- 186 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Ekmel tefsiri arayalım...
Ekmel tefsiri arayalım...
Ayetle yetinme ekmel tefsiri ara...işari tefsir ekmel tefsirin bir parçasıdır...mesela hz Yusuf kıssasını işari sembolik tefsir etmezsek ...tefsir eksik kalır...hz Yusuf gönlün güzelliğin kendine aşık edenlerden bir semboldür...Züleyha nefis çirkinlik kölelştiriciler asimile ediciler bozgunculardan bir semboldür...
Nemrutlukla kavga edersen hz İbrahim olursun Ateşin kimyasını bile değiştiri Allah senin için...Yaratan kimyasını değiştirir ateşin ve imanın miraç eder...
Firavunlukla kavga edersen de hikmeti seç...
Firavunlukla kavgada başarı ASA verilirse ancak mümkündür...
Hz Yahyanın bile tevekkülü eksikti...ilaç ŞİFA için yeter deme tevekkülün eksik kalır ve hz Yahya ağaçla bıçıldı sende ilaçla kalbin durur ölürsün...şifayı Allah verdi...de...
Hz Muhammet efendimiz yaratılanların imamıdır ekmel tevekkülü ne Hint kafalılardan öğren ne Arab kültüründen ne de yeni ilahiyatçılardan...ekmel tevekkülü tek hz Muhammette bulursun...
Ben türk ırkını hz Yusufun günümdeki sembolü görüyorum örtüşüyor kaderleri...Kuyulara da atıldı vezirde edildi...Osmanlıdan sonra nato ülkeleri çok çok muhtaç kılındı Türk ırkına işte günümde...O asrımın veziri olacak güzelliklerin ırkı...güzelliklerin hadimine Yusuf denir Türk ırkı güzelliklerin hadimi...bütün batının güzelliklerini toplasan Türk ırkının güzelliği yanında eksik kalır...kilesenin güzelliklerini de toplasınız bir de havranın güzelliklerini ekleseniz çokçok eksik kalır türkün hadimi olduğu güzelliklerle kıyaslanınca...
İşari Tefsir ne demek mi ...
Sözlükte "bir nesneyi gösterme; bir anlamı üstü kapalı bir şekilde ifade etme, dolaylı ve kinâyeli bir sözle anlatma" gibi mânalara gelen işâret, tasavvufta "maksadı söz aracılığı olmadan başkasına bildirme; ibareyle anlatılamayan, yalnızca ilham, keşf gibi yollarla elde edilmiş bilgi ve sezgi sayesinde anlaşılabilecek kadar gizli olan mâna" şeklinde tanımlandı , keşf ve ilhamla Kur’an âyetlerinin bir kısmının veya tamamının yorumlandığı tefsirlere de işârî (remzî) tefsir adı verildi...
Evet...Sûfîlere göre Kur’an’da mevcut kelime, lafız ve cümlelerin ilk bakışta akla gelen dış (zahr-zâhir) anlamlarından başka bunların sûfînin mârifetteki derecesine göre halka halka genişleyen iç (batn-bâtın) mânaları da vardır...
Evet...Sûfîler, Kur’ân-ı Kerîm’de işârî ve bâtınî mânalar bulunduğunu kanıtlamak üzere başta Kur’an’ı tefekkür, tedebbür, tezekkür ve tertîl ile okumayı öğütleyen âyetler olmak üzere (meselâ bk. el-Bakara 2/219, 266; el-En’âm 6/50; Sâd 38/29; Muhammed 47/24; el-Müzzemmil 73/4) bazı âyetlerle hadisleri delil gösterirler...
Evet...İlk sûfîler, zâhidlerin Kur’an’ı yorumlama tarzına uymakla beraber buna haşyet, fenâ, bekā, muhabbet, mârifet, keşf gibi yeni kavramlar ekleyerek bu kavramlar çerçevesinde yorumlara gitmişlerdir.
Evet...Sûfîler, işaret yoluyla çıkarılan anlamın geçerli sayılması için onun zâhirî mânaya aykırı düşmemesini, ayrıca başka bir nasta bu anlamı doğrudan veya dolaylı olarak destekleyen açık bir ifadenin bulunmasını gerekli görürler...
Evet...şunu da bil...Güzelliklere hamil ve hadim olmayanlara işari manalar kapanır...ADL sıfatlıdır Hakim sıfatlıdır çünkü Allah...şu durumu da bil bu konuda ekmel olsun bilgin...eksikle yetinme...Allah ekmeldir ekmel ilimlileri ekmel adilleri ekmel hakimleri sever..."Yarım doktor candan yarım hoca dinder eder..." de...Gazzâlî gibi Muhyiddin İbnü’l-Arabî de ilke olarak Kur’an’dan çıkarılan bâtınî ve işârî mânaların lafzî ve zâhirî anlamla çelişmemesi gerektiğini belirtmişse de kendisi zaman zaman işârî ve bâtınî yorumlarında Gazzâlî’den ileri gitmiş ve genellikle işârî tefsire müsamaha ile bakan İbn Teymiyye gibi âlimlerin dahi ağır eleştirilerine mâruz kalmıştır...
Evet...Nizâmeddin en-Nîsâbûrî’nin Ġarâʾibü’l-Ḳurʾân’ı, İsmâil Hakkı Bursevî’nin Rûḥu’l-beyân’ı gibi işârî tefsirlerin çoğunda rivâyet ve dirâyete dayalı yorumlara da yer verilmiştir...
Evet...şunu da bil...Mutasavvıfların bazı bâtınî ve işârî yorumları Kur’an’ın lafzına ve mânasına uygun düşmediği, Arap dili ve edebiyatı kurallarına uymadığı gibi gerekçelerle hem ulemâ hem de mutedil sûfîler tarafından eleştirilmiştir...
Evet...şunu da bil...İbnü’l-Arabî ve takipçilerinin bâtınî ve işârî yorumlarına yöneltilen itiraz ve tenkitler ise çok daha ağırdır. İbn Teymiyye, İbnü’l-Arabî’nin te’villerini tahrif olarak değerlendirir
Evet...şunu da bil... Gazzâlî’nin işârî tefsir alanında özel bir yeri vardır. Başta İḥyâʾü ʿulûmi’d-dîn olmak üzere çeşitli eserlerinde işârî tefsirler için teorik bir çerçeve çizen Gazzâlî bu tür tefsirlerin lüzum ve faydasını savunmuş, birçok âyeti buna göre yorumlamış, sûfîlerin Kur’an’la ilgili yorumlarını aktarmıştır...
İbnü’l-Arabî’nin işârî tefsir anlayışından sonra bu alanda onun en önemli takipçisi Abdürrezzâk el-Kâşânî olmuştur. Kâşânî’nin Teʾvîlâtü’l-Ḳurʾân (Kahire 1283, 1317) adlı işârî tefsiri yanlışlıkla İbnü’l-Arabî’ye mal edilerek Tefsîru İbni’l-ʿArabî diye tanınmıştır. ..
Mutasavvıfların ölçülü işârî yorumları dirâyet metoduyla yazılan tefsirleri de kısmen etkilemiştir. Fahreddin er-Râzî’nin Mefâtîḥu’l-ġayb ve Levâmiʿu’l-beyyinât, Kurtubî’nin el-Câmiʿ li-aḥkâmi’l-Ḳurʾân, Elmalılı Muhammed Hamdi’nin Hak Dini Kur’an Dili adlı eserlerinde zaman zaman âyetlerin tasavvufî yorumlarına da yer verilir...(Bak,Kaynak: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi)
Evet ...Ekmel tefsiri arayalım..."günüm de Kur’anda şu yok şu yok diyenlere ekmel tefsirinde var diyelim ve Kur’anın budanmasını engelleyelim...Kafese tıkacaklar Kur’anı oysa Kur’an esma çekirdeğinin oluşturduğu ağaçtır kökü var gövdesi var yaprağı va meyvesi var öğrettiği ürettiği güzellikler var...o güzelliklere savaş açıyor "Kur’anla yetinelim" diyenler günümde...
Ak Kur’anı savunmak nedir anlasak...Adam sömürüyü sömürülmeyi haram saymıyor...asimile olmayı haram saymıyor...cihadı ekmel sınırda anlamamış...İşte Amerika haramdan zengin oldu...cihad varsa dünyanın hiçbir yerinde haramdan zengin olma şartları olamaz...cihad var cihad var öncelikli cihad bu Amerikanın haramdan zengin olmasına engel olmak...adam bankaların faiz gelirleriyle savaş veriyor...mücahit oldum diyor...sen korkak mücahit oldun kardeşim...cennetin anahtarına çok çok uzaktasın sen...İbrahimliğe habilliğe musalığa İsalığa çok çok uzaksın sen...Cihat ne mi mücahit ne mi...Amerika bile haramdan zengin olmaya cesaret edememeli...dünyanın bir yerinde bir mücahit varsa...Amerika dolar sattı silah sattı...üretenleri kendine köle yaptı...ürettikçe günaha girdik...Nüklerin yoksa üretmeyi de yapma...cihad temel öncelikli görevdir...Dünyanın horozu olana mücahit denir...Hz Musa güzelliklere hadim olamadığı an Firavuna savaş açtı...Habil de Kabile savaş açtı ama canından oldu ...vız gelir candan maldan olmak cihaddadır cennetin anahtarı çünkü...Hz İbrahim ol...cihaddadır cennetin anahtarı sadece...senin ibadetleri bir ile çarpılsa mücahidin yaptıkları 30 000ile çarpılır...her günü kadir olur mücahidin...sen Kadir gecesinde bile ibadet yapsan ibadetin birle çarpılır ancak...ikiyle bile çarpılmaz korkaksın çünkü...sabır sandığın şey de aslında korkaklık...
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.