Cengiz Han(Temuçin) Emir Timur(Timurlenk) ve Büyük İskender(Alexandros) Mukayesesi
Büyük komutanlar sıralamasında Cengizhan ilk sırada. Cengiz’den sonra Büyük İskender ondan sonra Emir Timur Fatih, Halid Bin Velid, Kartaca kralı Hannibal Barca, Jül Sezar, Atatürk Napolyon, Selahaddini Eyyubi olarak sıralanmaktadır. Bu sırlama bir başka çalışmaya göre değişebilmektedir. Cengiz Han hep birinciliği korurken ikinciliğe İskender’in yerine Subutay geçebilmektedir. Yavuz Sultan Selim ilk onda yer alırken Fatih Sultan Mehmet ve Atatürk çok gerilere düşebilmektedir. Önde yer almasını düşündüğümüz Mete Atilla ve Alparslan sıralamanın çok gerilerinde kalabilmektedir. Şu bir gerçek ki bu çalışmalarda Cengiz’in birinciliği değişmemekte Büyük İskender, ve Timur mutlak ilk onda yer almaktadır.
………………………….
Cengiz ve Timur niçin en önemli komutanlar olarak görülür irdelenmesi gerekir. Açıklaması ise şu şekildedir. Bu iki tarihi şahsiyeti önemli kılan en önemli husus her ikisinin de hiç yoktan devlet kurmalarıdır. Öyle ki Cengiz Han bir bey soyundadır, babası bir kabile şefidir, kendilerine tabii az da olsa bir kitle vardır ve bunun üzerine bir takım şeyleri inşa ederek ilerlemiştir. Önce kabileleri birleştirmiş, boyları bir araya getirmiş, birliği sağlamış, devletin temelini atmış, ordu kurmuş, doğuya batıya kuzeye ve güneye akınlar düzenlemiş, hiç savaş kaybetmemiş, hep galip gelmiş, Sibirya’yı ele geçmiş, Çin’i Fethetmiş Hindistan’a girmiş, Avrupa’ya keşfe çıkmış bir kumandan ve devlet adamıdır. Kendi kurduğu ve adını verdiği devlet otuz dört milyon kilometre kare toprağa sahip olmuş, bunu evlatları arasında pay etmiş, Cengiz Yasalarını çıkarmış, hiç suikaste uğramamış, en iyi komutanlara sahip olmuş bir hükümdardır.
…………………………..
Cengiz bir kabile şefinin oğludur ancak Timur’un arkasında böyle bir desteği de yoktur. O sıradan biridir ve taktik Cengiz’in taktiğidir. Rehber Cengiz’dir Timur için, kılavuz odur. Nitekim onun soyundan olduğuna inanmaktadır. Timur da tıpkı Cengiz’de olduğu gibi kendi imparatorluğunu ve medeniyetini kurmuştur. İran’ı Anadolu’yu Mısır’ı Hindistan’ı fethetmiş ancak Çin’e düzenlenen sefer sırasında ölmüştür. Her ikisi de Türk’tür. Bir’i atalarının dinine diğeri İslam’a inanmaktadır. Hem Türkçe hem Moğolca konuşmaktadırlar. Büyük komutan oldukları bir iddiadan öte mutlak gerçektir.
………………………..
Büyük İskender’in bir farkı Makedon krallığının varisidir. Sarayda doğup büyümüştür. İkinci Filip’in oğludur. Aristo’nun öğrencisidir. Cengiz Han ve Timur’a göre daha şanslıdır. Eğitimi sağlamdır. Arkasında onlarca danışman, elinin altında düzenli bir ordu vardır. Mukayeseyi siz yapın! Kim daha önemlidir, daha iyi komutan ve devlet adamıdır?
Kemal GÜL
01.02.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.