Göğ Çökelek
Göğ Çökelik.
Bu hatıranın kahramanları
Dursun Yalman ve Ramazan davulcısu Haydar bey kardeşimizdir.
Okuduğunuz bu anı; eksiği olup fazlası olmayan gerçek ve yaşanmış bir hatıradır.
Alaca sanayisinde demir doğrama ustası olan Dursun yalman’a müşterisi bir çanak çökelik getirir.
Bizim Dursun bir çanak çökeliği alır, keyifli keyifli evin yolunu tutar, eve varır varmaz sofra bezini odanın ortasına serer, çanağın ağzını açar, bizim dursun beyaz peynir gibi çökelik beklerken bir de ne görsün mosmor olmuş çökelik, bir panik bir telaş sanki dünya battı bizim dursun altında kaldı.
Sinirlenir, gerilir evin horantasına sıkı sıkı tembih eder, sakın ha kimse bu göğermiş çökeliği yemesin bozulmuş, morarmış, muhtemelen zehirlidir diyerek ağzını tekrar kapatır.
Sabah kalkar kalkmaz çökeliği de yanına alır çöp bidonunun yanına gelir tam çöpe atacakken aklına ne geldiyse kıyamaz, atmaktan vaz geçer ve dükkanın yolunu tutar.
Dükkana gelince bir çay söyler çayı içerkende derin derin düşünür ne yapmalı acaba bu çökeliği derken tam o sırada dükkana 6 çocuk babası bizim tanıdık bildik dursun’unda arkadaşı gariban haydar bey gelir.
Haydar’a derki ula haydar sana bir çanak çökelik vereceğim ama benim şu kapıları arabanla falanca yere götüreceksin der, oda zaten ufak tefek itmeli dört teker el arabasıyla getir götür işileri yapmaktadır.
Haydar bir çanak çökeliği kaptığı gib alır kapılarıda arabaya yükler uzar gider
Haydar çökeliği eve götürünce açsa baksa ki ne görsün, hazine ayarında demini almış lezzetini tamamlamış muhteşem bir doğal antibiyotik kıvamında göğermiş çökelik.
Şu gış güne çoluk çocuk hep birlikte yufka ekmekle ne yemesi olur hay Allah razı olsun dursun gardaştan der.
Haydar çok mutludur, bir çanak çökeliği sündürür yer, yumurtalı yapar yer, ekmek gevredir yer, yani bizim haydar çökeliğin kırk türlü lezzetinin tadını çıkartır doya doya yer.
Gelelim bizim dursun efendiye, haydara çökeliği verdi ya kulakları da artık minareden gelen selalara dikilir, meğer çökeliği yeyince haydarın öleceğini düşünüyormuş ama çok şükür dursunun beklediği olmaz.
Yine günlerden bir gün sabah saat dokuzu civarı böyle bir sela dinlerken ben tesadüfen bir çayını içmek için rutin ziyaretine gittim. Aramızda zaten yakın sadece Bolatcıklı marangoz Burhanettin kaplanın dükkanı var.
Dursunun yanına vardım selam verdim, elinde çekiciyle örste demir düzeltiyormuş Nuh bir dakka dur selayı dinleyelim gardaş dedi, ben dursuna mayıl mayıl bakıyorum dursun selayı dinliyor, neyse sela bitti dursun Allah Allah diye mırıldandı ben noldu hayırmı gardaş birimi hasta dedim o başladı anlatymaya
Ya Nuh ben böyle böyle bir iş yaptım, haydar çökeliği yiyince ölür diyordum ölmedi haydardan ses soluk yok, nasıl yani ne çökeliği niye ölsün la dedim.
Dursun yaptıklarını bir bir anlatmaya başladı bana yukarıdakilerini eksiği var fazlası yok, bir taraftan üzüldüm bir tarafdan hayretler içide gülmeye başladım, ya oğlum sen resmen haydarı öldürmeye kast etmmişsin deyince iyi bişi yapmış gibi dursunda başladı gülmeye
Eeee haydarı hiç gördünmü dedim, Dursun üç gündür gelirken giderken evin önünden gelip geçiyorum ama ses soluk yok diyor ve gözlerini dikiyor dalıp gidiyor.
Sonra dedimki dursun, müşterin sana en kral çökeliği getirmiş sana nasip değilmiş ama haydara nasipmiş bi güzel afiyetle yemiştir Haydar, doğru söylüyorsun demeyide ihmal etmedi.
Ya Nuh müşteriye çok kinnenmiştim günahını aldım adamın onamı üzüleyim bir çanak çökelik gitti onamı yanayım haydar kurtuldu onamı sevineyim bilmiyorum ne yapacağımı dedi bende yapacağın iş belli dursun dedim.
Sen Haydarı bir ziyaret et durumunu bir öğren , doğru diyerek işine devam etti. İş çıkışı haydara giderken haydara rastlar Haydarı görür görmez haydar diye bağırır, haydar koşarak gelir ya gardaş Allah senden raız olsun ömrümde böyle bir çökelik yemedim çoluk çocuk bayram etti der.
Bizim Dursun durur mu, yörü gitte biraz getir pide yaptıralım der, haydar; ayı vallaha galmadı gardaş der işim var diyerek sıvışır. Bizim dursun peşinden baka kalı😊
Birinci ağızdan aktarılmıştır Nuh Comba
YORUMLAR
Nuh kardeşim Haydarı tanıyamadım amma Dursunu iyi tanırım hayatında hiçmi çanak çökeliği yememiş. Vallahi şaşırdım, gerçi onada ders olmuştur. Saygı ve selamlar.