- 244 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Farklı Bir Enflasyon Yorumu Farklı Bir Bakış Açısı
Enflasyonun en basit tanımıyla pahalılıktır denilse de gerçek öyle değildir. Enflasyon, bir ekonomide fiyatlar genel ortalamasının yükselmesidir. Hayat pahalılığı ise; gelirin satın alma gücünün azalması, artan fiyatlar karşısında yetersiz kalmasıdır. Ayrıca ihtiyaçlarınızı karşılamakta zorlanmanız, hedeflerinizden uzaklaşmanız, yoksullaşmanız, umutsuzluğa düşmeniz diye belirtilebilir. Bu durum ne yönetenin ne de yönetilenin isteyebileceği bir husustur ancak şartlar kimi zaman sizi buna zorlayabilir. Yalnız şu bir gerçek ki piyasanın kontrolsüzlüğü ortadadır. Ülkemizde serbest pazar ekonomisi uygulanmaktadır ancak bunun da takibi denetimi gerekmektedir. Her şeyin müsebbibi döviz denilmekte ama dövizi kat kat aşan ayarlamalar yapılmakta, bu yolla haksız kazanç elde edilmektedir. Enflasyona karşı en etkili çözüm ise ya eşelmobil yani artan enflasyon oranı kadar ücretleri artırmak, ya da gelirleri dövize endekslemektir.
………………………
Nasıl oldu da toplumca böyle bir durumu yaşar olduk meselesinden öte gelinen noktada sorunun önemi kavranmalı ve çözümlenmesi için çaba sarf edilmesi gerekmektedir. Herkes kendisinden, kendi gelirinden ve harcamalarından bakabilir olaya. Kendi enflasyonunu, yani alım gücünü kendisi belirleyebilir. Geliriyle önceden neler alabiliyordu şimdi neler alabiliyor veya alamıyor görebilir, bunu mukayese edebilir.
……………………...
Cidden ciddi bir alım gücü yetersizliği var insanımızda. Oysa çalışanın ve emeklilerin enflasyona karşı korunduğu, üreticinin kollandığı, gerektiğinde desteklendiği hiçbir kesimin enflasyona ezdirilmediği gibi yaklaşım da var ülkede. Ancak her nedense paranızın değerinin gerilediği, ihtiyaçların peşinden yetişilemediği bir başka gerçek de var.
………………………
Bu konuda çok farklı yorumlara şahit olunmaktadır. Açıklanan enflasyonun gerçek olmadığına, rakamlarla oynandığına, manipüle edildiğine, iyi bir ayar verildiğine ilişkin açıklamalar var. Ben devletin bir kurumunun çarpıtarak sonuç açıklayacağını düşünenlerden değilim fakat şöyle bir yola başvuruluyor olabileceğini de dikkate almakta fayda görenlerdenim.
………………………
Enflasyon farklı kalem ve ürünlerden oluşuyor ya burada enflasyon sepetinde kalemlerin ağırlığını değiştirebilirsiniz. Çok daha yüksek oranda artan ürün deseninin oranını düşürebilir, az artanı yükseltebilirsiniz. Hiçbir üründe marka düzeyli ürün belirleme olmadığı için piyasadaki ortalama fiyat üzerinden değil en düşük rakam üzerinden gidebilirsiniz. Kapanma merhalesinde olan veya devri yapılmakta olan firma ürünlerinin uygun rakamlarını alabilirsiniz, indirimli ürünleri listelendirebilirsiniz, internetten en düşük rakamlı olanları kayda geçirebilirsiniz ve ortaya bir rakam çıkarabilirsiniz. Tüm bunlar ciddi bir fiyat ayarlaması sağlayabilir. Yani sizin açıkladığınızla vatandaşın enflasyonu arasında kayda değer bir fark olabilir. Bu da ücret artışında işinize yarayabilir. Nitekim son açıklanan yıllık tüketici fiyat enflasyonumuz yüzde atmış bir küsurken, bir başka çalışmanın sonucu yüzde yüz kırk iki küsurdur. Üretici fiyatları enflasyonu ise bunun iki katına yakındır.
………………………
Zaten vatandaş bakıyor ki her şeyin fiyatı son bir yılda ikiye üçe dörde katlanmış. Son iki yıla bakıldığında bu katlamaların daha yüksek düzeyde olduğu görülmüş. Olması gerekense gelirinin bu oranda artış göstermesidir ki eğer enflasyon bu metotla olandan düşük gösteriliyorsa ücretli kesimin geliri reel olarak gerilemiştir. Üstelik milli gelirden almış olduğu pay da son iki yılda yüzde on altı on yedilik kayba uğramıştır. Bu da işin tuzu biberi olmuş ve vatandaş fakirleştiğinin farkına varmıştır.
………………………
Yönetenlere düşen bu gerçeği görebilmek ve tedbir geliştirebilmektir. Ya da halka eskilerin tabiriyle acı ilaç denilen şeyin içirilmekte olduğunu söyleyip bir süre sabredilmesi gerektiğini belirtip, iyileşmenin mutlak sağlanacağını, kötü günlerin geride kalacağını ve ülkenin selamete çıkacağını, geleceğin güllük gülistanlık olmasa da bugünden daha iyi alacağını anlatmaktır. Halkımız sağduyuludur acı ilaca, her türlü reçeteye bağışıklıdır. Vaadlere alışıktır.
Kemal SEYFİ
04.04.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.