- 251 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
NATO CENTO UNESCO MGK BDDK TMSF (Dünyada ve Ülkemizde Güvenlik ve Ekonomik Nedenlerle Oluşturulmuş Kurum ve Kurullardır.)
Her sorunlu dönemin arkasından çözüm arayışı başlar. Aynı sorunların tekrar yaşanmaması için ciddi uğraş verilir. Kimi zaman sorunlar öyle büyük olur ki neticesi yıkım ve felaket olur. İşte bu nedenlerle yeni tedbirler alınır kurum ve kuruluşlar oluşturulur.
……………………..
İlk dünya savaşından sonra bu yönlü bir yaklaşım ya düşünülememiş veya geliştirilememiş. Aradan yirmi yıl geçmeden ikincisi patlak vermiş ve daha kanlı ve ölümlü sonuçlanmış. O nedenle ortak akıl devreye girmiş ve birlikler paktlar oluşturulmuştur.
…………………….
NATO bunlardan biri ve belki de en önemlisi. Kuruluş 1949. Karşıtı Varşova Paktı ki kuruluş 1955. Birleşmiş Milletler 1945, Unesco eğitim ve kültür adına 1946, CENTO 1955, AGİK 1955 AET 1959.
……………………
Bu kuruluşlar kimi zaman güvenlik, kimi zaman ekonomik anlamda karşımıza çıkar. Bizde ise 1960 ihtilali sonrası MGK, 12 Eylül sonrası YÖK, 2000-2001 krizi sonrası BDDK ve TMSF kurulmuş ve devreye sokulmuştur.
……………………..
Ya ihtiyaç ve çözüm nedeniyledir bu kurum ve kuruluşlar, ya da pozisyon gereğidir. NATO Batı tarafından kurulmuşsa, karşısına Varşova konulmaktadır. Bu yolla dengeler gözetilmektedir. Bir tarafta Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Teşkilatı yer almaktadır. CENTO ise daha dar kapsamlı İran, Irak, Pakistan ve Türkiye olmak üzere ve bir Batılı ülke olan İngiltere dahil edilerek tesis edilmiştir.
…………………….
MGK niçin ihtiyaçtır denildiğinde ise eğer bu nitelikte bir kurum olsa devletin işleri istişare edilir ve böyle bir darbe söz konusu olmazdı anlamındadır. Ancak MGK oluşturuldu ama ona rağmen sonrasında 12 Eylül darbesi geldi.
……………………..
Üniversiteler başıboş olmasaydı 12 Eylül yaşanmazdı denilerek YÖK kuruldu fakat arkasından 28 Şubat yaşandı.
…………………….
BDDK TMSF Kemal Derviş’in eserleridir ancak bu kuruluşların bugün ki işlevleri nedir pek bilinmemektedir.
……………………..
Bir dönem ihtiyaç olarak görülen kurum ve kurullar zaman geliyor amacıyla örtüşmeyen işler yapmak durumunda kalıyor. Ya feshediliyor veya işlevsiz hale getiriliyor. Adı kalıyor ancak fonksiyonu bitiriliyor.
…………………….
Sormak gerekir Birleşmiş Milletler’in ne gibi bir fonksiyonu vardır bugün için veya bizdeki YÖK BDDK veya TMSF gibi kurum ve kurulların ne yönlü faaliyeti vardır. Fayda zarar muhasebesi yapılmalıdır. Ya devam ya tamam denilmelidir.
Kemal SEYFİ
10.03.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.