- 424 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
savaşın fotoğrafı
insanlar hiç beklemiyordu böyle bir savaşı acıları yarına ertelediğinden.emperyal bir ülke olmanın hayaliyle genişleme stratejisisine bakakalan dünyaya inat ilerleyen ordu.belki büyür bu savaş içine bizimde dahil olmamızla.böyle bir hayalin yansıması gibi sarfedilen sözler.bombalar yağarken acılarımız depreşiyor uzaktan baksakta ölüm ve yıkımın dehşetine.putin tarihsel bağlardan söz ediyor istilaya haklı bir bahane aradığında.askeri harekat başarıya ulaşabilir sözkonusu savaş olduğunda.belki yangın büyümeden son verilir bu çılgınlığa.ama rusya tarihten gelen haklarına inanmış durumda topraklarına katmak istediği ülkeleri listelerken.
güçlü bir ülke olmanın hayaline inanmış rusya.ortadoğu ve avrupada söz sahibi olmak.kimyasal silahlar dünyanın sonunu getirir eğer büyük bir savaş çıkarsa.nitekim amerika harekete geçmiş işgal tamamlanırken.orantısız güç kullanımı tehdit ediyor bölge ülkelerini.insanlar nasıl bir yarına uyanacağından emin değil.rusya amerika gibi silah doğrultuyor kendinde böyle bir hakkı görürken.emperyalist savaştan farklı olarak ülke topraklarını genişletmek amacında.hiç çekinmiyor kamuoyundan söz konusu savaş olduğunda.nato karşı çıkıyor bu savaşa kendi güvenliği için.bir etkinlik alanı oluşturmak için savaşıyor.bunu başaracak güç bulurmu zaman gösterecek.türkiye türklerin ezeli vatanı değil.ama burdaki yerleşik hayat bir işgalle başlamış olduğundan haçlı savaşları yaşanmış tarihte.bu acılar hala tazeliğini koruduğundan eski düşmanlığı devam ediyor batının.türkiye bu korkularla geçirdi yüzyıllarını.işte günümüzde yaşanan bu savaş için osmanlıya göndermeler var.fener patrikhanesi hala ortodoksluğun merkezi olduğundan istanbul için heyecan duyuyor batı.ayrıca tarihi köklerinde anadolu var avrupa ülkelerinin.doğu roma için kaç dünya savaşı yaşandı yakın tarihte.işte yeni bir savaşı bu korkularla karşıladı dünya.rusya yaptırımlara karşı savaş ekonomisi uygularmı rublenin aşırı değer kaybına karşın.savaş bütün dünyada kendini hissettirmiş durumda.başta amerika olmak üzere avrupa ülkeleri tayakkuzda her ihtimale karşı.
rusya ilhak politikasıyla bir güç olabilirmi dünyada.üretim gücü ordusu kadar güçlü değil.kıyamet savaşına hazırlık görüntüsü veriyor dünyaya.tamamıyla küreselleşme etkisinde dünya.islam ülkeleriyle nasıl bir ilişki geliştirir rusya terörle içiçe yaşayan ortadoğuyu kendi ekseninde tutmak için.türkiye mustafa kemalle kazanmıştı istiklalini.o tarihte soyetler birliği kuruluyordu o coğrafyada.rusya o tarihlerde bolşevik ihtilali için çalışıyordu tüm gücüyle.80li yıllara gelindiğinde afganistana girmişti sovyetler birliği.islami hareketler o tarihte neşvünema bulmuştu amerikan desteğiyle.iran devrimi destek gördü batıda yeşil kominist dedikleri devrimin kendilerini vuracak güce ulaşmayacağı kanısıyla.türkiyede demokrat parti iktidardan düşünce bir karanlığa gömüldü o yıllarda.erbakan gibi siyasetçilerin manevi kalkınma dedikleri laikliği hedef almıştı devlet kurumlarında.bir iç savaş tehdidine karşı 12 eylül ihtilali sağ sol çatışmasını durdurmuştu görünürde.bu yıllarda cemaat gerçeğiyle tanıştı türkiye.cezayirde karşı devrim başarısız olmuştu.islam ülkeleri neden moderne kuşkuyla bakıyordu o dönemde küfür tek millettir hadisini sloganlaştırmanın politik tavrını benimsemekle.artık islam için alarm zilleri çalmaya başlayınca bu örgütlerin kontrolden çıktığı görüldü.20.yüzyıl ideolojilerin çöküşüne şahit oldu berlin duvarının yıkılışından sonra.artık islama alternatif bir ideoloji yoktu.sivasta yaşanan katliam için beklenen tepki yoktu toplumda.taki 28 şubatla bir çözülmeye uğrayınca cemaatler.erdoğan milli görüş gömleğini çıkarmakla sağ parti kimliğiyle siyasete girdi.islamcılık kabuk değiştirmekle devletin imkanlarıyla zenginleşti.chpnin rant ekonomisi dediği siyaset tarzına yabancıydı türkiye.neo-liberal ekonomi piyasa şartlarını rekabette görüyordu.ancak kurdaki artış liranın değer kaybı demekti.tuik baz aldığı verileri izah etmede güçlük yaşadığından halkın alım gücü azalıyordu her geçen gün.ekonomideki kötü gidişat 15 temmuzu unutturmuştu.liranın piyasada alım gücü olmadığından dolarla ölçülür olmuştu şirket gelirleri.türkiye bu sıkıntılı durumu yaşarken salgın hastalık belasıylada savaşıyordu.işte rusyanın ukraynayı işgalini bu açıdan görmek gerekiyor.türkiye ittifak kurmakta muvaffak olamamıştı ne doğuda ne batıda.bölgesel güç olması dünya dengelerini değiştirdiğindenmidir saldırıya uğrama ihtimali.afrika ve ortadoğuda bir güvenceydi güçlü türkiye.her şeye rağmen ihracatını artırmaya bağlamıştı gelişmeyi.erdoğan savunmaya önem veriyordu tehdit gördüğü ülkelere karşı.türk dış poltikası bu savaşın sonuçlarına hazır olduğuna inandırmıştı halkı.ancak rusyanın türkiyeye karşı bir ikiyüzlülükle siyaset izlediğini açıklıyordu siyaset putinin yaptığı konuşmaya haklılık kazandıracak gerekçelere bakılınca.
milli görüş teşkilatı islamın ferasetine inanmıştı.ancak chpye karşı verilen savaş geçmişte kalmıştı.taklitçi suçlamasından vazgeçilince bir kitle partisi olmaktan uzaklaştı bu fikir hareketi.artık cihada koşmak için bir neden kalmamıştı devletin inanca özgürlük tanımasıyla.müsiat çatısı altında yeşil sermaye vardı artık.hak talebinde bulunmak için bir neden yoktu.sol partiyle ittifak kurması rejim için bir tehdit değildi ne kadar faşizan uygulamalarda bir değişiklik yaşanmıyor olsada..islamcı hareketler antisiyonizmin kavgasını verirken amerikan desteğini kaybetmişti ortadoğuda.bir dizi eylemden sonra kimliğinden uzaklaştı bu gibi örgütler.başka sorunların varlığını hissettirdi yoksulluk.büyük güçler bir oyun alanı görmüştü ortadoğuyu arap baharını proveke etmekle.suküne eren havayı rusyanın bozmak istemesinde güçlü bir devlet olmanın şartlarını hazırlıyordu savaş.artık savaşın nasıl seyredeceğine karar vermek rusyanın insafına kalmıştı.nasıl bir etkinlik alanı oluşacak buna emperyal güçlerin tavrı açıklık getirecekti.