Komünizm ve Sosyalizm Arasındaki Fark Nedir
Komünizm; üretim araçlarının ortak mülkiyeti üzerine kurulu sınıfsız, parasız ve kimi zaman devletsiz bir toplumsal düzeni ve bu düzenin kurulmasını amaçlayan toplumsal, siyasi ve ekonomik bir ideoloji ve harekettir.
…………………………..
Sosyalizm, sosyal ve ekonomik alanda toplumsal refahın katılımcı bir demokrasiyle getireceğini ve üretim araçlarının hakimiyetinin toplumlara ait olduğunu savunan, işçilerin yönetime katılmalarına ağırlık veren, özel üretim yerine kamu bazlı üretimi destekleyen bir anlayıştır.
………………………….
Sosyalizmle komünizmin mutlak örtüştüğü düşünülse de farklılıklar olduğu kesindir. Her ikisinin toplumsal boyutu birbirinden farklılık az eder. Komünizm katıdır sosyalizm biraz daha esnektir. Komünizm kolhoz ve komün çağrıştırır, sosyalizm biraz eşitlik ve özgürlük çağrıştırır. Bununla birlikte sendika, grev, kooperatif gibi oluşum ve unsurlara yer verir. Birisinde mülk devletin diğerine özel şahsındır.
…………………………..
Komünizm denildiğinde Karl Marks, Friedrich Engels, Vladimir Lenin, Antonio Gramsci, George Lucacs akla gelir, sosyalizm denildiğinde ise Saint Simon, Robert Owen, Charles Fourier gibi düşünürler akla gelir.
Kemal GÜL
01.02.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.