- 233 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
iki din arasında
1
bugün yazdığınız yazıda türkiyeyi zengin bir ülke olarak nitelediniz.belki gelişmekte olan bir ülkenin çelişkilerini yaşıyoruz brezilya örneğinde olduğu gibi.henüz sanayileşmeyi tamamlamış bir refah ülkesi olduğumuz iddiası ne kadar doğrularla örtüşür.çoğunluğu asgari ücretle geçinen işçi sınıfı için yaşam standardı alınan sosyal yardımlarla ölçülüyor.ayrıca faiz getiriside emek sömürüsüyle bağıntılı.hindistan örneğinde olduğu gibi kapitalist sömürü düzeni yoksulluğu bir düzen çelişkisi olarak görüyor.refah ülkelerinde artan gelir adaletsizliğine duyarsız kalmış küreselleşme.gelişen teknoloji işçi kıyımlarına neden olmuş kimin umurunda.belki farklı alanlarda yeni iş alanları açılır bunun umudunu yaşıyor insanlık.yaşanan duygu kirliliği hayatın metalaşması demek.bunları korumak adına sermayeye dokunulmazlık sağlıyor faşizan baskılar.emeğe biçilen fiat geçim standartının altında.işçi örgütlenmesi olan sendikalaşma satın alınmış düzen tarafından.bu kötü tabloyu anlamlandırma olarak kültür kuruluşları manipüle ediliyor iktidar kaynaklı mahfiller tarafından.burjuva sanatı kendi dokunulmazlığı için sanata açıkça sansür uyguluyor.tabiki özgürlüğü kısıtlama yoluna gidiyor oligarşik düzen.çürüyen toplum için işlevsiz bırakılmış eğitim.bunları haklı çıkaracak uygulamalar var.reklamlar parayla satın alınmayacak kıymette varlıklar olduğu gerçeğini reklam içinde savunuyor.tabiki bu gibi öğelerle yüklü bir sosyolojik bütünlüğün gereksinme duyduğu duyarlığı hissettirmeden edemiyor insan doğası.şiddet ve cinayetler hayata duyduğumuz güvensizliğin ürünü.inancın adalete duyduğu gereksinmeyi felç eden bu iki yüzlülüğü örtmek için nesneleştiriyor hayatı düzen.
2
ekranlarda sol parti temsilcilerine neden söz hakkı tanınmıyor.komplo iddiaları siyasi manipülasyonmu.ülkenin ekonomik durumu neden politik görüş içinde tartışılmıyor.medyanın tarafsızlığı iktidara ne gibi olanak sağlıyor.bu gibi sorular insan hayatına maloluyor ya da insanın vazgeçilmezi olan hürriyetine halel getiriyor.kurulu düzeni eleştirmek gazeteciliğin ön koşulu gibidir.eleştirinin sınırlarını belirleme ölçütü nedir.bu gibi sorularla kültür için bir alan açma savaşında gizlidir siyasete getirilecek tanım.tabiki bu noktada bilgi toplumunda değişimi sağlayan etkene odaklanmalı toplum için refah vadedecek kalkınmayı yaşatacak uygulamada.
3
çok önceleri beyoğlunda bir ayine katılmıştım.çok az insan vardı.din konusunda insanları ikna etmek zor.bunun nedeni galiba inancı insanlara aktarma güçlüğü.bir çok insan inancın faziletine inanmaz.oysa batı tarihi edebiyattan sanata kutsal kitaptan beslenmiş daima.tanrıya nasıl yaklaşılır sorusuna yanıt aramış doğaya ve insan tabiatına bakarken.hepimiz saygı duyuyoruz bu güzelliği vareden hidayet kaynağına.isanın insanlık için acı çekmesi ve ilk günahı açıklama gayreti dikkatimi çekmişti.sonra mabetlerin anlamı üzerinde düşündüm.insanlardan uzaklaştırıyordu bu tür sorular beni.kendi yalnızlığımla başedemez duruma geldim.meryemin kutsal ruhla karşılaşması ve isayı çarmıha götüren nedenleri düşündüm daima.mesih inancı kendimi varlık aynasında görmek gibi bir ayrıcalık yaşatmıştı bana.insanların dünya görüşüne aykırı düşüyordu yaşamım.bir tanrısallık aradım tabiatta.yokluğa karışmış vicdanlar için bir işaret.zekanın ve aklın sınırlarında insanların aydınlanacağı bir müzik.batı klasiğklerini okuduğumdan inanç konusunda şüpheye düşenleri tanıdım.üniversite yıllarımda felsefi metinler okudum.çaresizliği anlatıyordu sanki şarkılar.hayattan kopuşum bu şekilde neticelendi.şimdi 46 yaşındayım ve hayat için geç kaldığımı çoktan anladım.artık yaşadığım delilikle yaklaşıyorlar bana.ölümün kaçınılmazlığı bana öğretti yaşama sevincini.fakat hayattan bir beklenti içinde değildim mutluluktan başka.hakikat karşısında tanrı inancımın zayıfladığını gördüm.şimdi tecrit edilmiş bir hayat yaşıyorum ve sanki boşluğa bakan bir yıldızda kaldı umutlarım.savaşlar merhamete kapı aralar mı bilmiyorum.masumların ölümü incilde nasıl anlatılır.bunlar kaldı bana hayatın bahşettiği güzelliklerde.doğudan batıya bütün atlasları tanıdım kin ve nefretle kararmış kalplerde.şimdi yalnızlığımın bir sınav olduğuna inamış bir hiçim belki ama insanın ulviliklere kanatlanabileceğine inancım var.
4
fethullah gülen örgütü devleti ele geçirmek için atatürkçülüğü bir maske olarak kullandı.nasıl bir dünya tasavvurları vardı.örgütler karşısında devletin katı tutumu terörize ediyordu toplumu.devlete ve orduya sızmak için illegal yöntemlere baş vuruyor açtığı okullarla dünyaya hükümran olmasını sağlayacak mehdi ordusu için militan yetiştiriyordu.15 temmuzda harekete geçirilen silahlı kuvvetler halkın direnişiyle karşılaştı.tankları çıplak bedeniyle durdurmak için direnişe geçenler bu milletin en yoksul sınıfıydı.sonuçta çok tartışılan darbe teşebbüsüne kontrollu darbe diyenler için ülkenin işgale uğramasında bir sakınca yoktu harhalde.gelecekte itiraflarda bulunacaklarla tablo dahada netleşecek neyin amaçlandığı sorusuna yanıt aranacak neden olduğu tahribatla.
5
terör örgütleri kendi dünya görüşünü kabul ettirmek için silahlı mücadeleye başvurur.amaç devrimle baskı rejimine son vermek.dünya tarihinde ihtilaller topluma yenilik getirmiş.devlet toplumu dönüştürdüğü gibi düşüncelerinde uygulanma sınırlarını çizer.kominizm deneyimi teorisyenliğini yapan savunucuları için hayalkırıklığını yaşatmış sosyalizmin özüyle uyuşmayan uygulamalarla.devlet nurcular için ne anlam ifade ediyor.nasıl bir toplum düzenine kavuşulacak şeriatın uygulabilinirlikle.şeriat devletine örnek göstermek gerekirse ortadoğu ülkelerinde bunun örneği çoktur.islam hukuku hak tanımı olarak özgürlükleri nasıl açıklar.tabiki islamda sınıfsallık yoktur iddiası eşitlikçiliği savunmak anlamına mı geliyor.zira realitelerle konuşursak islamcı iktidarın seçkinciliği bu kategoriye girmez.ekonomideki adaletsizliği siyasi görüşlerdede görüyoruz.fert ve cemiyetin nasıl bir yönetim arzuladığını propaganda yönetimi kullanmayla ideolojik farklilaşmaya yol açtığı gibi masumların ölümüne neden oluyor.
6
trump islam ülkeleri konusunda sitemkar.11 eylülle başlayan savaşlar yorgun düşürdü amerikayı.neyin savaşıydı ülkeleri iç karışıklığa sürükleyen.düşüncesizliğin yorumladığı bir dünya tasavvuru emperyalizm için yoksulluğu bahane gösteriyordu.atılan düşmqanlık tohumlarının yeşermesiyle asimetrik savaşın yıkıcılığına dönüştü ortadoğu.bir karabulut gibi çöken nefretin yıkımları sahnelemesine daha fazla kayıtsız kalamazdı dünya.emperyal ülkeler müdahil oldular bu savaşa dolaylı kutuplaşma içinde.bir çok insanı ilgilendirmesede çarpıcı sefalet manzaralarına şahit oldu insanlar.belkide sömürülmenin utanç verici aşağılanmasına karşı bir isyandı bir çığlığa dönüşmüş perişanlıklar.işbirliği şansları yokmuydu medeni dünyanın efendileriyle.bu çelişkiler içinde yoğruldu intikam duygusu.doğunun yazgısına seyirci kalmak gibi bir bayağılığın aşındırdığı umutlar.şimdi çözülmenin sancılarıyla yeniden başlayacak ölüm dansları.çünkü bu beklentileri alkışlamış medeni dünya.unutulmanın acısıyla yaşayacak insanlar.
7
vatan partisinin kendini anlatma sorunu var.iktidarı istemek gibi bir hazırlığın içinde değiller.karma ekonomik modeli savunuyor.devletin ekonomiye müdahil olmasını.sanayileşme ölçeğinde teknolojik devrimde başarılı olmak.sanatta ve fikirde çağı yakalamak için uygun koşulları sağlamak.ulusal kanalda propaganda içerikli yayınlar yapılmakta.ama siyasi hareket olma vasfını kazanamadı.anadolu kültüründe insanın kazanacağı meziyetler yok değil.milli kültürümüzün harcında ahilik gibi halk ozanlarının işlediği hikayeler var.halk türküleride insan ilişkilerinde aşk ve bağlılığın yaşattığı acıları isyana dönüştürür gönüllere dokunan nağmelerle.bütün bunlar tarihin bize anlattığı savaş ve kıyımların miras bıraktığı ortak acılardan doğar.han duvarları şiirinde görürüz bu sadeliği.ama yoksulluğun çaresi yoktur.dünyayı tanıma gibi bir gerekliliğin üstesinden gelememiş anadolu insanı.işte bunu başardığında dışa açılmanın ferahlığıyla kıtalar dolaşacaktır zillet gömleğini parçalar gibi.bir umut varsa koşacaktır o ışığa çaresizlik.bir umut varsa toprağımız bereketlenecek deli taylar gibi ovaları mesken tutacak insanımız.işte bunu yakalamak gibi bir çalışmanın içinde olmakla övündüğümüz anda açılacak umuda kapılar.bunun için inanç ve erdem gerekli.bunun için dağlarda gezinen bir kartalın keskin bakışlarıyla süzme uyanıklığıdır bu hor görülen dava.
8
niteliksiz eğitimin örnekleri var türkiyede.devlet politika olarak belirlemiş yıllar önce öğrenci yetiştirme bahanesiyle inançlı nesiler yetiştirme adına.türkiye genelinde böyle hummalı çalışmaları görünce değişimin gerçekleştiği zehabına kapılmasın sahnenin dışındakiler.çünkü toplumda böyle bir beklenti yok.ne çağdaşlık ne gericilik şekilciliğin dışında bir mana ifade etmiyor.artık zorlukları aşmada gösterilen gayret islamcılık ideolojisi dünyadan nasiplenme uğruna seçkin bir sınıf haline getirmiş eski zaman çilekeşlerini.bunların kültür ve sanatla ilgileri dünya sinemasına kayıtsız kalmama ve okudukları romantik hikayelerden oluşan kitaplar.miktarı hayli fazla yazarların sanatçı duyarlılığına bakınca senıflar arasında bir geçişkenlik olduğunu görürüz.zamanı suçlama alışkanlığında olanlar için çağdaşlık ve gericilik farklı kutuplarda olmayla anlam kazanıyor hayat alanlarını öne çıkarma yanlışlığı.bir ortadoğu ülkesi olma şanssızlığı mıdır yaşadığımız hayat çelişkileri.dünyada da örnekleri var bir cemaatin hizmet anlayışına bağlı kalınan eğitim.ne arıyoruz ki insanlık adına suçlanma basitliğine düşmeyle zorlandığımız ilişkiler aynasında gördüğümüz tuhaflıklardan.
9
hak kazanılmasının ekonomi üzerinde doğrudan etkisi vardır.tüketim toplumu kendi fiatlarını belirler piyasada.bu bütün ekonomilerin çıkış noktasıdır.kazancın düşük olması da ekonomi yönetimiyle ilgilidir.faiz ve enflasyonun yüksek oluşu işçi maaşlarını olumsuz yönde etkiliyor.sosyal devlet iş dünyasını ayakta tutma yanlışlığına düşmek değildir.asgari ücret dolayında maaş alan emekçi kesim günlük ihtiyaçlarını karşılamaktan uzaklar.bunu her politikacı itiraf ediyor.ama vergi yükü ve üretimden pay alma sorunu aşılmış değil.
10
fetö büyük bir ekonomik güç olarak ortaya çıktı.yalnızca himmet yardımları bunların çalışma mantığını açıklamaz.adnan oktar ne diyordu.beyinlerin yıkanması şakirtlerin yetişmesi için gereklidir.diğer tarikatlerde bu yöntemle çalışıyor.bağlılarına gelecek vadediyor.toplum içinde bir rol üstlenmiş bu yapılar.
11
dışarda soğuk rüzgarlar yalnızlıkları imliyor sanki.seni anlamak için kullanıyorum aynaları.doksanların faili meçhulleri geri dönmüş sanki kafa karıştırıcı bütünleşmelerle.işte yürek kanatan şarkıların mahsül verdiği yoksulluklar.karanlık altında kalmış meydanlar.işte suskunluğu getiriyor dağlardan ovalara zamanın aksini vurduğu cesetlerdeki yalnızlık.kimi gülümseyerek koşuyor ölüme.intikam yeminlerini unutuyor kahpelikler.cesur savaşçılar hapsedilmiş dar sokaklara düşen gölgelere.onları anımsayan annelere kara haber gibi sokuluyor yabancılık
12
dr.sigrid hunke tarafından yazılan avrupanın üzerine doğan islam güneşi kitabında fen alanında islam bilginlerinin avrupa bilimine nasıl katkıda bulunduğunu anlatır.harezmi cabir ibni sina beyruni ve ömer hayyam gibi bilginlerin günümüzde kullanılan teknikleri yüzyıllar önce müslümanlar tarafından kullanıldığı gerçeğini açıklar.müslümanlar ilk üniversiteyi hayata geçirmekle bilimsel araştırmayı insanın bilgilenme konusu haline getirmiştir.felsefe alanındaki etkileri geç zamandas görülmüş ibni haldun gibi sosyologlar toplum bilim için asabiyeti medeniyetin gelişmişlik ölçüsü olarak görür.ibni rüşd ve gazali adeta bilimsel felsefenin ilk örneklerini verir.seyyid hüseyin nasrın kitaplarında ilk islam sufilerine ayrı bir yer verir.halen kozmoloji alanında aşılmaz ölçüler getirmiş islam bilginleri.uzayda araştırma yapmanın yollarını stephen king gibi fizikçilere ilham vermiştir asırlar öncesinde kalan bu gelenek.
13
türk rus işbirliği ab benzeri bir yapının ilk adımı olabilir.ticaretin önem kazanmasıda bu yüzden.rusya akdenize ulaşmak için türkiyeyle sıcak ilişkiler geliştirme niyetinde.hatta gelecekte bir konfederal yapıya geçilerek bu ilişkiyi ilerletmek gibi seçenekler de var tarafların zihninde.bunun dünyaya yansıması nasıl olur.belki yeni bir güç olarak ortaya çıkan birlikteliğin asya ülkeleri için belirleyici olması kaçınılmazdır.bu proje imkansız gibi görülse de bölgenin kaderini ilgilendiriyor.rusya ortadoğuda etkin bir politika izliyor.suriyede ateşkes üzerinde anlaşılması da bu nüfüzün bir sonucu.
14
kuran müslümanlığı nasıl olurda peygamberin hayatıyla çelişir.günümüz alimleri böyle bir tefsilata gitme lüzümünü neden gerekli gördüler.kutsal kitaplar kişilerin hayatından daha çok dikkate alınır.çünkü insanlar o kitaptan mesuldurlar hayatlarında.ancak peygamberin yaşamı bir şirke vardırmamalı dinin anlaşılması adına nubuvveti.kuran dua ve buyruklardan oluşur.herkesin anlayışına uhrevi bir soluk getirir.peki ayetler günümüzde ne şekilde bir hayatı anlama kılavuzudur.mallarıyla ve canlarıyla allah yolunda cihat edenler tanımını getirmekle cihadın ne şekilde insana yüklenen bir vecibe olduğuna bakmalı.islama sosyalist yorum getirenler sosyal adalet kavramını öne sürer.fert ve cemiyette haksızlıklara ve adaletsiz uygulamalara karşı nasıl bir mücadele verilmeli.peygamber bu konuda darunnedveye karşı darul erkamı hayata geçirmiş ve tebliğ görevini bir örnekle ilk örgütlü sivil toplum ölçüleriyle hayata geçirmiş.kuranın dinlere ve toplumlara bakışı ulusçuluğun kültür hayatına ideolojik bir zenginlik kattığı görülür.bu noktada cihat için seçilmiş bir kavim olmayı da gerekli kılar halkların sanatına ve kültürüne saygı duyduğu.
15
fenerbahçenin aldığı kötü sonuçlar oynadığı futbolu anlamaya yeter.transfer yanlışlığına mı düşüldü oyuncu seçiminde.fenerbahçe bir yıldız takım olmaya alışmış.artık şampiyonluk iddiası olmayan bir takım için güzel futbol anlamlı gelir takım taraftarına.oyuncuların yardımlaşması ve akıllı futbolun gerektirdiği başarıya inançtır şüphesiz.yanilgiler oyuncular üzerine bir kabus gibi çökmüş durumda.türk futbolu son yıllarda kalite kazanmış olsa da ekonomik faktör kadar sosyal ilişkilerden etkileniyor.alt yapıya yatırım olmayında takımlar oyuncuyu ihtiyacını yabancı yıldızlarda karşılıyor.futbol estetik ve zekanın öne çıktığı bir müğcadele oyunu.takım savaşmayınca iyi neticeler de alınamıyor.
16
rejimin nasıl bir karakter taşıdığına bakmalı.bir darbe teşebbüsümüdür ergenekon.baskıcılığı gündemde tutmak için türkiyeyi dünyadan izole etme savaşıdır rejim tartışmaları.fetö için amaç devlet gücünü kullanmak kendi lehlerinde.çünkü bağımsız bir örgüt olmanın sahiciliğini yaşamıyor bu ajan örgüt.bütün dünyada izlenen strateji bireysel kontrolu sağlamak amaçlıdır bu terör yapılanması.nitekim beyin yıkamak için kullanışlı hale getiriyor egemen güçlere verdiği mesajla hiyeraşi kanallarını.
17
türkiye bir krize sokulmak istendi halkın yoksullaşması pahasına.anlaşılan dünyada model olarak alınan ülke çin değil hindistan olmuş.asya ekonomileri kendi para değerini dövizle belirlediğinden yaptığı ihracatla ölçmüştür gelişmişliğini.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.