- 351 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
FARUK NAFIZ ÇAMLIBEL.
FARUK NAFIZ ÇAMLIBEL.
Faruk Nafiz Çamlıbel 18 Mayıs 1889 yılında İstanbul’da doğmuştur. İstanbul Darülfünun Tıp Fakültesi’nde eğitim görmeye başlamış ancak eğitimini yarım bırakmıştır. Kayseri, İstanbul ve Ankara gibi şehirlerin lise ve öğretmen okullarında edebiyat öğretmenliği yapmıştır. 1946-1960 yılları arasında Demokrat Parti İstanbul milletvekili olmuştur. 27 Mayıs 1960 yılından sonra Yassıada’da kısa bir süre tutuklu kaldıktan sonra 8 Kasım 1973 yılında yaşamını yitirdi.
Eserleri:
Şiir: Şarkın Sultanları, Dinle Neyden, Bir Ömür Böyle Geçti, Tatlı Sert, Zindan ve Sükûn, Han Duvarları, Çoban Çeşmesi başlıca şiirleridir.
Roman: Yıldız Yağmuru
18 Mayıs 1898’de İstanbul’da doğan Faruk Nafiz Çamlıbel’in annesi Fatma Ruhiye Hanım, babası ise Orman Bakanlığı memuru olan Süleyman Nafiz Bey’dir. Bakırköy Rüştiyesi’nde ilköğretimini, Hadika-i Meşveret İdadisi’ndeyse ortaöğrenimini tamamlamıştır. Üniversite öğrenimini tamamlamak için tıp fakültesine giren Çamlıbel, dördüncü sınıfta bölümünü bırakmıştır. Çamlıbel daha sonra İleri gazetesinde yazı işleri görevini üstlenmiştir. 1922 yılında Ankara’ya gitmiş ve 1924 yılına kadar Kayseri Lisesi’nde edebiyat öğretmenliği görevinde bulunmuştur. Şark Vilayetleri Tetkik Cemiyeti üyesi olarak Sivas, Erzurum, Erzincan, Trabzon ve Gümüşhane’ye gitmiştir. 1922-1946 yılları arasındaysa Ankara ve İstanbul’da çeşitli liselerde edebiyat öğretmenliğine devam etmiştir. Çeşitli dergilerde yazılar yazan Faruk Nafiz Çamlıbel, Akıllı Ozan, Deli Ozan, Kalender gibi takma isimler kullanmıştır. Siyasete girmesi 1946 yılını bulmuş ve İstanbul milletvekili olmuştur. 27 Mayıs ihtilâline kadar ise milletvekili görevini sürdürmüştür. Daha sonraki yaşamını evinde Arnavutköy’de geçirdikten sonra Akdeniz gezisinde Samsun gemisinde kalp yetmezliği nedeniyle vefat etmiştir.
Faruk Nafiz Çamlıbel Edebi Kişiliği
Faruk Nafiz Çamlıbel ilk şiirlerini aruz ölçüsüyle yazdı. Yahya Kemal ve Cenap Şahabettin’in etkisine kalarak eserlerine yön vermiştir. Şarkın Sultanları isimli şiiri Edebiyat-ı Umumiye dergisinde yayınlandıktan sonra, edebiyat dünyasında ün kazanmıştır. Şarkın Sultanları, Dinle Neyden, Gönülden Gönüle isimli kitaplarında aruz ölçüsüyle yazdığı şiirleri topladı. Edebiyat yaşamının ilerleyen dönemlerinde aruz ölçüsünden uzaklaşmış ve hece ölçüsünü kullanmaya başlamıştır. Yabancı kelimeler ve kalıplar kullanmamış, Türkçenin yalınlaşmasını desteklemiştir.
Hece ölçüsü olarak 7+7 kalıbını kullandı. Faruk Nafiz Çamlıbel Türk edebiyatında Enis Behiç Koryürek, Yusuf Ziya Ortaç, Halit Fahri Ozansoy, Orhan Seyfi Orhon ile birlikte Beş Hececiler’den biri olarak tanındı. Sanat adlı şiiriyle memleketçi şiir yazmış ve bu eser Çamlıbel’in ilk bilinçli bildirisi kabul edilmiştir. Batı etkileri ve batılılaşmaya kapalıdır. Türk halk şiirine önem vermiştir. Şairin ele aldığı konular aşk, tabiat, kahramanlık, hasret, ölüm ve ihtiras olmuştur. Özellikle 1918-1930 yılları arasında aşk temalı şiirleriyle önemli bir yere sahip olmuştur. Romantik ve realist konuları bir arada işlemesiyle duygu ve düşünceye aynı anda yer verdiği şiirleriyle tanınır. Yolcu ile Arabacı gibi şiirleri teşbihleriyle ünlü eserleridir. Bu şiirinde yolcu ruha, arabacı bedene benzetilmiştir. Faruk Nafiz Çamlıbel şiirleriyle ön planda olsa da yurt ve ulus sevgisini anlatan, toplumsal gerçeklere yer verdiği oyunlar da yazmıştır. Ayrıca Cumhuriyetin 10.yıl kutlamalarında düzenlenen marş yarışmasını da kazanmıştır.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.