Altı Ay Önce Yetmiş Lira Olan Yol Ücreti Hangi Gerekçelerle İki Yüz Yirmi Lira Olur
Başlıktaki yol ücretindeki artış tüm yol ücretleri için geçerlidir. Sürekli seyahat edilen yol bu yol olduğu için örnektir. Akıl almaz bir durum bu. Tüm resmi kurumsal artışların, enflayonun, devletin açıkladığı yıllık kira artış oranlarının katbekat üzerinde olan kontrolsüz bir artıştır. Devlet kendi uhdesinde bulunan taşımacılıkta yüzde otuz kırk artışa giderken özel taşımacılık niçin bu düzeyde artış yapar anlamak zordur. Bu kararı kimler alır, kimler nasıl onaylar düşünmek gerekir.
...
Bu düzeydeki artışlar sırf ulaşımda da değildir. Bir çok sektördedir. Girdiler hesaba katılarak maliyetlerdeki artışın ürünü belirli bir düzeyde etkilemesi gerekirken onu çok çok aşan üç dört katlık artışlar nasıl yapılabilir. Sektörler kendilerini güvenceye alırken maliyeti alabildiğince vatandaşın üzerine yıkmakta ve onun üzerinden haksız kazanç elde etmektedirler. Burada fırsatçılık vardır. Döviz, mazot ve gaz, elektrik, demir ve çimento ve maliyeti etkileyebilecek diğer unsurlar bahane edilerek maalesef bu yönlü oldukça yüksek artışlara gidilmektedir. Oysa tüm bu unsurlardaki artışlar maliyeti kısmen etkilemektedir.
...
Bu mesele ciddi takip gerektirmektedir. Devletin resmi enflasyon rakamı bellidir. Ürüne göre bunun üzerine çıkılabilir, kimi ürün de bu rakamın gerisinde kalınabilir. Katlamalı artışlar fahiş fiyat olarak görülebilir, ona göre de işlem yapılabilir. Yoksa asgari ücrete yapılan artış bellidir, memur ve emeklisine, bağkur ve sigorta emeklisine yapılan artış ortadadır. Bir de işsizin ve asgari ücretin çok daha altındaki rakamlarla gayri resmi olarak çalışanlar düşünüldüğünde geçim oldukça sıkıntılıdır. Tuzu kurular ise bu meselelerden hiç etkilenmemektedir.
Kemal GÜL
17.04.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.