- 288 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
AFET İNAN.
AFET İNAN.
Afet İnan 30 Ekim 1908 tarihinde Selanik şehrinin Doyran ilçesinde hayata gözlerini açmıştır. Afet İnan’ın babası İsmail Hakkı Uzmay Şumnu orman memuru olarak görev yapan bir memurdur. Afet İnan’ın annesi ise Şehdane Hanımdır. Afet İnan’ın ailesi Balkan Savaşları sonrasında Anadoluya göç etmişlerdir. Afet İnan babasının işi nedeni ile Türkiye’nin bir çok şehrinde bulunmuştur. Eskişehir’in Mihalıççık ilçesinde başladığı ilköğretim hayatını Ankara’da sürdürmüş ve Çanakkale şehrinin Biga ilçesinde tamamlamıştır. Ortaöğrenimi ise Bursa’da Bursa Kız Öğretmen Okulunda tamamlamıştır. Eğitimini tamamladıktan sonra henüz 17 yaşında iken İzmir’de Reddi İlhak İlköğretim okulunda ilk görevine başlamıştır. Babasının görevi nedeni ile bulundukları İzmir şehrinde çalışma hayatına başlayan Afet İnan bu şekilde iş hayatına başlamıştır. İzmir’de öğretmen olarak görev yaparken Mustafa Kemal Atatürk ile tanışan Afet İnan, Atatürk tarafından yabancı dil (fransızca) öğrenmesi amacı ile yurtdışına ( İsviçre, Lozan) eğitim için gönderilmiştir.
1927 yılında yabancı dil eğitimini tamamlayarak ülkesine dönen Afet İnan, İstanbul’da bulunan Fransız Kız Lisesinde (Nötre Dame de Sion) eğitimine devam etmiştir. 1929 tarihinde tarih öğretmeni olmak için sınava giren Afet İnan Ankara Musiki Muallik Mektebinde Tarih ve Yurt Bilgisi derslerinin hocası olmuştur. 1933 yılına kadar bu görevi sürdüren Afet İnan 1933 yılında Ankara Kız Lisesinde öğretmen olarak görevlendirilmiştir.
Afet İnan yabancı dil eğitimi almak için gittiği yurt dışında ve ülkeye döndükten sonra okuduğu yabancı kaynaklarda Türkiye ve Türk Milleti hakkında kullanılan sözcüklerden ve Türk Milletini tanımlamak için kullanılan ırkçı tabirlerden rahatsız olmuş ve bu konu hakkında sürekli rahatsızlığını dile getirmiştir.
Afet İnan 3 Nisan 1930 yılında Türk Ocağı bünyesinde Türk kadınlarına ilişkin bir konferans vermiştir. Bu konferansın önemi ise o tarihlerde dünyada eşine rastlanılması imkansız olan bir konudur. Afet İnan o tarihte Türk kadınlarının seçim hakları ile ilgili oldukça önemli bir konferans vermiştir. Bu konferans için oldukça özenli bir şekilde hazırlanan Afet İnan bugün pek hatırlanmasa da o tarihte oldukça kıymetli bir işin altına imza atmıştır.
Afet İnan hayatının büyük bir kısmını Türk Tarihi üzerine çalışmalar yapılması önererek ve çalışmalar yaparak geçirmiştir. Türk Tarih Kurumunun kuruluşunda büyük emekleri olan Afet İnan bu kuruma müdürlük yapmış çok önemli bir şahsiyettir. Kendisine 1935 yılında yeni kurulacak olan Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve Çoğrafya Fakültesinde akademisyenlik teklif edilmiştir. Afet İnan yüksek öğreniminin olmadığı ve doktorasını yapmadığı gerekçesi ile bu teklifi geri çevirerek saygı duyulası bir duruş sergilemiştir.
Afet İnan 1940 yılında kadın hastalıkları ve doğum uzmanı olan Rıfat İnan ile evlenmiştir.
Cenevre Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Bilimler Fakültesinde yüksek öğrenim eğitimine başlyan Afet İnan 1939 yılında Doktora çalışmalarını tamamlayarak doktor unvanının sahibi olmuştur. 1942 yılında doçent olmak için sınava katılan Afet İnan bu unvan ile eğitim hayatına devam etmiş ve 1950 yılında çalışmalarını tamamlayarak Profesör olmuştur. Afet İnan cumhuriyet tarihindeki ilk profesörlerden olması nedeni ile büyük bir öneme sahiptir.
Afet İnan 1950’li yıllardan sonra Ankara Fen Fakültesi, Hacettepe Üniversitesi, Ege Üniversitesi Eczacılık Fakültesi, Ankara Harp Okulu gibi önemli eğitim öğretim kurumlarında Türkiye Cumhuriyeti ve Türk Devrimi hakkında dersler vermiş ve akademik çalışmalar yürütmüştür. Afet İnan ayrıca tarih, sosyoloji alanında çalışmalar yürütmüş ve Mustafa Kemal Atatürk hakkında araştırmalar yapmış ve bu çalışmalarını yayımlamıştır.
1960’lı yıllarda İngiltere’de çalışmalarını yürüten Afet İnan 1979 yılına kadar UNESCO bünyesinde Türkiye Milli Komisyonu çatısı altında Türk Tarih Kurumunu temsil etmiş ve bu görevi layığı ile yerine getirmiştir. Ankara Üniversitesinde kürsü başkanlığı da yapan Afet İnan 1977 yılında kenti isteği ile emekli olmuştur.
Afet İnan hayatı boyunca uluslararası camiadaki toplantılar ve akademik çalışmalar ile ilgilenmiş ve başta Türk Medeniyeti Tarihi olmak üzere Türk Kadın Haklarıyla ilgili olarak büyük çalışmalar yürütmüştür. Afet İnan’ın çalışmaları ve kitapları yabancı dillere çevrilerek bütün dünyada yayımlanmıştır. Afet İnan’ın Türk Kadın Hakları üzerine yazdığı kitabı UNESCO tarafından 1962 yılında yabancı dillere çevrilerek yayımlanmış ve Fransız Courrier dergisi tarafından tam 9 dile çevrilerek tüm dünyada yayımlanmıştır.
Afet İnan 8 Haziran 1985 tarihinde Ankara’da 76 yaşında hayata veda etmiştir. Afet İnan’ın Arı adında bir kızı ve Demir adında bir oğlu bulunmaktadır.
Afet İnan Kurum Kuruluş ve Dernekler
Afet İnan gerek yurt içinde gerek ise yurt dışında pek çok kurum kuruluş ve dernek ile birlikte çalışmalar yürütmüştür. Türkiye’de ve yurt dışında çalışmalar yürüttüğü ve katıldığı kurum ve kuruluşları sizin için inceledik.
Afet İnan Türkiye’de,
Türk Tarih Kurumu’nun kuruculuğunu ve yöneticiliğini yapmıştır.
Çocuk Haklarını Koruma Derneğinin kuruculuğunu üstlenmiştir.
Türk Kadının Sosyal Hayatı Tetkik Kurumu ile çalışmalar yürütmüştür.
Milli Kütüphane’ye Yardım Derneği için önemli çalışmalar yürütmüştür ve kuruluşuna katkıda bulunmuştur.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.