- 971 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İD EGO SÜPEREGO
Dr. REMZİ HOROZ
İD EGO SÜPEREGO
“ BEYİNSİZLER!..”
Saldırgan, psikopat, ne dediğini bilmeyen, dengesiz kişilere karşı bu kelimenin söylendiğini sıkça duyarız. Yapılan araştırmalar, suça yatkın olanların, hatta insan öldürenlerin beyin ön (frontal) loplarının diğer insanlara göre daha az çalıştığını ortaya koymuştur.
Beyinde dört lob (bölge)vardır.
1. Frontal (ön) lob
2. Parietal (yan) lob
3. Temporal (şakak) lob
4. Oksipital (arka) lob
Frontal lob; beynin ön bölümündeki geniş kısımdır. Beynin yönetimsel hareketlerinden sorumlu olan aygıtların merkezidir. Ahlaki tutum ve davranışlardan sorumludur. Rus nörolog Aleksandr Lunia (1902-1977) frontal loba, “uygarlık organı” der.
Psikanalizin babası olarak bilinen nörolog Sigmund Freud (1856-1939), bilinci;
a.İD (ilkel benlik)
b.EGO (benlik)
c.SÜPEREGO (üst benlik) olarak üç ayrı ruhsal kategoriye göre
ayırır.
İD (İlkel Benlik), bütün canlılarda doğuştan vardır, biyolojik bedenin varlığını sürdürmek üzerine çalışır. Tümüyle düşünmeksizin otomatik hareket eder, bilinç dışıdır. Gerçeklik ilkesini dikkate almayan ve sürekli doyum arayan dürtüleri içerir. İd’te kuralsızlık hâkimdir. Ana kaynağı cinsellik, açlık, saldırganlık vb., hakim olduğu bireyler ise; sapıklar, katiller, psikopatlar…
SÜPEREGO (Üst Benlik); Sadece insanlarda vardır. Ahlak ve toplum normlarına göre şekillenir. Ahlak, etik ve sosyal olarak uygunsuz görülen davranışlarla ilgilenir.
Süperegonun çok gelişmiş olduğu bireyler, öğrendiği kurallara, ahlak kavramına ve normlara çok bağlı olurlar. Her şeyi “ayıp olur”, “el alem ne der”, şeklinde değerlendirir. İsteklerini dile getirmekten çekinir, inisiyatif alamaz, güçlü ilişki kuramaz, içe kapanır, strese, depresyona girer. Süperegonun gelişmediği ya da az geliştiği durumlarda ise kişi çok bencilce hareket eder, çevresindekilerin duygu ve düşüncelerine saygı duymaz. Eğer canı yüksek sesle müzik dinlemek istiyorsa çevresindekilerin bundan rahatsız olacağını umursamaz, dilediği gibi hareket eder.
İd’ten beklenen durum biçimi; “Hemen istiyorum, bana ne”
Ego’dan beklene davranış biçimi; “Biraz bekle, yeri değil”
Süperego ise; “Ayıptır,yazıktır,el alem ne der?” şeklindedir.
İd, ego ve süperego her insanda mevcuttur. Eğer sağlıklı bir kişiliğe sahip olmak istiyorsak bunları dengeli kullanmamız gerekir.
GÜNÜN SÖZÜ:
“ GARİP DEĞİL Mİ? BİRİNİ İŞARET EDEREK SUÇLARKEN İŞARET PARMAĞINIZ ONU, DİĞER ÜÇ PARMAĞINIZ SİZİ GÖSTERİR.”
Sigmund Freud
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.