- 237 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İSVEÇ SEYAHATI 2
Temizlik imandan gelir demişler. İnsan kendi imanı dışında yaşayanların coğrafyasında bu cümleyi irdelemeden edemiyor. Hangi iman ? Bizim imandan kaynaklanan temizlik orta yerde. Biyogaz teknolojisine yetişmesek ortalığı bok götürecek. Üzüm üzüme baka bakamı kararır ? Yoksa “kazan dibin kara, seninki benden kara” mı denir bilinmez. Hangi Müslüman komşu ülkeden farkımız var? İran, Irak yada Suriye. Yerli halkla sofraya oturduğunuz var mı orta doğuda? Eğer mideniz kaldırabildiyse kendinizi sorgulayın derim.
On iki gündür gezdiğim İskandinav ülkesi İsveç’te, henüz bir çöp konteyneri görmedim. Belirli noktalarda Hani bizde dolduğu halde kapağı açık bırakarak tepeleme doldurur, olmazsa yanı başına bırakıp gittiğimiz. İnsan insandan utanmıyor, anlıyorum. Kendinden biraz utanması gerekmez mi? Yaptığımız eylemin telafisinin ne kadar zor olduğunu bilmeyenimiz var mi? Çöp odaları oluşturulmuş burada. Beş ayrı noktadan tasnif edilerek toplanan çöpleri son gören sizlersiniz.
Ormanlarında mesire yeri ve yürüyüş parkurlarında dinlenmek için bırakılmış bankların hiç birinde sevgiliye kazılmış aşk mektupları yok. Yada kızdığı insana gönderim olsun diye küfür içerikli bel altı vecizeleri. Hepsi ilk günkü gibi boyalı ve temiz. Drenajları yapılmış , mazgallardan alınan sular yer altı borularıyla drene edilmekte. Çatılardan inen düşüm oluklarına koydukları ızgara ile yaprak yada başka çöplerden arındırılmış yağmur sularını sisteme dahil etmekteler. Kesinlikle su birikintileri yada çamur oluşumuna müsade edilmemekte.
Şehrin ortasında istemediğin kadar doğal orman ve seyir tepeleri bulunmakta. Endüstriyel değeri olmayan yaşlı ağaçlar kesilmiş ve yerinde bırakılmış çürüyerek gübre olması için. Odun kömür pahasından, doğalgaz katliamından, elektrik çarpmasından kurtulmak için kimse araklama eylemine girmemiş.
Karakteristik özelliği bazalt yapısına dayanan şehirde, kayaların oluşturduğu dağ ve tepeler konkasör kurulup mıcıra çevrilmemiş. Bazıları oyularak sığınak yapılmış. Bazıların altı otopark üstü çocuk parkı olarak düzenlenmiş. Ağacı ve bitki örtüsüyle beraber. Hiç bir araca geçici olarak iki saatten fazla park hakki tanınmamakta. Her aracın oto parkı olmak zorunda. Bir çok apartmanın bodrum katları otopark olarak inşa edilmiş durumda. Şehir merkezine doğru otopark saat ücretleri yüksek tutularak insanlar toplu taşımaya yönlendirilmiş. Kural herkese kural. Beyin hücrelerinin rahimlerinde henüz ayrımcılık ve kayırmacılık yuva kurmamış.
Gördüğünüz bebek arabalarının yoğunluğu yakınlarda doğum yada çocuk hastanesi olduğu izlenimi vermesin. Üçer ay anne ve babaya, kalan on ay anneye olmak üzere toplam on altı ay ücretli doğum izni verilmekte. Özellikle babanın iznini kullanması mecburi. Şehrin hiç bir bölgesinde sahipsiz ne kedi nede köpek görmedim. İnsanlara ve doğaya verilen saygıdan hayvanlarda nasibini almış durumda. Evcil hayvanı doğum yapan sahibine üç aydan başlayan ücretli doğum izni verilmekte. Günde iki saat hayvanın dışarı çıkarılması ve evde bağlı tutmak kesinlikle yasak. Buna göre eğitimini yaptırmış olmaları şart. Bu notu düşerken buraya gel de memleketimde yapılan hayvan katliamlarını anımsama.
Paramızın dibe vurduğunu ve gidecek başkada yer olmadığını anlatan saygı değer aziz büyüğümüzün gayet haklı olduğunu anlayabiliyoruz. Buralarda vitrinleri seyrederken. Portakal ve elmaları aynı kasaya koyup katarakt gözle bakarsan korkulacak bir şey yok. Kavramları tasnif edip grup yaparsak, her şey ayan beyan ortaya çıkıyor. Gerçekler resmin arabında gizlidir. Görmek istersen ışığa tutmalısın. Kalın sağlıcakla.
13.04.2022/Goteborg
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.