- 315 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
islamın insanlığa kazandırdıkları
1
dünyada bir islam korkusu var.islam ülkeleri radikalleşiyor.insanlara islamın savaşçı yüzü ve bağnazlığı suudi arabistan örneği gösterilerek umudu kırma yolunu seçenler var.mekke ve medine islamın gelişip serpildiği coğrafyalar.mescidi haram ve mescidi nebevinin kurulduğu şehir.peki müslümanların kültüre bakışı nasıl.inancın fikirle yoğrulduğu çağımızda fikrin gerekliliği kaçınılmaz.geleneksel sanattan modern sanatın enstürmanları inanç ve fikir dünyamızı estetize ederek eşyaya bakışımızı değiştirir.
2
cemaatlerin ve derneklerin kuruluş gerekçesi cumhuriyetin ilk yıllarında atatürk devrimlerine karşı islami ilimleri modern bilginin yanında öğrencilere kazandırmak ve ahlaklı bireyler yetiştirmek zamanın aydınlarınca belirlenen hedef doğrultusunda belirlenmiş.sonraki yıllar samimiyetin istismari ve siyasetin gölgesinde yaşanan tartışmalarla geçmiş ama yinede öğrenci yetiştirmek birincil hedef olmuştur.ideoojilere mesafeli durmak daha da kışkırtmış kitleleri.bir gün insanların islama loşacağı kehaneti doğrulanması bir tarafa bütün ideolojilerin beklentisi gibi böyle düşünenleri yanıltmıştır zaman.soğuk savaşın sona ermesi başlangıçta çatışmaların sona ermesi şeklinde anlaşılmış kominizm gibi islamcılıkta mevzilerini kaybetme nedeniyle marjinalleşmiş modernle islamı barıştırma çabaları hız kazanmıştır.ama sınıf çelişkisini açıklayamamıştır kapitalist toplum.neo liberalizm politikaları gelir adaletsizliğini dahada derinleştirmiş örgütlü direnişi yok etmiştir bir bakıma.
3
her şeyden önce şu anlaşılmalıdır.kuran insanı inançsız bırakmaz.ilahi takdirin mizanı olarak bir hidayet rehberidir.tevhide halel getirecek bir ortak koşma nefislerine tabi olanların sapkınlığıdır.o kalplerin özünü bilen bir kadiri mutlaktır.duygusuzluğun karanlığını savunanlar için ibrahimin kıssasına bakmayı önerir kuran.islamdan başka din arayanlar boş bir beklenti içindedir.ayrıca kültürlü bir hayata inanç mani değildir.ayetlerin anlaşılması çoğu kez bu yolla mümkün olmuştur.şekilcilik modern kültür içinde bir handikaptır.yusufun kıssası yönetim için bir metottur insanlara.burda ortak koşmak çoğu kez zulum ve haksızlık anlamında kullanılmıştır.inkar edenler ahireti unutup dünyaya tapanlar anlamlarına gelir.bunlar şeytanın aldattığı kimseler olduğundan ahirette allahtan yardım görmeyecek kimselerdir.insanların bir kısmı güçlerine güvendiğinden allahıun gazabına uğrar.allah onları iddia ettikleri şeyle yakalar.tarih boyunca hakkı davette hoca talebe ilişkisi farklı şekillerde vardır.ashabı suffe kurulan ilk islam okuludur.tasavvuf büyükleri bu terbiyeden geçmiş kimselerdir.inkar edenler huzursuzluk ve insana yakışmayacak davranış içindedir ve yaratılışlarına ters bir hayat yaşar.insanların faydasını düşünen müminler dokunacağı şerlere karşı emin durumdadır her zaman.iyilik için toplanmış bir topluluk ancak allahın rahmetine nail olur.
4
halktv çalışanları bir çok alanda çalışma yürütüyor.günümüzde ne laiklik savunuluyor ne şeriatçılık.bunların içi doldurulmamış kavramlar olduğu kabul edilebilir.islamın tarihteki yorumu roma hukukuyla benzerlik taşır.cezalandırmalar günümüz hukukuna yakın bir uygulama şeklinde müçtehitler tarafından şekillendirilmiş.modernçağ neoliberal politikalarla parasal gücün hakim olduğu bir evreye sürüklenmiş.fetö bu tür düşüncenin dinsel kimlik kazanmış halidir.ideolojilerden arındırılmış topluma hakim olanlar kendilerinin dürüst bir düşüncede olduğu iddiasındalar.sosyal demokrasi için örgütlü topluma giden yol faşizme karşı neyi savunmak gerektiği karmaşa içinde emperyalizmin attığı ağa takılıyoruz.belkide artık gökdelenlerin gölgesinde kapitalizmin egemenliğini kabul etmişiz çoktan.varsın sanayileşme için uzun nutuklar atılsın.çoktan razı olmuş rantçılığa iktidarda bulunan kadrolar.
5
deniz gezmiş yargılama boyunca asla baskılara boyun eğmemiş bir devrimci.tam bağımsızlık ve örgütlü mücadeleden yanaydı.onun bu tavrı tüm devrimcilere bir örnektir.şimdinin iktidarı emekçinin hakkını gözetmiyor.devlet fabrikalarını değerinden az bir fiata satışa çıkarmakla milli serveti emperyalizme peşkeş çekiyor.halkın seyirci kaldığı bu üzücü durum hiç bir mukavemetle karşılaşmıyor.bu halka vatansızlığı layık görenler için elbette hesap günü gelecektir.
6
kürt kanallarına yayın yasağı getirmekle terör sorunu çözülemez.bir imparatorluk bakiyesi olan türkiye için etnik köken bakılmaksızın türk kimliğinde birleşmek düşüncesi tartışılıyormu.çünkü türkiye artık gayri müslimlerin yaşadığı bir ülke değil.bizler asırlarca sürmüş bir kızıl elma düşünün dallarıyız.köklerimiz türklükle asırlara kök salmıştır.kürt halkı türklüğün bir kolu olarak görülebilir.nitekim bunu basit bir gözlemle anlamak mümkün.pkk gibi örgütler ne kadar asimilasyon iddiasında bulunsa da türkiyeyi güçsüz bırakmak için iç savaş planları devreye sokulmak istenmiş.bu emellerine ulaşamayanlar için 15 temuz darbesi bir ayrışmanın nedeni olarak görülmüş.fetö pkk işbirliğiyle etnik ayrışmanın maskesi olma ihaneti devreye sokulduğunda içte ve dışta savaşa neden olacak provakasyonları boşa çıkarmış türkiye gösterdiği kararlı tavırla.
7
kısa bir öykü yazmışsınız.risale-i nurda geçen hayat çelişkileri ilham kaynağınız olabilir.bir küfür gibi gecenin karanlığında yürüyen şahsın aklından geçenler.nasıl bir ikilem yaşatmış ona zaman.zamana yenilmiş düşlerin fersudeliği.neden insanlar tereddütle yaklaşıyordu imandan bahis açılınca.belki hazır değildi toplum din kültüründen söz eden lemalara.bir mahrumiyet mi yaşatıyordu fikirleri insanlara.soluğunun daraldığını hissediyordu sohbetler başlayınca.başka bir yolu yoktu insanlara ulaştırmakta hikmeti.ahirzamanda söylenenlerin fazlasıydı yaşadıkları.kendini sigaya çekme cesareti varmıydı.hayattan beklentileri konusunda bir yanlışlık yoktu fikirlerinde.kitap okumaya ayırdığı zamanla hülyaları onu kabina sığmaz yapıyordu.insanlar için üzülmekten kendine vakit ayırmaya fırsatı yoktu.bir kez daha insan olduğunu hatırlattı dostlarının gülümseyişi.
8
islam alimlerinin tabiatı bilmedikleri bir yalandır.günümüz maddeciliğine benzer bir düşünce maddiyun felsefecilerinde varılmış bir düşüncedir.ilk şehirciliğin örnekleri verilmiş ilmi münakaşalar felsefe okullarının ortaya çıkışını sağlamıştır.ilk rasathaneyi müslümanların kurduğunu biliyoruz.bu sayede uzay bilimlerinin ilk adımı atılmıştır.batılıların bu konuda otorite olması bir sahtekarlıktır.teknoloji bu bilgilerle bir gelişme imkanı bulmuş makineler doğayı taklitle insan için ilerlemeye imkan tanıyacak fırsatları insanın istifadesine sunmuş.bu hususlar tartışılırken kültürden ziyade islam ülkelerini sömürmenin aracı haline gelmiştir savaşlara neden olan silahlanma.insan olarak suçluluğu yüklenmenin bahanesi sayılmıştır müslüman olmak.edebiyat ve felsefenin anlam dünyasına yolculuktur klasik islam kültürü.farabinin erdemli insanı erdemli devlete taşıyacaktır siyaseti.arabinin kozmosa bakışı insanın kendini evrende bulduğu bir anlam arayışıdır.bunları çoğaltmak mümkün.son islam alimlerinden bediüzzamanda islamın moderne karşı yeni bilgi arayışlarına çıkmasıdır islam için.
9
ay vakti dergisinde yayımlanmış nurullah gence ait dolar şiiri üzerine ne yazılabilir.şiir her şeyi anlatmış sen kabala bilir misin kelebek diyerek.bir körlük yaşadığımız doğru.ama beklediğimiz zengin çağrışımları göremiyoruz şiirin bütününe bakınca.hakikate varma bir yanılsama olarak görülmüş.şairin düşüncesini kavrama noktasında bir kaçış tarihidir bize ait şeyleri kabullenme noktasında.küllerinden doğan ankanın izini bulmak tarihimizde soyut hakikatlerin azabını yaşamak miskinliğidir adeta.işte bir masal büyütememiş isyan kendi evine dargın dönen annenin külden bir kalenin özlemini çekmesi.yinede merak uyandırıyor perde arkasında yaşananlar.şair anlam arayışının sonunda inkılabın gerekli olduğu kanısını vurguluyor.inkılap demek değişim demek.çürümüşlüğün içinde bir bahar rüzgarıyla dirilmek enaniyete.güneş dersinden çıkan öğrencilerin uğrak yeri camilerdir artık.bir cevher gibi sarılmış kutsala mutena umutların harmanı.savaştan ve yenilgiden korkmak kadar utanç verici bir bahanesi yoktur yoksulluğun.
10
ilk devrim örneği büyük ihtilal denen fransız ihtilalinin monarşiyi devirme eylemidir.cumhuriyete geçilmiş ve halk iradesi temsil kabiliyetine kavuşmuş.bunu gerekçelendiren düşünce nedir diye sorarsak iktidar baskısının haksız yönetimle meşruiyeti adalette görmeyişidir.özgürlük eşitlik adalet kavramı uygulama şansı bulmuştur zorda olsa.cumhuriyetten sosyalizme sosyalizmden demokrasiye bir devrimsel mücadelenin arayışı yaşanmıştır toplumlarda.marks lenin stalin özgürlüğü ekonomik bağımsızlıkta görmüş bir bolşevik devrimcisi.peris komününden sovyetler birliğine devrimci hareketler emperyalizme karşı kararlı duruşuyla faşizmin sömürü planlarını bozmuştur.burjuvanın köleci toplum egemenliği için bir tehdit olarak görülmüş devrimci duruş.
11
nihayet dergisinde işlenen konular gelenekçiliğin moderne bakışı.antikite dışlamıştır kutsalı aklın tek ölçü kabul edilmesiyle modern çağın filozofları aristonun izinden gitmekte şüphe duymamış felsefeyi daha aykırı bir konuma taşımış.bunu yıkmanın aracı değildir şiddet.sanatsal var oluş itirazlar yöneltmiştir sekülarizme.dinin özgürlüğe mani olduğu düşüncesi açıklığa kavuşturulmamış aydınların zihninde.absürtlükler sınır tanımamış hayatı ele geçirme bahanesi sayılmıştır modernite.aslında sanatın ikna edemediği paradigmalar yokoluşun sakıncalarını bahane göstermiştir insanın tabiattaki yalnızlığa mahküm oluşunu açıklarken.bir inşayı gerekli kılan tutumlarımızda haklılığı görüyordu insanlar.biz de kuleler inşa ettik mülkiyetin sağladığı imkanlarla
12
çok samimiyetsiz buluyorum siyaset içinde cemaatların takındığı tavrı.cemaat mensuplarını ciddi eleştiriye layık bulmayanlar var.ama ülkenin alınyazısı böyle.şimdi çıkar odaklı ilişkilere bakınca nur cemaatininde bir holding olma arzusu var.maksat risalelerin anlaşılması değil artık.insanın sosyal olma gerekliliği gibi anlaşılabilir bir cemaate girme isteği.yakın tarihte din devlet ilişkisi bir zıtlaşmanın adı olmuş laikliğe yapılan vurguyla.demokrasinin cemaat ve tarikatlere özgürlük tanıması bir davanın mensupları için ekonomik kaygılar daha fazla özgürleşmeye neden olmuş gibi.zinanın ve bilumum yasakların çiğnendiği hakikatle yüzyüze kalmış toplum için kazanma hırsı ve lüx hayat için çalışma gibi gerekçeler var insanların zihninde.her türden insanın sığındığı bu yapılar için ibadetle yükümlü tutmakta ısrar edilmiyor artık.işte kendini inkara götüren davranışların kökeninde bu gibi nedenler var.modern insan tipini sanatla desteklemek gerekiyor davetin anlam kazanması için.eğitimciler bu konuda kararsız.bu da ikiyüzlülüğe zorluyor cemaat üyelerini.uzay araştırmaları için hala bir seçenek değil bu tip hayatların moderne karşı duyduğu kaygı.düşüncelerin netleşmediği sürece bir zafiyet olarak görülecektir yaşam için verilen fotoğraf.
13
ne tür filmler çekiliyor.bu biyografiler için genel bir kanı oluşturur.sinemada senaryo seçimi için ayrıma gitmeden roman ve hikayelerden faydalanma.tabiki bu film çekiminde sinema tekniğini iyi kullanmayla ilgili.bilim kurgu ve fantastik filmler daha çok futurist tespitlerin yorumu.uzay çağına bigane kalamaz türk sineması.bunun için araştırmaların güncellenmesi gerekiyor teknolojiyi anlama açısından.dünyada bir insan iktidarı söz konusu.işte uzayın bilinmezliği burda başlıyor.gelecekle ilgili tahminlerde bulunma hayal gücüyle ilgili bir sunum.evrenin rastlantısal olmayışını gerektirir aklı ve zekayı kullanma.bu konular değerlendirilebilir her alanda.
14
klasik islam bilimi için errazinin bilime katkıları inkar edilemez.ilk anesteziyi tıpta kullanmış bir hekim.astronomiyle ilgili araştırmalarda bulunmuş kimya labratuvarında önemli çalışmalarda bulunmuş ve sülfirik astin deneyle elde edilmesini keşfetmiştir.harezmi ve ceziri için matematik ve fizik araştırmanın konusu olmuş bilimsel yasalara ulaşmanın adıdır islam uygarlığı için en parlak devir olan ortaçağı anlamak isterken.cabir b.hayyanın kılavuzluğunda atomun bölünmesi gibi fiziğin en uç noktasına taşımıştır bilimsel bilgiyi.dijital bilim için ne söylenmiştir geçmişte.sıfırı bularak matematiğe işlem fonksiyonu kazandıran harezmi için matematiğin üstadı denilebilir.16.yüzyılda istanbul rasathanesini kuran takiyüddin için son islam bilgini gözüyle bakılabilir.hesaplama cetvelleri için modern bilim arayışı içinde dijital bilim için bir ön çalışmadır ortaya koyduğu bilimsel metot.
15
daha önce gönderdiğim yazıların devamı niteliğinde.edebiyat bizde bilimle aynı kaderi yaşamış ve dinin emir ve yasakları dinin özü anlaşıldığından hayatımız üzerindeki oyun bir çıkmazın yaşattığı zorluk olarak süregelmiştir daima.kitaplardan faydalanmak onu araçsallaştırmanın gerisine düşmüş bir bakıma.tıpkı mevlanadan anlaşılacağı şey gibi tasavvuf erbabıda bu ikilemi yaşamış günümüze kadar gelen çizgide.türk fikir hayatı bu kutuplaşmanın ceremesini çekmiş beyin yıkama aracı sayılmıştır fikir dünyamızdaki çeşitlilik.hürriyeeti savunan insan için kendi arayışı için bir zorunluluktur fikri mücadele.modern hukuk ve islam hukuku gibi kıyaslamalar kendi tarihimizi anlama yolunda kilometre taşları olacaktır.yaşar nuri öztürk hocanın anlaşılma çabasını boşa çıkaran bu tip ayrımcılık neden olmuştur.din ve fikir nasıl uzlaşır bunun sanat ve edebiyatla ilgisi nedir gibi soruların yanıtı aranmıştır daima.eleştirel bakış bu konuları aydınlatmanın bir aracı olacaktır sanırım.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.