü X kuşağı kadınıyla erkeğiyle oldukça sorumlu bir kuşaktır. İlk kez bu kuşakta eğitimlilik bayanlarda erkeklere nazaran daha yüksektir.
...
Z kuşağının önemli şanssızlığı çalışan anne baba çocukları olmasıdır. Bakıcı elinde ve kreşlerde büyümesidir, apartmanlara ve evlere hapsolmasıdır. Y kuşağı sokakta oynayabilen bu yönüyle kendisini şanşlı hissetmesi gereken son kuşaktır. Alfa ve beta için ise iyi temennilerde bulunmanın ötesinde şimdiden yorum yapmak anlamsızdır.
Kemal GÜL
02.05.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.