- 402 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Endoperiyo lezyonu
ÇÜRÜK DİŞİM
Alt çenemde, sol köpek dişimin hemen yanındaki kesici ön dişlerimden bir tanesi yaklaşık iki yıldan bu yana, üstten de ucu kırık olduğu için soğuğa ve sıcağa karşı hassasiyet gösteriyordu. Nihayet Aralık ayının sonlarında ağzımın içinde o dişimden dolayı yaygın bir iltihap ve çene ağrısı, şişlik yaşadım. Ağrı sızının boyutu hayli şiddetli idi. Antibiyotik olarak Augumentin ve dezenfektan olarak Kloreben kullanarak iltihabı giderdim..
Böyle durumlarda akla gelen ilk olasılıklar kanal tedavisi ya da çürük kısmın temizlenerek dolgu yapılması..Iki yıl önce doktorum diğer dişlerime protez yapılırken çekilen röntgen sonucunda öndeki iki dişimde de çürüme başladığını onların da tedavi edilmesi gerektiğini siylemişti fakat ben o zaman onlarda bir ağrı hissetmediğimi belirtmiştim. O zaman müdahale edilmediği için, Iki yıldır durum başka bir evreye gelmiş..
Kök her ne kadar sağlam olsa da, içten çürüme hayli ilerlemiş ve derinleşmişti ve orada oluşan lezyonun diş içindeki dişi besleyen kanal boyunca çene kemiğine kadar ulaşmış olması hiç olumlu bir tablo değil bu nedenle çene kemiğinde kist oluşmuş belki o kistin de ameliyatla alınmasını gerektiren bir durum da ortaya cıkabilir, bunu bir hafta sonra değerlendirecek doçent doktor, eğer kurtariĺabilecek bir durum olsa idi söylerdi zaten. Bu arada sigarayı 1997 yılı 4 Mayıstan itibaren bırakmış olduğum halde öncesinde 25 yıl boyunca sigara tiryakisi idim. Sigaranın nikotini zifti katranı tüm zararlı maddelerinin dış etinin altında kalan, ven dişler arasında diş fırçasının temas etmediği bölümlerde oluşan sararmanın sigaradan; tütünün içindeki nikotin, zift katran gibi maddelerden oluştuğu kanısına vardım oldu ve bir 25 yıl da sigarayı bırakmamdan bu yana bir 25 yıl daha zaman geçmiş olsa da vaktiyle dişler arasında oluşan tütün sararması tıpkı pipo içinde biriken zift gibi yapışıp kalmış dişlere..
O nedenle sigaranın ağız ve diş sağlığı yönünden ne kadar olumsuz bir etki yaptığını şimdi çok daha iyi anlamış oldum, fakat vakit çok geç artık, ben dumanı içime çektikçe ağzımda eriyen nikotin dış etlerinin tabanında ziftleşmiş bu durumu sigara tiryakisi arkadaşların iyi değerlendirmesi gerekir...
Önce kanal tedavisi aklımızdan geçti fakat, diş hekimim gerekli muayeneden sonra o dişin kaybedileceğini, kanal tedavisi yapılsa bile kısmi ve kısa süreli bir iyileşme sağlanacağını belirterek "Endoperiyo lezyonu" tanısını koydu.
Bu durumda yapılması gereken en sağlıklı durumun iki köpek dişi arasındaki toplam dört adet kesici dişin çekilerek yerine köprü protez yapılması olduğunu önerdi.
Fakat ben çürük olan diş dışındaki kesici ön alttaki diğer sağlam dişlerimin erken çekilmesi yanlısı değil idim ve doğal akış sürecinde çürüdükten sonra kullanma durumuna göre zamanı gelince yapılması gerekenin taraftarı idim.
Bir maliyet hesabı ile özelde 4 adet protez tanesi 1500.- tl den yaklaşık 6.000.TL tutuyor.
Bu rakamı bugünkü koşullarda kazanç yok iken ödemek benim bütçemi sarsacaktı.
Bu nedenle sosyal güvence kapsamında Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesine bağlı Diş Hekimliği Fakültesinde Çene Cerrahisi bölümüne gittim.
Röntgen çekimi sonrası bu tek dişin öncelikle çekimine karar verildi, ve bu gün sızlayan dişimi çektirdim. Dıştan belli olmayan bir çürüme diş çekilince ortaya çıktı ve diş sağ yandan derin bir biçimde çürümüştü, çekimin isabetli olduğunu da gözümle görmüş oldum.
Bir hafta sonra çenedeki iyileşme durumuna tekrar bakılarak uygulacak tedavi yöntemi netleşecek..Ön diş çekilip yeri boş kalınca estetik açıdan görünümde bir tuhaflık olacağını ve konuşmada bazı harfleri söylerken zorluk olabileceği aklımızdan geçmişti fakat çekim sonrası büyük bir rahatlama oldu çenemde. Daha evvel zaten o dişim ile bir şey çiğneyemiyor ve lokmayı o dişten uzak tutuyordum. Oysa çekim sonrası o ağrı kalkınca, onun yanındaki diğer dişleri daha rahat kullanabilecek duruma geldim.
Ayrıca konuşmama bariz bir etkisi yok çekilen dişin..
Bu durumda tek diş için de köprü protezi de yaptırmam belki, beklerim, diğer dişler de çürüyüp de kendiliğinden kullanılamaz hale gelene dek devam.eder..
Sevgili dostlar, " Ömür kısa, kuşlar uçuyor" dişleriniz çürümeden önce gerekli önlemlerinizi alınız ve bir hekime mutlaka danışınız..
Bu günlük bu kadar dostlar, hepinize selam ve sevgiler Antalyadan.
2022 sizlere sağlık ve mutluluklar getirsin
Şaban AKTAŞ
06.01.2022 - 22.57
Görseller; Şaban AKTAŞ
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.