- 208 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Moody's Fitch Ratings ve Standard and Poor's
Dünya kredi derecelendirme kuruluşları tüm dünyadaki para akışını, ülke ekonomilerini, kredi açma ve takip etme, krediyi tahsil etme, oranlarını belirleme gibi bir çok mevzuda para piyasalarının eli kolu gözü kulağıdır.
...
Dünyanın toplam üretimi doksan trilyon dolar civarındadır. Bunun yaklaşık yüzde onu serbest dolaşan paradır. Hakim para dolardır ancak euronun da bir kıymeti harbiyesi vardır. Sterlin eskiden olduğu kadar güçlü değildir. Her ölçü dolara göredir. Yen yuan ve Rus Rublesi gibi paralar henüz istenen kıvamda değildir.
...
Dünyadaki dolaşan paranın önemli bir bölümü Amerika’ya aittir. Bu üç kredi derecelendirme kuruluşunun tarihi en az yüz yıllıktır ve ilk kurulan Standard and Poor’s olmak üzere Amerika’dadır. Bu kuruluşlar tüm ekonomileri izlemekte ve değerlendirmektedir. Ülkelerin ekonomileriyle ilgili risk analizleri yapmakta ve düzenli açıklamada bulunmaktadırlar. Böylelikle paranın yönünü tayin etmektedirler. Görünümleri düşürmekte yükseltmekte, işlerliğini tayin etmektedirler. Bir nevi paranın yani doların kılavuzu olmaktadırlar.
...
Her üç kuruluşun ABD’de olmasının espirisi zaten dolar boyutludur. Bu kuruluşlar diğer para birimlerinden öte dolarla ilgilenmekteler. FED, IMF ve Dünya Bankası gibi hem Amerikan Merkez Bankası hem de diğer para operasyonları yapan kuruluşların önünü açmakta bir nevi danışmanlık yapmaktadırlar. Doların kimi zaman dünyada dolaşıma girmesine, kimi zaman ülkesine dönmesine yardımcı olmaktadırlar. Pozitiften durağana oradan negatife dönüştürerek, bazen de şartlara göre tam tersini yaparak ülkelerin hangi oranda ne kadar süre borçlanabileceğine karar vermektedirler.
...
Kredi derecelendirme kuruluşları oldukça önemlidir. Açıklamaları dikkate değerdir. Size düşen ona göre poziyon alma ekonominize yön vermedir. Varsa bir aksama tamir edilmelidir. Bu üç kuruluş asla yok sayılmamalıdır.
Kemal SEYFİ
16.04.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.