Hangisi Etkin ve Siyasi Hangisi İktisadi, Hangisi Askeri Güçtür
Amerika’ nın en etkin iktisadi ve askeri güç olduğu hususunda hiç tereddüt yoktur. Sadece savunmaya ayırdığı yıllık tutar bizim toplam hasılamız kadardır. Dünyada toplam üretimin ise yaklaşık üçte birini tek başına sağlamaktadır. Japonya ve Almanya oldukça önemli teknolojik ve iktisadi güçtürler ancak son dünya savaşının kaybedenleri olarak dünya siyasetinde fazlaca söz hakarı yoktur.
...
Sondan önceki son süper güç hala en akıllı güçtür. İngiltere hem ılımlı, hem etkin, ağırlığı olan, sözü dinlenen güçtür. Gelişmişliğin ve kalkınmışlığın yanında, aklı ön plana çıkararak, arkadan Amerika’yı yöneterek, en az kayıpla en fazla kazancı elde eden bir ülkedir. Franklar’ ın memleketi Fransa ise her dönem etkindir ve en sorunlu konularda bile ön almasını bilmektedir. Elbette Macron Putin ayarında bir tecrübe değildir ama yine de dikkate alınması gereken bir adamdır.
...
Putin usta bir satranç oyuncusudur. Önemli bir iktisadi güç olmamasına karşın, oyunda taşları gerektiği gibi oynatan ve yer değiştiren bir liderdir. Amerika’nın onda birini bile bulmayan savunma harcamasına karşın bölgesinde ve dünyada söz sahibidir. Bu, bir konuda kararlı durması ve gerektiğinde risk almasını bilmesinden, düşündüğünü her hal ve şart altında ortaya koymasından kaynaklanmaktadır.
...
Çin sessiz ve derinden gitmektedir. Dünyayı yakından izlemektedir. Önemli iktisadi, teknolojik, siyasi ve askeri güçtür ama bunu gereksiz şekilde harcamama düşüncesindedir. Ülke Cengizhan’ dan sonra işgale uğramamıştır. Bu da akıllı politikaların eseridir. Hiç işgale uğramamış ülke ise Rusya’ dır. Uğramamışlıktan kasıt egemenlik altına girmemişliktir. Bunda Rus karasal varlığının derinliğinin olması ana etkendir. Son yüzyılda Hitler denemiştir ama ordusu Leningrad’a saplanmış ve daha fazla ilerleyememiştir.
...
Ve Putin bugünki tarih itibariyle Ukrayna’ yı istila boyutlu bir askeri hareket başlatmıştır.
Kemal GÜL
24.02.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.