- 268 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
HACI BEKTAŞİ VELİ ANADOLUDUR
Anadolu’yu Anadolu yapan belki de bir numaralı insan Hacı Bektaş Veli’dir. 13. yüzyıla baktığımız zaman , Anadolu’da tam bir kaos yaşanmaktadır. Bana İlyas ve Baba İshak isyanlarıyla birlikte, Anadolu’daki Türkmenler büyük bir yenilgiye uğramışlar, kılıçtan geçirilmişler. Hemen ardından çıkan Kösedağı Savaşı’nda Moğollar Selçuklular’ı ezmişler ve Anadolu’yu çekirge sürüsü gibi işgal etmişler. Anadolu’nun en verimli bölgeleri Moğollar’a terk edilmiş. Konya’da bir Selçuklu devleti var, fakat resmi dili farsça. Yani devlet halkıyla mahkemelerde Türkçe konuşmuyor..
Türkler küçümsenmekte ve ezilmekte. Aşiret kavgaları, beylik kavgaları alıp başını gitmiş, tekkeler ve tarikatlar birbirine düşmüş. İşte Hacı Bektaş Veli, bu ortam içerisinde, Mustafa Kemal Atatürk güneşinin 1919’da, Anadolu’da doğması gibi, Kırşehir yöresinde doğmuştur. Hacı Bektaş Veli neden Kırşehir yöresini seçmiştir? Çünkü Kırşehir, Konya’daki Farsçı ve Arapçı kültüre karşı, Anadolu kültürünü savunan bir kültür merkezi durumundadır.
Ahmet Yesevi ile doğrudan bir bağlantısı olmayan Hacı Bektaş Veli, Baba İlyas Horasani ile İlyas Horasani’nin öğrencilerinden Lokman Darende’nin öğrencisidir. Ama Hacı Bektaş Veli’nin Ahmet Yesevi ile ideolojik bağı vardır. Ahmet Yesevi, Türkistan’da çok önemli itibarlı bir insandır.
Hacı Bektaş Veli, Anadolu’da birbirine el uzatan insanların en uç halkasıdır. Birbirleriyle savaşan , boğuşan tarikatları kendi liderliği altında toplamıştır. Böylece Osmanlı Devleti’nin alt yapısını hazırlamıştır. Osman Bey’in devletin başına oturtulmasında büyük katkıları olmuştur. Kayı boyu aşireti, Anadolu’nun en küçük aşiretidir. Bu en küçük aşiretin beyi Osman Bey birdenbire bütün Anadolu’da dal budak sarmıştır.
Ahi Evran, Hacı Bektaş Veli ve Edebali Osman Bey’e, eşitlikçi ve dayanışmacı kurallara uyması kaydıyla ’’Kuşak kuşandırmış’’lardır. Osmanlı Devleti’nin manevi anlamda gerçek liderleri başta Hacı Bektaş Veli olmak üzere Anadolu erenleridir. Ama zaman içerisinde Osmanlı Devleti merkezi feodal bir devlete dönünce, kendisini yaratan unsurlarla karşı karşıya gelmiştir.
Hacı Bektaş Veli, Arap ve Acem kültürünün Anadolu’ya Araplaştırma ve Farslılaştırma saldırısı döneminde ortaya çıkmıştır. İster istemez kendisini yaratan halkın kültürüne sahip çıkmak, savunmak zorundadır. Ama ulus kavramı, sanayi devriminin, burjuva devriminin bir ürünüdür. 13. yüzyılda bir insanın bizim bugün anladığımız şekilde olmasına imkan yoktur. O Türk ailesinin bir üyesidir, Türk kültürünü yerleştirmiştir.
Hacı Bektaş Veli’nin kapıları Türk olmayan unsurlara kapalı değildir. Onun ’’hakikat kapısı’’ nın basamaklarından biri 72 milleti bu gözle görmektir.
Din yorumcusudur diyoruz: İslam dinine göre beş vakit namaz şarttır ama Hacı Bektaş Veli, iş zamanında ibadeti yasaklamıştır.
Hacı Bektaş Veli, hayret edilecek derecede, kendi halkının, kendi ulusunun kimliğine, kişiliğine, kültürüne ve ulusal varlığının korunmasına hizmetlerde bulunmuştur.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.