- 323 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
kültür üzerine yazılar-2
1
hükümet tek yetkili merci olduğundan kanunların uygulanmasında ve devletin yönetilmesinde iktidar olma konumundaki partinin halkın temsil edilmesi noktasında yükümlülükleri yerine getirir.halkı yönetme iddiasındaki siyasi partinin teşkilatlanmasına ne gibi imkanlar tanınacağına dair kuşkular var.iktidara gelmek için demokratik rejimin zorunluluğu.sistemle bütünleşme içinde olması.otokratik rejime dönüşerek halkın tasvip etmediği bir rejim inşası.gücünü kimden ve hangi düşünceden aldığına ilişkin saptamalar işlenecek kötülük konusunda hitler örneğinde olduğu gibi devletin bir araç olarak kullanma.dünya devletleriyle haklı nedenlerle ilişki kurmak milli menfaatlerin hayrınadır.ticaret ve kültür alanında işbirliği ülke ekonomisine katkı sağlar kültür hayatımızın tanınması yönünde politikalar geliştirmek öncelikli hedef olmalı.milli kültürümüzü temsil eden fikir dünyamızız evrenselleşme başarısı göstermesi yönünde politikalar izlenmesive ülkemizde sanatın hayat bulması için sözde değil izlenmesi gereken siyasetin önceliği olmalı.insanlara düşünme konusunda şans tanınması kişilik haklarına saygı gösterilmesi yaşadığı şartları değiştirme arzusuna engel olunmaması her insanın hür olarak doğması ve yaşamı medeni hakların güvencesinde olması insan haklarının bir gereğidir.insan ne denli seçim hakkına sahiptir ve suçluluğunun nedenleri hangi kıstasla ölçülür.insanları ait olduğu çevreyle ön yargı ve saldırının bir parçası haline getirmek insanlığa yakışmayan bir tavırdır.benzeşmek ve kendi seçimini yapma özgürlüğü fikir edinme yaşam felsefesine sahip olmayla ölçülür.izinden gittiğimiz düşünür ve politikacılar düşünceleriyle çağa yön veren büyük insanlardır .haklarında ne düşünüldüğüne dair varsayımlar müspet yada menfi yönde onların toplum önünde etkinliğini gidermez.öncülükleri davası ve fikirleriyle perçinlenmiş halkın güvenini kaznmış insanların teveccühüne medar olmuşlardır.onları aşmak aynı zamanda düşüncelerini kabullenmeyle mümkündür.diktatörlüğü bunun dışında tutarsak halk desteğini arkasına almış öncü liderler ve anların ideologluğunu yapmış aydın sınıfı özgürlüğü ve paylaşımı savunduğu ölçülerde iktidarda olmaları meşrudur.
2
siyasetin kapsadığı alanlar ve politik imkanların hayat anlayışına yansıması.bu konu platonun devlet anlayışını kurgulamada devlete yüklenen anlam aristonun yönetim şekillerini belirleme ölçülerinin çıkış noktası. uyum ve adalet bunlar ulus devletin çıkarlarını bütünler.milliyetçilik ve aydınlanmanın tanzim edilmesinde sanayileşme gibi etkenlerle yaşanan fransız ihtilalinin ardından feodal yapının yerini burjuva yönetimine bırakmasının ardından teorisyenliğini adam simithin milletlerin zenginliği kitabıyla yaptığı kapitalizmin otrtaya çıkışı sınıf farkının proleteryayı hak arayışına sürüklemesiyle halkçılk fikrinin ve sosyalizmin ortaya çıkışı.marks felsefeye yönelttiği eleştirilerden sonra düşüncenin tarihi yorumunu materyalist bakış açısıyla ortaya serer.dünyayı değiştirme adına toplum gerçeklerinden yola çıkarak yoksulluğun ve toplumsal adaletin yoksunluğunu ideolojik felsefenin pragmatizmiyle açıklar.sokratesle başlayan insanın kendini sorumlu hissettiği öncülüğün kötülüğe karşı insanın özünde var olan erdem ve adalet duygusunun tolumsal yapıyı sorgulama biçiminden hareketle determinist düşüncenin imkan tanıdığı muhakeme içinde insanın çağımızda ütopya arayışlarınıni değindiği konuları sosyalist düşünceyle açıklama yoluna gider.hegel diyalektiğinin bütüncül ve korumacı düşüncesini aksiyon ve eylem bazıyla hak aramanın şartlarını belirler.özgürlüğün kriterleri ve ekonomik bağımsızlığın sağlanma koşullarını meta kavramıyla açıklama yolunu seçer.insan doğanın gizini keşfetmeyle bilimsel buluş ve yargılarda bulunmuş yeni bir toplumsal yapıya evrilmiştir özgürlük kazanılması gereken haklarla güvenceye alınır bunun için örgütlenme ve devrimci ideolojiyi savunan kültürle hakların kardeşliğinin sosyalist düşüncenin düşünüş biçimiyle egemen güçlerin özgürlüğü baskılamak için faşizmi baskı aracı olarak görmenin nedenleri üzerinde durur.faşizm baskısı ancak sosyalist düşüncenin evrensel bakışıyla kırılabilir.bütün insanların haklar açısından eşit olduğu bir dünya görüşünü temellendirir.
3
nietzsche’nin savunduğu nihilizm bir anlamsızlık değildir.duygusal ve manevi iflasın eşiğindeki insanlığı varoluşçuluğun insan hayatını bilinmezlik içinde varoluşsal kaygılarla tanıştırma bilgeliği.sartrenin akıl çağıyla açıkladığı egzistansiyalizm dinsel dogmalardan sonraki dönemde.ki bunun başlangıç felsefesini descartes yapmıştır.hayatı tanzim noktasında pozitivizmden sonra durkhaim sosyolojisinin ardından weberin işlevsellik ve konumlama görüşü siyaset felsefesinin alanında ideolojik saptamaların uygulanma sorunsalına değinir.yabancılaşma ve sosyal hayat içinde bireyselleşme olgusunun akidesi sayılan kent yaşamında raomantik düşlerin izinde düşüncenin seyrettiği uçurumun kıyısındaki hayatları anlama kılavuzu.modern topluma geçişte isyan ahlakı ve başkaldırı öngörüsünü ele alır albert camu.mitlerle bir dünya kuran james joyce ve tarihin yanlışlığı üzerine bir tez konumu taşıyan proust.
4
yakın tarihimize umberto eco gibi tanıklık eden yazarlar.kaosun içinde düzen arayışı insanlığı kendi köklerinden uzaklaşmaya götüren düşüncelere tanıklık eder modern çağ.yalnızlık ve çaresizliğin ördüğü duvarlarla tıpkı kafkada olduğu gibi toplum yararı için harcanan hayatların anlatıldığı yapıtlarında terkedilmişlik duygusunu yaşatan sığıntı hayatların izinden gider.darvin evrim teorisiyle fizik kurallarının ışığında bir anlamda evrenin varoluş tezlerine öncülük eder .goethenin genç varterin acıları romanı ve diğer yapıtları kötülüğün ve anlamsız yargıların nedenini kurcalar bir anlamda modern dünyanın dine ve kültüre bakışını hayat çelişkileri içinde ele alır.günümüzde eğitimden kültüre insanlara yaşam konusunda olanklar sunanve hayatı anlamlandırma noktasında evrimdeki materyalist düşünceyi ortaya çıkaran tekamül insana tarihin biçtiği rölü kavramayla yazgısının anşaşılacağı tezi üzerinde durur düşünürler.einstein izafiyet teorisinde zamanın kırılganlığında söz eder.buluşlara öncülük eden kuantum fiziği ışığın oluşumu ve evrenin mekaniği üzerine bir teoridir.dijital çağda mekaniğin kullanımı farklı bir boyuta evrilmiştir dijital teknoloji çok yönlü bir çalışma tekniğiyle dinamik kazanan yapay zekaya geçişte bir adım sayılır.teknolojik imkanlar güçlü bir devlet için vaz geçilmez bir araçtır.elektriğin özelliğinden ve işlevinden faydalanan teknoloji bilim kurgu hikayelerine yaklaşma evresine geçmiştir.türkiye teknolojideki işleme mantığını kavramayla bilgi teknolojileri alanında devrimsel bir başarıya yaklaşmış olacaktır.
5
modern mimari ve kalasik mimarı bir düşünceye ait izler ve sanatsal çizgiler taşımasıyla değer kazanır.kaba bir yapının gölgesinde yaşanmaz.şehri güzelleştirmek sanatla düşünceyi bir iç görüyle bütünleştirmekle mümkündür.güzellik insan tarafından var edilen sanatsal bir olgudur.şehri planlamada eksik yönlerimizi yine şehir hayatının canlılık kazanmasıyla güzelleştirebiliriz bu gerçek bütün sanat dalları için geçerli bir olgudur.elbette farklılaşma yaşanacak bir eserin bir tarz olarak ortaya çıkması ona hüviyet kazandıracak özellikleri inşa yeteneğinde çevre şartları gözetilerek bir yapıyı yükseltmeyle imarını gerçekleştirme başarısı.dünyanın tek kozmopolit şehri belki de istanbuldur.değişik hayat anlayışlarının içiçe geçtği yaşam şekliyle kaos ile uyumun bir arada yaşandığı iyi bir gözlemle sezilecek içten içe önyargıyı hisettirecek çatışmalar ve özgürlükler şehri.
6
insanların farklı yönlerine sevdalandığı çekim gücüyle yitip gitme korkusunu barındıran köklerine yabancı insanların doldurduğu tarihin hayal şehri istanbul.uğruna gözyaşı dökülen yoksul hayatların umuda sarılış biçimini resmeden semtleriyle kargaşa ve bir bakıma soluk alıp verme güçlüğünü yaşatan şehir.insan çaresizliğini anladığı sürece bu şehre tutkuyla bağlı kalacak.içini arzularının yalnızlığıyla ısıtan insanların yoksunluğu iliklerine kadar hissettiği sahipsiz kalmanın adresi.
7
türkiye kaba tabirle söylersek faşizmi andıran bir yönetim modeliyle yönetiliyor.bütün örgütlenme ve sendikalaşma devletin denetimi altında gerçekleşiyor.iktidardaki islamcı parti bu yapıya eklemlenmiş durumda.yazarların devletin bekası adına kendi konumlarını güçlendirmek ve siyasi çıkar amaçlı tutuklanması toplumu inandırıcılıkla sınamak niyetinde aramalı.layık olduğumuz az gelişmişlik isyan teşebbüslerini kullanıma açık hale getiriyor.komplo görüntülerinin ardında bir siyasi hesaplaşma gizli.ülkenin kaderiyle oynayan politikacılar emperyalizmin maskelediği vandalizmi sömürünün bir aracıma dönüştürüyor.nereden bakarsan tahlil sonuçları kirli bir hesaplaşmanın içinde.devlet aygıtının çeşitli nedenlerden ötürü bir ideolojiyi iktidara taşıması dış destekli hegomonya emelinin bir parçası.insanların yoksulluğa mahküm kendi acısıyla yüzleştiği tehdit algısı kurtuluşun umutsuz olduğu yönünde.
8
kahraman tazeoğlunun romanlarında anlatılır hayat çelişkileri.nedim gürsel ve murat gülsoy da yaşayan ve eser veren romancılarımızdan.aramak ve bulmak adına tasavvuf kültürünü felsefi bakış açısıyla değerlendiren yazar dücane cündioğlu.felsefenin merakla başladığını düşünürsek hayretle başlatır insanın doğayı ve kendisini tanımasını inceler felsefi metinlerle.ahmet günbay yıldızla çiçekler susayınca romanıyla tanışmıştım.bende derin izler bırakan bir romandı.daha sonra sait faikle tanıştım.insanı sürüklediği düş sürgünleri mevsimlerle tanışıklıdır çıktığı iç yolculukta.en son elif çağlının kitaplarıyla tanıştım.ideolojinin ön koşulu sorgulama.sorgularken eşitlik ve uyum temelinde bir hayat anlayışını önerme.oruç aruoba ile mine kırıkkanat arasında bir ilişki kurulabilirmi felsefeye yakın olmaları ve çağdaş düşünceyi savunmaları refik durbaşın kalemiyle hayatların anatomisi hakkında bilgiler.rimbau anımsatacak bir şair varmı şehir kimliğiyle yaftalanmış şairler aragon ve andre breton.bir sevdayı yaşatmak için aşkla bağlı kaldıkları ideolojiler.paris denince bir hülya mezarlığının avuttuğu kalplerden arda kalan yaşanmışlıklar.
9
harun yahya inancı bilgide arayan bir araştırmacı.vahyin mutlak aklı taşıdığını ve varlıkların akıllı tasaraımla varedildiğini ispatlamak için kısmen felsefeye ve düşünce kaynaklarına başvuruyor.benzer araştrmayı geçmişte ümit şimşekin yaptığını biliyoruz.ama karl poper açık toplum ve düşmanları kitabında toplumların kültürden beslenerek nasıl bir yapı oluşturduğunu sorgular.bir anlamda nazizmle hesaplaşmaya girer hepsinin doğru bir saptama olduğunu kabul etmek zor.özellikle ideolojik kabullenmeyi tehlikeli bir tavır olarak görmek gibi hataları var. harun yahyanın modern kültürü reddetmeyen bir tavrı var.dini bilimle açıklamak tek başına yeterli değildir sosyolojik ve güncel sanatla yeni bir bakış açısıyla konuları değerlendirme.vahyi sıradan bir metne dönüştürmekte sakıncalı.pascal ve alexis carrelde benzer yöntemlere başvurmuştur.insanın varlığını duyumsaması adına kuşku ve öğrenme isteğinin sevkettiği kavrayışlar.adalet ağaoğlunun diliyle metin altıok ve asım bezircinin dramını anlatmak.halk düşmanı muamelesi görmeleri ve kaldıkları otelin yakılmasıyla katedilmeleri.düşünceden korkan medeniyate karşı çıkan bu gürüh aydınlığa savaş açmış dış destekli planın bir parçası olarak aydın katliamını gerçekleştirecek insanlığa tarihte benzeri olmayan yakışıksız bir acıyı yaşatacaktı.
10
başarılı yazar denince akla necati cumalı gelir.türkiyenin yetiştirdiği ender yazarlardan biridir.tek başına bir irfan menbaıdır kitapları.hemingwayin maceracılığını stenbeckte bulabilirmiyiz.konu bütünlüğü açısından başarılı sayılabilecek romancı ayşe kulini sosyolog nilüfer gölenin gelenek modern ilişkisine dair tezatlanı anlatan konuların titizlikle işlenmesi.tarihten çıkıp gelen yazarlarda vardır.ahmet ümit polisiye tarzında romanlarıyla bizi tarihten günümüze bir yolculuğa çıkarır.umberto ekonun kitapları zamanı ne denli ortadan kaldıran bir hüviyetteyse ahmet ümitte insan ilişkilerindeki değerleri konu edinir.kadir mısıroğlu gibi tarihçiler milli kültür ekseninde tarihin facialarını ülkenin günümüz politikalarının nedenselliğiyle görür.emre kongar modern bir tarihçinin geçmişin günümüze yansıyan politik canlılığını toplumların gelenekten kopuşlarını dramatiza ederek anlatır.çocukluk çağlarımda romanlarını okuduğum yavuz bahadırroğlu savaşları ve fetihleri güzel bir kurguyla anlatır.iyi şeyler yapma arzusuyla yaşamak.bu sıfat en çok doğan hızlana yakışıyor.sanat ve yazın dünyasını takip etmede üstüne yok.idris küçükömer ve orhan hançerlioğlu.siyaset bilimi ve düşünceye ait izleklerle günlük yaşama ışık tutar.bir anlamda hayatımızı belirleyen insan doğasının gerekli kıldığı yönelişleri inceler.tarihçiliği cemal kutaydamı aramalı yoksa arnold tonbynin izinden giderek tarihin yaşattığı acıları milletlerin bir suçu olarak görmektemi karar kılmak daha doğru.batının yüzyillarca tehdit altında yaşadığı savının nedenini islam olarak görmek.uygarlığın ölüm nedenlerini ibni haldun gibi iddialardan kopuşta görmek.uygarlıkların çöküşü ulusların alınyazısında varmıdır.kuşkusuz insanlığın güçlü uygarlıklar kurma yeteneği insandaki gizemi keşfetme duygusunda gizli.mevlanalar ibni rüşdler islam uygarlığının öncüsü oldular gazaliler ibni arabiler vahiy hikmet ve felsefe üzerinde düşündüler.insanın tanıştığı her yenilik özlem duyacağı hayat için bir tekamül evresi oldu.
11
rasim özdenören ve mustafa kutlu milli kültürümüzü savunan yazarlardan.bu yazarlar islamcılığın dünyaya bekışını temsil eden türk düşünürlerdir.mine alpay günde hekimoğlu ismail gibi islamcılığın propogandasını yüklenmiş muharrirler.mustafa miyasoğlu başarılı işler yaptı ama gereken ilgiyi göremedi.ahlak ve hukuk noktasında toplumun yaşadığı sosyal ve siyasi kültür eksikliğini ele aldı.islamdan kopuşun yaşattığı travmaları ele alan modern tarz roman alanında ürün verdi.doğu batı iklleminin yaşattığı sorunlara karşı milli bir görüşü ortaya koydu.çağdaş yaşamın nerelere evrildiği konusundaki tespitler romancılarımızca bahse konu edilir.tarık buğra mustafa necati sepetçioğlu ve orhan kemalde unutulmayacak yazarlardan.tarık buğra milli tarihi anlatmada okuyucuya yabancılaşmayı ve tarihe duyarsız kalmayı türk tarihini bütün müspet yönleriyle anlatır.sepetçioğlu turancılık ülküsünün yaşam biçimine indirgemeyle milliyetçi açıdan bir perde aralar.orhan kemal yoksullukların nedeni ve toplumda yaşanan ekmek kavgasını bütün yönleriyle resmeder.kanamalı haydut gibi kitaplarla ahmet kekeç tutkular keder oldu gibi kitaplarıyla nurullah genç türkiyenin öne çıkan islamcı yazarları.islamın modern dünya içinde yer bulma telaşını anlatıyor.mankenliği bırakıp çarşafa bürünen emine şenlikoğlu mürşidinin teşvikiyle kendi çapında islamı anlatan kitaplar yazdı.edebi kaygı gözetmemesine rağmen geniş bir okuyucu kitlesine ulaştı.ihsan deniz ve ibrahim tenekeci islamcı kesimin ses getiren yazarlarıdır.özellikle şiir alanında eser vermiş şair kimliğindeki usta yazarlar.ted hughesin gerilim içinde yaşadığı intihar duygusu yine bir şair olan silvia platlatla yaşadığı tutkulu aşklardan sonra ikisininde intiharla yaşamına son vermesi ilginç bir durum.arif ay ve ebubekir eroğlu islamcı kesimin şairlerinden.diğer islamcı şairlerle benzer kaygılarla şiirlerini bir anlam inşa etme çabasıyla yazmışlar dinsel duyuşların arayışına çıkmış şairler kategorisinde.erdem beyazıt ve akif inanda anılmaya değer yazarlardan.islamcı düşünceye emek vermiş,şiir yetenekleri güçlü yazın ustaları.
12
ahmet oktay ve özdemir ince şiire kazandırdıkları yeni anlayışlarla anılabilir.poetikaları güçlü şairlerden.türkçe adeta bir gergef gibi işlenmiştir şiirlerinde.yavuz bülent bakiler arif nihat asya milli duyguları okşayan şiirler yazmış şiirleri eskiyi anımsatan yenilik taşıyan öğelerle dolu şairler.türkiye farklı alanlarada kamplaşmanın yaşandığı bir ülke.ne yazıkki insanların birbirini dışladığı bir fikir dünyamız var.diyaloglar bölünme ve çatışma üzerinden sürdürülüyor.sanat fikir müdafaasında bir araç olarak görülüyor.herkesin kahramanları kendi düşüncesinde.bu aynı zamanda şiiri besleyen yaşam tarzıyla içiçe geçmiş eksik bir dayanışma.soylu bir şiirin izinden gitmek verilen emek ve cesarete bağlıdır.geniş kitlelere ulaşmış şairi küçümseyerek mevki kazanma telaşı yadırganacak bir durum.ilhan berk ve ece ayhan gibi şairler gerçek modern şiirin izinden giderek kendi dünya anlayışlarını savunan tek tip düşünceyi eleştiren bir tutumla yaşadıkları dönemdeki edebiyatın sığlığına karşın sosyalist kültürün ifade edildiği özgün şiirler yazdılar..ilber ortaylı tarihi günlük yaşamın bir parçası haline getirdi.tarihsel alışkanlıkların günümüz hayatıyla benzerlikler taşıdığını engin birikimiyle ortaya serdi.kadir mısıroğluda ali bulaç gibi islamcıların sözcülüğünü yapıyor.islamın nevi şahsına münhasır bir siyaset ve hayat tarzı önerdiği iddiasında.islamın demokratik kurallarla bağdaşır yönünü öne çıkararak yaşamsal öneme sahip olanın tefekkürün ön gördüğü tebliğle insanlara yaklaşmanın lüzümü anlayışında.özgürlükler sınırlanmadan dini yaşanır kılmanın imkanları üzerinde düşünüyor.sennur sezer ve gülten akın yakın zamanda kaybettiğimiz şairlerden türkçeyi ustaca kullanan bu şairler uzun süre edebiyat gündeminde yer almış şairler.şiirleri hala günbatımı kadar gerçek.fatma şengil sezer cevdet karal ve ali ayçilde dergilerde şiirleri çıkan aranan şairlerden.
13
beni ancak zeynep oral kurtarır çünkü kafası daima sanatla meşgül.beni ancak nalan barbarosoğlu teselli edebilir çünkü daima kanıksanmış tavırlarıyla rehberlik ediyor kardeşlerine.bilginin şiirini yazan behçet netacigil.bir muallim olmanın gerekleriyle yazar.han duvarlarıyla ünlü faruk nafiz güzel türkçesiyle uslüp sahibi bir yazar olduğunu hissettirir şiirlerinde zengin bir anlam yoğunluğuyla.ahmet haşimin eteklerimde gümüş renkli bir yığın yaprak derken düşsel bir çağrışımın beklentisini tasvir eder.günümüzde seviyeli yayın yapan bağımsız edebiyat dergilerinden varlık ve kitaplık dergilerde yazıyor yazarlar.yeni şairlerinde şiirlerine ve araştırmalarına yer veriyor bu dergiler.tabiki hece dergisini de unutmamak yusuf kaplan ve akif emreyi yeni şafak gzetesinden tanıyoruz.islamın entellektüel yüzünü temsil ediyorlar.çağı islamın bakış açısıyla anlama çabasındalar.gerek.nuri pakdilin çıkardığı edebiyat dergisi sezai karakoçun diriliş dergisi necip fazılın büyük doğu dergisi fikir dünyamızı hareketlendiren mecmualar.edebiyat ve eleştiri dergisini çıkaran ahmet yıldız edebiyat adına güzel şeyler yaptı.çıkardığı dergi edebiyat severler için bir sığınak gibiydi.sosyalist kültürü yaşatma amacıyla çıkan evrensel kültür dergisi zengin içeriğiyle okuyucunun ilgisini bekliyor.kazandıracağı mücadele azmi aydınlanma düşüncesinin izini sürmek ve sosyalist düşünceyi tanımak olacaktır.kadın yazarlardan nezihe meriç ve sibel eraslan.nezihe meriç bir siyaset bilimci gibi konuşuyor.politik teorisyenliğiyle tuterlı bir düşünce ortaya koyuyor.sibel eraslan tarihle yaşayan bir yazar.duyarlılığyla üzerine ilgi çeken bir kişilik.selim ilerinin insan sıcaklığını anlattığı romanlarıyla mehmet ertenin şiirleri birbirine benzer taşradan şehre uzayan bir bağlılıkların şiirini yazar mehmet erte.kendi insanının yoksunluk içindeki hikayesini anlatarak neyin kazanılması yolunda arayışlara girer.yazarlarımız genelde yapıtlarında modern hayata motivasyon sorununu işler.gelenek ve modern ikilemin insanlara yaşattığı sorunları topluma ayna tutarak düşünce ve fikir farklılığıyla işlenir dram ve trajedi etrafında.emel güz eksantirik şiirleriyle dergilerde yer bulmuş şairleden.zeynep köylü genç yaşata ürün vermeye başlayan şairlerden.abdül baki gölpınarlı tasavvuf üzerine yaptığı araştırmalarla billiniyor.hilmi ziya ülken felsefe üzerinde çalışmalar yapmış.yakın zamanda yitirdiğimiz fazıl hüsnü dağlarca şiirimizin zirve isimlerinden biriydi.türkçeyi çok güzel kullanmanın dışında şiire anlam retoriği katan şair kimliğiyle biliniyor.
14
dört işlemle hesaplanan matematik ve fizik bilimleri.teorilerin uç noktasındaki fiziksel yasalar.insanoğlu sağlıklı ve tutarlı düşünmeyi bilimsel keşiflerde bulunmayı bu disiplinlere borçludur.bunların yanısıra cübbeli ahmetin ahmaklık olarak nitelediği felsefe ve mantık ne işe yarar ve kurandaki yeri nedir sorusu üzerinde düşünürsek bir çok ayetin düşünmeyi teşvik ettiğini görürüz.aslında anlamanın düşünüş biçimleriyle varolduğunu eksikliğinin bir öykünme ve softalığa düşürdüğünü anlayabiliriz.isalamın altın çağını felsefi düşünceyle yaşadığını günümüzde halen kabul gören islam bilginlerinin aydınlık dolu düşüncelerinden anlayabiliriz.doğru.felsefe çoğu kez tek başına bir anlam ifade etmez aynı şey dini ilimler içinde geçerlidir mantıklı bir izahla insanları ikna etmek gerekir bu aynı zamanda edebiyatın konusudur.insanlar düşünce konusunda ayrılığa düşerler.bu insanın tabiatının gereğidir.
15
abdurrahman dilipak adeta islamcılığın tanığıdır.siyasal içerikli kitap ve yazılarıyla bilinir.defalarca tutuklanmış soruşturmaya tabi tutulmuştur.slogan ve propaganda kokan yazılarıyla islamcı kesimin siyaset sözcüsü sayılır doksanlı yıllarda toktamış ateşle ateş hattı programını sunmuştur.farklı fikirlerin bir arada özgürce yaşayabileceğine inanır.kendisi islamın modern yüzünü temsil eder.ahmet hulusi ve mustafa islamoğlu kuran üzerine yaptığı araştırmalarla biliniyor.yakın zamanda yitirdiğimiz yaşar nuri vahiyle beşeri ilimleri bağdaştırma çabası gütmüştür.sürekli ilgi çeken çalışma ve düşünceleriyle din üzerindeki yenilikçi iddialarını savunmuştur.hasan mezarcının ateşli tartışmaların ortasında yazdığı cumhuriyet dönemi din devlet ilişkileri kitabı islamcılığa karakter ve meşruiyet kazandırma çabasıydı.necmettin erbakan 28 şubatın ardından rejimi savunur nitelikte bir açıklama getirerek rejim değişikliğinin bir şekilcilik olduğunu iddia etmiştir.bir çok partili de demokrasiyi savunur bir tutum içindeydi.ardından sistemin izin verdiği ölçülerde siyaset yapma isteğiyle ak parti kurulacak ve iktidara geldikten sonra türk siyasetinin vazgeçilmezi olacaktı.millet istikrar ve güveni yitirme korkusuyla ak partiyi tek alternatif görüp uzun yıllar iktidarda kalması yönünde oy kullanacaktı.
16
muzaffer ilhan erdostun sosyalizmi temsil eden kitapları.azımsanmayacak derecede sol cenahta teşkilatlanma var.izin verildiği ölçüde siyaset yapma şansları var.üniversitelerde yoğunluklu olarak sol düşünce hakim.bunu ortadan kaldırmanın çareleri üzerinde düşünüyorlar.bizler büyük ve modern türkiye adealini hayata geçirmek için kültür ve siyaset alanında çalışma yapma hazırlığında olmalıyız.başarı şansıyla iktidara gelmek mümkün.eğitimden sanata eksikliklerimizi gidermek için çalışmalar yapmalı zihnimizi aydın türkiye inancına odaklayarak kalkınma ve refaha ulaşmada önümüze çıkan engelleri aşma başarısı göstermeliyiz.çalışkanlık ve modern külüre adaptasyonda hümanist düşünceyi ölçü kabul ederek umutsuzluk ve yılgınlık engelini aşma yolunda büyük türkiye hayaline inanmak ve stefan ziweigin vurguladığı gibi gücümüzü özgür düşünceden almak zorunluluğu.belki gerekli olan siyasetin anlam kazanmasını sağlamakla sorumluluk üstlenmek.
17
onur caymaz güzel şiirler yazan bir şair.şiir oku dergisinden hatırlıyorum kendisini.zarif bir anlatım tarzı vardır.nurullah genç mona rozaya benzer şiirler yazdı.zülfü livaneli bir çok alanda ürün veren aydınımız.daha çok ezgi tarzındaki şarkılarıyla tanınıyor.konserlerinde izdiham yaşandığı görülmüştür.gazteci fadime özkan ilginç çıkışlarıyla biliniyor.gündemi değerlendirme becerisiyle yazıyor siyasi yazılarını.gazeteci gülay göktürkte değerlendirmede mehmetali kılıçbay gibi sadece siyasi aritmetiğe bakıyor.etyen mahçupyanı cogito dergisinde yazdığı siyasi yazılardan tanıyorum.değerlendirme ve analizleri dikkate şayandır.islamcılar cumhuriyetin ilk yıllarında laik otoritenin uyguladığı baskı rejimine karşı direnmeyi cemaatleşmede aradı.vasıflı insan yetiştirmek için basın yayın ve eğitime önem vererek dindar bir nesil yetiştirme idealiyle bazı siyasi partilerle işbirliğine gittiler.sağ partiler dinsizlik olarak gördüğü modern yaşama biçiminden şikayetçiydi.bu kesim kendi sesini duyurmak için yazarlar ve şairler yetiştirdi.günümüz şartlarında onlarca dergi ve yüzlerce yazarla özlemini duyduğu yarınlar için bir başlangıç yapma şansına sahipler.
18
türkiyede anayasa değişikliğiyle partili cumhurbaşkanlığı rejimi getirilmek isteniyor.kabul edilen maddeler yeterince açık değil.ilerde yeni bir düzenlemenin gerekeceği şüphesiz.demokrasiyi rafa kaldıracak bu sistem mantıklı gerekçelere dayanmıyor.türk intelijansiyası yönetim anlamında kötü bir sınav veriyor.ortak hedef için neyin örnek alınacağı hususunda bir ideal yoksunluğu var.savunulan fikirlede bir samimiyet eksikliği var.topluma öncülük etme misyonu kuşanılmış bir bilinci gerekli kılıyor.
19
sığ iddiaları aşarak aydınlık yarınlara inanma mefküresi.yaşantısında zorluk yaşayan insanları anlatır soljenstin.mantık dışına çıkmanın kuralları belirlendiği dünyada ahlakında bir çeşit kazanca dönüşmesi.şartları değiştirmenin bireyselleştiği acımasız hegamonya.masonik faaliyetleri daima uzaktan takip ettim.ortaya atılan iddialar daima merak uyandırdı bende.
20
tapınak şövalyeleri illüminati örgütlerin ilham aldığı kabala öğretisi.insanın evren içideki konumunu simgelerle ifade etmeyle birlikte yaşama felsefesinin içi içe geçriği yapılanmayı öngörür.üzerinde araştırmaya değer bir konu.gizli dünya devletinin her noktaya ulaşan insan gücüyle ürküntü verici teşkilatlanması.dünyaya hükümran efendilerin fayda amaç birlikteliği.bu konuyu açıklayacak kaynaklara ulaşmak için a.g.michelin mason diktatörlüğü kitabına bakılabilir.yeraltına çekilmiş olan bu örgütün ne denli bir bela olduğunu bütün boyutlarıyla ele alır.
21
son yıllarda edebiyatın gündemden uzak tutulduğunu ve fikri yönünün ihmal edildiğine şahit oluyoruz.ustalara saygı çerçevesinde filizlenmeye başlayan yeni tarz edebiyat tanıtım eksikliğini yaşıyor.mustafa muharrem,metin önal menguşoğlu ve cümali hasennebioğlu gibi ustalar vefa bekleyen edebiyat dostlarımız.hasan aycın gibi aydın görüşlüler çalışmalara hız vererek unutulmaya yüz tutmuş şair ve yazarları günyüzüne çıkaracak araştırmalar yapmalı.atasoy müftüoğluda engin hikmete varan birikimiyle bu konularda araştırma yapabilir.tabiki edebiyata felsefeninde katkısıyla değişik bakış açıları getimek gerek.belkide gönül zenginliği katacak çalışmalar ali nar gibi ustaları yadetmekten geçiyor.edebiyatta çeşitlilik için her tür ürüne yer vermeli dergiler.kısmen bu engel aşıldı sayılır.güzelliklerle ithaf edilecek göndermeler birbirimizin çok uzağında olmadığımız gerçeğini hatırlatmalı.mehmet doğan edebiyat araştırmalarında geniş kapsamlı çalışmalar yaparak bir antoloji hazırlayabilir.yazarları ve kitapları tanıtım için imza günleri düzenlemeli okuyucuya iyi izlenim verilmeli.
22
tanrı tabiatın kimyasıyla bir varlık ortaya koymuş.insanın istekleri tabiatın bir uzantısıdır.insan kendini tanıdıkça tanrıyı anlamada kendi ölçüleriyle bir mahluk olduğunu idrak ediyor.bernard shaw karakız romanında hayatın anlamını sorgular tıpkı ibni tefeylin hay bin yekzan kitabında olduğu gibi.bugün insanlık yapay zakanın sınırlarında geziniyor.dijital teknoloji bilime yeni bir konum ve tanım getirmiştir.belkide yıldızlar arası yolculuğun başlangıç evresidir dijital teknoloji.ışınlama gerçeğinin mümkün olması makineyi elektrolize etme imkanının doğması gibi gelişmeler ışığında bunu anlayabiliriz.
23
tarih boyunca devlet millet çelişkisi üzerinde tanımlanmıştır bir halkın dünya milletleri arasındaki yükselişi.devlet içinde uyum ve çağın gerekleriyle kuşanarak kalıcı bir başarı elde edilir ancak.halise çiftçi yapıtlarında milli görüşü işleyen bir romancı.belli bir entellektüel birikimle yzıyor.cahit koytak şiirde işlediği konuları duru bir türkçeyle anlatmış şairlerden.ikinci yeni sonrası kendi tarzını oluşturmuş bir şair.akıcı bir dille türkçeyi anlamın derinliklerini ortaya koyar nitelikte kullanır.osman yüksel serdengeçtiyi anmadan geçmeyelim.günah ve suç toplumunun nedenleri üzerinde durur.batıyı taklitle yitirdiğimiz irfan ve erdemleri arar geleneklerde.aktif siyasetin içinde yer almış gençliğin milli kültürüne yabancılaşmasını eleştirmiştir.ahmet arif bir milletin haklı afkesini dile getirmiştir.destan tarzı şiirlerinde ideolojik mücadelenin gereğini vurgular.halkın isyanını bastırmak isteyen faşizan güçlere savaş açar.ömrünü hapislerde geçirmiş bir aydın.ünlü yaş otuzbeş şiirinin yazarı cahit sıtkı ölüm yoksulluk gibi korkuları yalnızlık izleğiyle ele alır.hayatın gerçeklerine ürküntüyle bakar.işçi hakları emeğin kutsallığı gibi değerleride işler şiirlerinde.
24
edvard said entellektüel ve oryantalizm kitaplarıyla biliniyor.kendini batının çıkarlarına adamış bir filozof.batılıların doğuya bakışı hep yakındığımız çifte standart içerme hastalığı bu yazardada fazlasıyla mevcut.ne varsa batıda var zihniyeti doğu millet ve uygarlıklaını küçümsemeye varan gözlemlerde bulunur.20.yüzyılın yetiştirdiği büyük filozoflardan bernard russel siyaset bilimine getirdiği bakışla kapitalizme can simidi olmuştur işlevsellğin dışına çıkarak toplumu devlete dönüştürmenin gerekleri üzerinde durur.ismet kürün onuncu sigara romanı psikolojik çarpıtmalara yer vermiyor.yosun karakterinin hapis olarak nitelendirebileceğimiz hayatı özgürlüğünü kaybetmesinden snra eksik bir hayatın tuzağına düşmesi.paranoya duygusunun insanı ittiği mahrumiyetler.kendi hayatımla benzerlik taşıyan roman unutamadığım bir dramı işliyor.roman şizofreninin bir yalıtılmış olgunun ötesinde bireyin yaşadığı çevre dolayımında itildiği sahipsizlik duygusunun yaşattığı acılarda arar işkence şartlarındaki duygusal kopuşları.kapana kısılmışlık duygusunu aşmanın imkanıda kalmamıştır.tekdüze hayatın silikliğinde yaşanan sinir bozucu sürüklenişler.
25
petrolun tükenmesinden sonra (ki rezervlerinde belli bir sınırı var)teknoloji uçan makineler üzerine gelişecek.aslında günümüz şartlarını uzatmak mümkün.ne varki insanların emel ve arzularına sınır koymak mümkün olmuyor.
26
ilhan arselin kuranın eleştirisi kitabı.uygun bir yöntemle yazıldığı kanaatinde değilim.kuran öğretisini kavradıktan sonra doğrusunu tanrının bildiğine inanarak bir tenkit yazısı yazılabilir.konuların anlaşılması için pratik hayat ve kuran retoriği üzerinden konulara yaklaşmak.inancın bir gereği olan bilgilenme doğru bir argümanla yerine getirilmeliki insan hayatı ucuz ihtiraslara kurban gitmesin.her insanın ayrı bir düşüncesi var.katılmadığımız noktalar olabilir.kuran kendini eleştiriye açmıştır.bazı ayetlerde bilim ve felsefeden söz edildiğini görüyoruz.kuran tanrının onayıyla insanlara gönderilmiş bir kitap.akıl ve vahiy ilişkisi içinde akıl yürütme şartıyla kuranın kendi içindeki bütünlüğü ele alınabilir.uydurulmuş bir kitap dahi olsa üzerinde düşünülmüşlüğünü göz önünde bulundurursak insanlığın kaderi söz konusu olduğunda tanrının insanları bu konuda ihmal etmeyerek bilgilendirdiği varsayımıyla üstün bir aklın ürünü olduğunu anlayabiliriz.allah emir ve yasakları insanların iradesine bırakmıştır.
27
eylemlerin suç teşkilettiği durumlarda hukukun üstünlüğü gereği mahkemede hakimlerin nezaretinde masuniyet karinesi gereğince ele alınarak isnat edilen suçun vicdanı teskin edecek şekilde cezalandırma yoluna gidilmesi.montesguenun üzerinde durduğu hukuksal normların tanımıda budur zaten.siyasetin meşruluk kazanması ve ortaya çıkış nedenleri üzerinde durur j.j. rosseu esasında devlet aygıtının farklı yaşam tarzlarına yaşama şansı tanıması örgütlenme hakları ve taleplerin sınırları ve yönetsel erkin doğrudan haklılık kazanma şartları üzerinde durur.bilindiği üzre toplumsal sözleşmenin esasları kamuoyu oluşturma ve siyasete katılım araçları olan örgütlerin hangi bağlamda normal bir hüviyet kazanacağı.bu aynı zamanda felsefenin sorunu gibi duruyor insanların zihninde.katliam ve cinayetlerin insanlığın faydası adına işlenmesi uymsuzlukların nedenleri gibi.
28
ikbal batının ruhsuzluğunu anlatır eserlerinde.ona göre batı hakikate savaş açmış barbar kölelerdir.doğunun biçimsizliği ölen hikmet geleneğinin insanların hayatına yoksunluk ve sefalet olarak yansımıştır.taklit ettiğimiz batı irfan ve marifet taşımadığından müslümanlar için bir zindan vesilesidir.ali şeriatının modern islamı savunan çıkışları şüpheli bakışlara neden olmuştur.yinede müslümanlar için başvuru kaynağıdır.yaşadığı topluma diriltici bir ruh üflemiştir.aynı çıkışları şerif mardin ve nurettin topçuda da görürüz.nerde durduğunun farkında olmadan yaşayan aydınların yazgısını yaşamış bunlar.belkide suyun kaynağına ulaşmış islam membasından kanakana içmiş toplum mimarları.
29
şiirde çığır açan ikinci yeni şairleri edip cansever cemal süreya ve turgut uyar.aslında bu şairler sokağın ve meydanların şiirini yazmışlar.imgeler hep bir ütopya ve özlemi dile getirir.ve insanın hayata katılımıyla ilgilidir.yürek hoplatan imgeleriyle bir duygusal coşkunluğun şiiridir.aklın insanı doğa ve çevreyi tanımlama izleğiyle topluma bir bilinç kazandırma ülküsüyle yazılmıştır.bu şairler sosyal konularada değinen şiirler yazmış ama sıradanlığın özentisi olmayacak iddiayla ürün vermişler..
30
şkencelerin ve yıldırmaların cenderesinde toplumu aydınlatma gayesi gütmüş karanlık güçlerin engellemelerine rağmen yılgınlığa kapılmadan ülke için en büyük bedeli ödemişler.toplumun baskı ve cebir yoluyla karartılmasına karşı durmuş şairler.doğru korku ve işkenceler sürüyor.gelecek kaygısı taşıyan aydınlar emperyalizm ve sömürünün faşizmi kabullendirmek adına direnişi yok etmek için hedef tahtasına konulmuşluk ıstırabını yaşıyorlar.ama yel değirmenleriyle savaşımız sürecek.nobran bir hayat anlayışına karşı çıkışta yalnızlık ve ihanetlerden şikayetçiyiz.zülmün değirmenin su taşımak dayatmasının gönüllü paryalığına razı olmayız.özgürlüğü gladyatörlüğe tercih etmek çıkarcı çevrelerin beklentisini kabullenmektir.duygu taşkınlığımız hayatı güzelleştirme özlemini taşıyor.sinik ahlak anlayışının yaşandığı anormal hayat şartları sanatın ve kültürün dönüştürücü gücüyle çağdaşlığı yozlaşmanın yerine ikame edeceğiz.islamcılığın macerasını ismail kara yazmıştı.islamcılık daima çıkmaz yollara sapmıştır.ve özgürlüklerle sorun yaşamıştır.tavsiye ve öneriler çarpıklığı ortadan kaldırmıyor.tarikatler tasavvuf erkanını yerine getirmekle sosyal hayatlarını dizayne çabasına mukabil tasavvuf kültürünü yaşamsal manada ortaya koysalar belki kabul adilebilir bir imkan bulmuş olurlar.bunlar din istismarından taraftar bulma çabasını hoş görülmeyecek bir çirkinliğe mahküm etmiş sefih örgütlenmeler.basit gerekçelerle insanların hayalleriyle oynayan hayat simsarları.
31
söz ve eylemin uyuşmadığı noktalarda ilim ve irfandan söz ederek insanların aidiyete ihtiyaç duydukları noktda hayatları istismar etme yollarını seçiyor.peki batıda islam nasıl yankı bulmuştur ve doğudaki islam anlayışıyla benzerlikleri varmıdır.kuranı yorumlamada neleri ölçü kabul etmişler.garodi ve martin lings gibi entelletüeller islamı batının özgürlük tanımına göre yorumlamış bir çok edebiyatçı ve düşünür islamın aydınlık yüzünden istifade etmiştir.
32
türkiye şu sıralar referandum gündemiyle meşgül.yapılan değişikliğe partili cumhurbaşkanlığı deniyor.cumhurbaşkanınız önce parti başkanlığına seçildikten sonra seçime parti organıyla katılması gerekiyor aslında.parlamenter rejim her halükarda gerekliliğini korur.yapılan değişiklik rejimi güçlendirmek amacı taşımalı.devletin fonksiyonlarına işlerlik kazandırmak.parlamenter rejimin terk edilmesiyle doğcak sakıncalar devletin temsili noktasında güçler ayrılığının zarar görmesi.yurttaşlık temelinde bir toplumsal sözleşmeye gidilirse ayrılıkçı fikirler bütünleşmenin nedeni haline gelir.temsil gücü parlementoya aittir ve milli iradenin yönetsel işlevine tabidir.amaç parlemetoya saygınlık kazandırarak güçlü yönetim modelini ortaya koymak olmalı.yönetim erki kanunların ruhuna uygun olarak güven ve uyum içinde devletin organlarıyla halkın hizmetinde olduğunu anımsatacak şekilde bir kimlik kazanması.yönetim meşruiyeti haklılığını hukuk devletinden alır ve halkın faydası gözetilir.
33
ikibinli yılların başında çıkan edebiyat dergilerinden hayalet gemi ve defter dergisi iddiası ve içeriğiyle zengin bir dergi konumundaydı.özgürlükler söz konusu olduğunda politik tercih noktasında yaşam çizgimiz sanatla içiçe çevreye bir bakış sunmalı.eflatun cem güneyin masallar kitabı ufkumuzu açacak nitelikte bir eser.ayrıca doğan cüceloğlu ve sevgi soysalın benzer konuları işlemesi toplum bilincini yok etmek isteyenler halkı tarihine karşı yabancılaştırdı.kitlelere ideolojik afyonu çağdaşlığın gereği gibi göstererek kutsalın halk nezdinde kaybına neden oldular.insanlar birbirini hakikata davet etmekle mükelleftir.bu görüşü dile getiren samimi müslümanlar türlü engellerle karşılaşıyor toprumdan tecrit ediliyor.bir dünya gezgini olan günümüz insanı gözlemle anlıyor insanların zihninde yaşattığı zararı.belki zavallıca bir istektir dinsel düşünce anlamında bir beklenti içinde olmak.mevdudinin tefsiri bu bağlamda dinin modern yaşam içindeki yeri üzerinde durur tebliğ metodunun siyasi ve sosyal argümanlarını ele alır.içimizde bize ahireti hatırlatacak düşüncede kemale ermiş kamil müminlerin varlığına ihtiyaç var.insanları güzelliğe davette ne gibi kıstaslar gereklidir ve dünya hayatına bakan yönü nasıldır.ilahi adalet insan yaşamının her an uyarılarla karşılaşabileceğini imtihan içinde olduğumuzu cenabı hak kuranda açıklamış ayrıca kudretininde her şeyi kuşattığını açıklamıştır.ibni kesir ve fahrettin razi islamın bilgi mirasını temsil eden müfessirler.
34
karma karışık konular içinde hayatta bir anlam bulma çabası bütün bunlar.knut hamsının göçebe kitabı beğendiğim romanlar arasında charlot birontun jane eirre romanı kardeşi e. brontun yazdığı uğultulu tepeler romanlarıda klasikler arasındadır.herman hesse yakın tarih yazarları arasında.lenin ve stalin kominist ideolojiyi anlatan kitaplar yazdılar.propaganda amaçlı yazılan bu kitaplar felsefi düşüncenin zirveye çıkışının tanığıdır.günümüz insanı yalnızlığın hesabını vermeye çağrılıyor.fabrikalarda asgari ücretle sağlıksız koşullarda çalışıyorlar.hak arama yolları açık değil.azda olsa ekonomik kalkınmadan söz etmek mümkün.lakin bir noktada hareketsiz kalmış durumdayız.toplumu yönlendirmek devletin kalkınmaya vereceği destekle mümkün.bilimsel eğitim ve teşviklerle müspet bir sonuç elde edilebilir.kolaycılıkla oy avcılığına çıkmak toplumu yalnız bırakmak demektir.
35
deleuze kapitalizmi eleştirirken mülkiyet ve sermayenin eşit bölüşüme olanak tanımadığını savunur.bir çok filozof çeşitli bakış açısıyla kapitalizmi eleştiren yazılar yazmış bu şekilde bir sosyalist literatür oluşmuştur.cumhuriyet halk partisi seçime inanan bir parti değildir.cumhuriyetin kuruluş yıllarında çağdaş hayatı yaşama arzusundaki bir azınlığın batıyı anlamadan topluma modern bir kimlik kazandırma ideali modern gereklerden uzak bir kültürü kabullendirmek istemesi şeklinde vuku bulduğundan halkla devlet arasında bir zıdlık oluşmuş ve günümüze kadar bu çarpıklık süre gelmiştir. .
36
gelişme için imkanların olmadığı yeni türkiyenin çözümü modern bilgiyi batı üniversitelerine öğrenci göndererek bilgiye ulaşmak ve bunu ülkenin faydası için kullanmak.ne kadar başarılı olunduğu tartışılır. günümüz koşullarında hala türkiye sanayii dışa bağımlılıktan kurtulamamıştır.bilgili bir insanın öncülüğüyle müspet bir sonuç alınabilir.mustafa kemalin batıyı iyi anladığını ve gelişme kriterlerini iyi kavradığını biliyoruz.hayati önem taşıyan konularda çekimser kalacağı kanaatinde değiliz.kemalizmin çağdaş hayatı önemsemekle ülkenin refaha ulaşması için ekonomik ve sosyal kalkınmaya hizmet ettiğini dikkatli bir gözlemle anlayabiliriz.neyin eksikliğini hissettiğimiz hususları anlamada bir devlet partisi olan chp her zaman ülkenin kaderini belirlemede öncü rölünü korumuştur. hiçbir zaman partiler ve hükümette halkın kaatılımıyla bir anayasal konsensüse varılmamıştır.irtica tehlikesi sürekli gündemde tutulmuş darbelerin gerekçesi sayılmıştır.din istismarı buna sebebiyet veren politik zeminden beslemiştir.murat belge ve yalçın küçük gibi aydınlar doğru gözlemlerle ülkenin sorunlarını tespit eden siyasi analizlerlerle kamuoyunu aydınlatma görevini üstlenmişler.osmanlıdan günümüze taşınan geri çekilme ve bölünme korkusu daima az gelişmişliğin nedeni sayılmış bu durum toplumsal çalkantılara neden olmuş hayatı dizayn noktasında sorunlar yaşanmıştır.12 eylüle bu korkularla gidilmiş ülkenin yönetilmez şartlarda bulunduğu gerçeğinde devlet otoritesini tesis etmek için doğru bir yönetim meşruiyeti aranmıştır.ülke aydınlığa çıktığı takdirde sorunlar ortadan kalkacak demokrasi ve laiklik gibi zorunlu değişkenler kabullenilme noktasında toplumu bütünleyen bir kaygıya dönüşecek.bunlar düşünülerek ihtilal yapılmış ve siyaset daima bu minval üzre gitmiştir.15 temmuz 12 eylül gibi işgalci güçlerin devleti yeniden zayıflatacak bir amaçla gerçekleştirilmiştir.verdiği görünüm ve sloganlarla eylülle benzerlik taşıması bir gerçeği ortaya koyuyor.28 şubat gibi türkiyeye çelme takılmak istenmiştir.ihtilallerin benzerlik taşıması kabul edilemeyen bir olgudur bazı durumlarda karşı koymak zordur.15 temmuz başarısız darbe girişimi sonuçlarıyla türk siyasetini etkilemiş bir politik hareket.toplum bir korku ve yıldırmanın domine ettiği sınırlamalarla yaşıyor.halkın düşüncelerine uygun düşecek şekilde çağdaşlığa yeni bir tanım getirmek gerek.etnik kökenine bakılmaksızın yurttaşlık temelinde herkese eşit hakların tanındığı bir anayasal güvence temin edilmelidir.
37
türkiye milli politikasıyla uluslarası alanda milli politikanın gerekleriyle kendi hükümranlık sınırlarını belirlemede engellemelere karşı tavır almalıdır.iç sorunlarını halletmedeki başarısı uluslaraSI alanda saygın konuma gelmesini sağlayacaktır.dine getirilen yanlış tanım gerginliklere neden olmuştur.2000li yıllarda sonra türkiyede her alanda büyük sıçrama yaşandı.ak partinin kuruluşuyla siyasete güçlü bir parti katılmış oldu.ülkenin halen çözüm bekleyen sorunları var.2023 hedefi türkiyenin en büyük 10 ekonomiden biri olmasını öngörüyor.ak parti çalışkanlığı ve doğru siyasetiyle toplumun dinamosu olmuştur.ülkeyi yönetmeye hazır başka bir partinin olmaması ak partiyi tek seçenek haline getirmiştir.bütün yıpratmalara rağmen gücünü halktan alan bir parti olması nedeniyle halkın teveccühü dahada artmıştır.
38
enver gökçe ve ilhan berk gibi şairler iddialarını sürdüren şairlerden.türk şiirinin güçlü temsilcisi bu şairler uslüp ve anlatım tekniğiyle şiiri zirveye taşımış engin görüşlü şairler.sanatla toplumu özgürleştirme çabası içinde oldular.baudelaire nasıl kötülük çiçeklerinde insanın karanlık yüzünü ele almışsa o dönemin türk şairleri yaşama sevinciyle insan ve doğa sevgisini katıksız bir güzellikle varetme güdüsüyle yazdılar.
39
mevlana mesnevide sevgiliden ayrı düşen aşığın hallerinden söz eder.bir ney gibi kamışlıktan koparılarak aşki dile getirme safhasına geçmiştir.neyin feryadı kadın erkek herkesi ağlatmıştır.kandan bir yolun dikenlerinden bahseder şair.öz yurduna duyulmuş özlemdir insana gurbeti yaşatan.insan aynı zamanda kendinin gurbetidir.insan yazgısının aşkla çizilmiş alameti beliri.r gamla dolunca gönül.oda yunus gibi ilahi aşkın sırrını allahın sanatında arar.gizem sevgilinin yüzünü örten perdedir.o perdeyi kaldurınca hakikat güneşiyle karşılaşılır.insan acıyla erdeme ulaşınca insanlar nezdinde rüştünü ispat etmiş olur.bunun için aklın isyanından kurtularak can şişesini dünyaya meyli giderecek cehalet taşına çalmak lazım.yani zevk ve sarhoşluk ikliminin ötesine geçerek kendi özbenliğini hakikat aynasdında görmek.özgürlüğünü yitiren derviş aynı zamanda ışığını da kaybeder.insanın macerası günahın anlam kattığı olgunlukta gizlidir.aşkı öldürmek insanı öldürmekle aynı anlamı taşır.sonrasında insanın eşyaya bakışı değişecek ruhsal tekamülün zirvesini yaşayacaktır.insanın düşmanı yine kendisidir.ihtiraslarına gem vurduğu ölçüde itibarına halel getirecek tuzaklardan emin olur.coşkunluk denizinde dostluk izzetini yaşama şansı bulur.iyilik ve kötülük mutlak bilginin anlaşılmasıyla ilgilidir.ben kuranın kölesiyim demiştir mevlana.her inançtan insanı dergahına davet etmiş umutsuzluğun girdabına kapılanlar için bir liman işlevi görmüştür.hak katında gönüller için bir sığınak olmuştur.insanki bir emaneti yüklenmiş varlığıyla allahın halifesidir.akıl ve duygu ikilemiyle maveraya uzanan bir yolculuğa çıkar.bir düşünce ortaya konulmadığı sürece kör taklidin bataklığından kurtulamayız.tarihin ve insanlığın yükü omuzlarımızda.ney bizi rindliğe davet ediyor bu sese kulak verirsek aynel yakin derecesinde marifeti irfan bakışıyla müşahede ederiz.
40
metin karabaşoğlu islamı entellektüel düzeye taşımanın gayreti içinde.yani bir ses bulma arayışında.dinsel olguları tanımlamak için felsefe ve edebiyata baş vuruyor.metin eloğlu şiirin öldüğünü iddia ediyordu.süleyman unutmaz ise baygın bir ruhla gezdiği istanbulu ön yargının ve kutuplaşmanın esiri olmuş kamplaşmanın yarattığı sancılara yakalanmışlık olarak görüyordu hayat.her dem bahardır özlenen hayatlarda.burdan onat kutların vasfettiği ölçülerle fikir yoksunluğundaki disizliği aşma çabasına varabiliriz.düşlerin değiştiremediği umutsuz kitlelerin anlamsız direncine dair çizgiler. cam ve elmas kitabıyla adından söz ettiren bir sinemacı sadık yalsızuçanlar.çalışmalarını yakından takip etmek gerekiyor.tanışma şansım olmadı ama düşünce dünyasına aşina olduğum bir sinemacı.gabriel garcia marguez anlatımıyla ilgi uyandıran bir yazar.yüz yıllık yalnızlık ve kırmızı pazartesi kitaplarıyla biliniyor.altay öktem ve serdar koçak ihmal edilmeyecek yazarlardan.kalemleri edebiyat eleştirisi yapabilecek güçte yazarlar.kemal sayar din psikılıjisi üzerinde kitaplar yazmış.hastalıkların tedavisinde duygusal terapinin gerekli olduğuna inanıyor.insan sorunları din duygusallığındaki vefa duygusunu tanımakla çözülebilir.iskennder pala tarihi romanlarıyla bir eksikliği gideriyor.mahrum bırakıldığımız zaferleri anlatan kitaplar yazıyor.tarihi zenginliklerimizi gün yüzüne çıkarma gayreti içinde destansı bir anlatımın tablolarıyla süslüyor zihin dünyamızı.
41
ben inanç olarak dine inanmış bir kimseyim.amaç insanların bakışını düşünceye yöneltmek .sessizliği bozma adına çaba göstermek.bir fikir yazısının karakter kazanması yönünde bir arayış.sosyalizm bir düşünce olarak yaşıyor varsayımıyla hareket ettim .ideolojik kamplaşma çevresinde gelişmelerin kitleleri yönlendirdiği yanlış kabullenmelerin neden olduğu kıyımlar ve düşmanlıkların yaşattığı trajediler.sosyalizm kültürel gerekçeleriyle iddiasını sürdürüyor.bunun aksülameleri kültür siyaset ve edebiyatta görülüyor.marks değerlendirmelerinde çağın sorunlarına objektif yaklaşmıştır.bir nevi günümüz siyasetinin gereklerini düşünerek insana özgürlük kazandiracak argümanları ortaya koymuştur.onun için gericiliğin ve emperyalizmin maskelendiği faşizmin hedefi haline gelmiştir.insanlığın sefaletine üzülmüş ve ideolojik tartışmayı başlatmıştır.islam gibi inançlarla bir hesaplaşmaya girmemiştir çağın sorunlarına ideolojik bakış getirmiştir.insanların eşit olarak yaratıldığına inanmak gerek.amaç haklaraçısından sınıf farkını ortadan kaldıracak bir eşitliği sağlamak.ekonomik bakış açısının ötesinde sanatta ve kültürde halkçılığın savunulması düşüncesiyle toplumsal bilinçlenmeye ulaşmak.bu düşünceleri yalnızca marks savunmamıştır.burda ideolojinin gerekleri ortaya çıkıyor.sendikal haklar ve örgütlenmeye sosyal devletin bir gereği olarak görmenin ötesinde iktidarın taleplere duyarsız kalmaması fikri.sosyalizme savaş açanlar emperyalizmin yeni bir sömürgecilik tarzı olduğunu biliyorlar.devrim insanın kendi düşüncesinde başlar.bunun için işkence ve cezalandırmayla militarizmle eylemleri baskılama zülmünü işliyorlar.kitleleri yönlendirmede propaganda ideolojik bir araçtır.insanın kendi onuruyla varolması kazanılacak haklar arasındadır.hangi gerekçeyle buna engel olunmak istenir.marks sosyalist kültüre inanmıştır.kapitalizmin sosyalizme evrileceğine sosyalizmin iddiasıyla her zaman varolma gerekliliğini bir bilinç olarak koruyacağını savunmuştur.felsefesini o günlerde yaşanan sanayileşme odağında ortaya çıkan burjuvazinin sanatı ve kültürü işlevinden uzaklaştırdığını bunu yıkmanın şartı bir teşkilatlanmanın yaşanmasıyla mümkün olduğunu savunmuştur.
42
sanat burjuvaziye öcvgüler yağdırdığı ölçüde inandırıcılığını kaybeder.paranın ve gücün felsefesini yapmak düşünce3deki idealizmi öldürür.insan hayatında başka gerekler de var.sosyal hayat buna imkan verdiği ölçüde özgürlükler yaşanır.insan eylemleriyle kendi dünyasını kurma şansına sahip olmalı.dünyada gizli bir faşizan anlayışın varolduğunu unutmayalım.kapitalizm baskılarını sürdürmek adına kitleleri yıldırmak amacı olarak defalarca vurguladığımız gibi faşizmi kullanır.günümüz siyasileri siyasi düşünceleri kendine mal etmiştir.insanlara aidiyet kimlikleri bair ayrıcalik tanımıyor.proleterya diktatörlüğü yanlış anlaşılmıştır.halk ve ulus düşüncesinden hareketle ortak bölüşümün imkanlarını aramak.az gelişmişliğin yazgısı düşüncedede mahrumiyetler yaşamak şeklinde olmuştur.batı kendine ait olmayan hiç bir değeri önemsemez ve evrensel bir bakış açısı getirmez.bu konudas hayaller kurmak dahi dışlanmanın köleliği hatırlatacak bir insafsızlık olduğunu anımsatır .uygarlığı onların varettiği gerçeği hayatı en iyi şekilde yaşama şansı da onlara ait.artık bayrağı yeni kuşağın alması gerek.üniversitelerin bu davayı taşıması adına onurlu bir mücalenenin öncü kimliğe bürünmesi adına yaşasın sosyalizm ve halkların kardeşliği
43
ahmet hakan başarılı bir sunucu.yazarlığa özenmesi takdir toplamanın ötesine geçmeli.köklerine dair her şeyi reddetmek ve belli bir seviyeyi korumak azami dikkat gösterilecek husus.gazetede bir köşe sahibi olmayla insanların kişiliklerini rendice edici dasvranışlara haklılık kazandırmaz.insanlara tepeden bakmak kimsenin haddine değil.ölçüyü kaçırmış gibi bir hali var.bir davanın sözcülüğünü yapmak ne derece hassasiyet taşır bunun için kemalist efsanelere bakmak gerek.nasıl bir rejim olduğuna bakılmaksızın sınırların imkan tanıdığı ölçüde düşünme ve uygulama şansına sahip olmak ve medeni olma şansını bir insanın kültür mirasına bağlama üstelik kör bir taklidin ötesine gidememek ciddiyetle takınacağımız usülüp için gerekli özeni gösterme zaruretine haiz olması.insan en doğal haliyle insanların ilgisine mazhar olabilir.hakettiği değeri verecek insanların olmayışının suçu çamur atmaya haklılık kazandırmaz.düzeyli bir tartışmanın gerekleriyle sosyal parametlere başvurmak gibi bir lüzüma inanırsak yanlışlığın nerde olduğunu anlaya biliriz.eğer mizah yapmak istiyorsak sulhi dölek imzasıyla yayınlanan kitaplara bakabiliriz.
44
ipek ongunun bir genç kızın gizli defteri kitabı genç kızlara hitap ediyor.muzaffer izgüde seviyeli mizah kitaplarıyla kendine yer bulmuş yazarlardan.nurullah ataç gibi yazarlar gençliğe hitap eden makalelerle bir devrin sorunlarına değinen kitaplar yazdı.günümüz yazarları geçmişle bağını koparmak dışında edebiyata hatrı sayılır bir yenilik getiremedi.cumhuriyetin ilk dönemlerinde yetişen yazarlar topluma getirdikleri samimi bir itirazla hala güncelliğini koruyor.doğu perinçek kemalist sol düşüncesiyle resmi ideolojinin savunucusu oldu.siyasetin içinde yer aldı ama siyasette belirleyici bir hareketin içinde olmadı.iç ve dış tehditlere karşı rejimi koruyan bir kalkan olmanın ötesine geçemedi.halka güvensizlik itibar kazanma anlamında söylemlerine bir katılım sağlamadı.devletin savunageldiği konuları tartışmaya açmanın dışında siyasete yeni bir soluk getiremedi.siyasette çözüm arayan oluşumlar halkın teveccühüne medar olmakla toplum nezdinde meşru siyaset geliştirebilir.maalesef türkiyenin böyle bir sorunu var.tarihin kaydettiği acıları duyumsama ve bilinçli bir yol izleme şeklinde siyasetin sorunlara çözüm getirme becerisiyle hareket etme.halka rağmen halk için görüşüyle olağanüstü dönemlerde halkı hizaya çekme politikası izlemek iktidara gelme şansınıda berheva ediyor.siyaseti oy vermenin ötesinde görmek ve toplumsal hayatı örgütlenme biçimiyle organize etme.onun için gelişmişliği bütün ülke sathına yaymakla kemalist düşünceyi egemen kılma.edebiyatta varız ama tiyatro ve sinemada yokuz.sanatın bütün dallarıyla yaşatılması için sanata ve sanatçılara değer verme.yaşam biçimimiz farklılık gösterebilir ancak insan olmanın tanıdığı özgürlükle şartları düzgün hale getirmek mümkün.sivil dayanışma kültürel verimlilik için gerekli bir enstürmandır.yaratıcı sanat bütün bakış açısıyla hazmedilerek zihinlerde karşılık bulmalı.sanat eğitimi gerekli bir alan.kişinin bedii bir zevk kazanması türkiyede varolagelmiş bir hayat arayışıdır.
45
kendimi artık hiç bir şey yazacak güçte görmüyorum.halkımın kara yazgısını paylaşmaktan başka bir şansım yok.ne kadar uğraş verildi ülke adına aksaklıkların düzelmesi için.bizim klasiklerimiz mevlanadır yunustur.yusuf has hacibin öğretisidir ali şir nevaidir ahmet yesevi ve ali küşçu gibi bilgelerdir.bizde insanlığın moderne eriş noktasına tarihimizle tanıklık ettik.her şeyi tükettiğimiz anda modern dünyayla yüzleştik.eksikliklerimizi görme erdemiyle siyasetçiler ve bilginler yetiştirdik.tanzimat sonrası ülke olarak aydınlanmanın içinde yer aldık.yeni bir yüzle çıktık batının karşısına cumhuriyeti ilan ederek.
mahrum edilmek istendik hürriyetten.istiklal söz konusu olunca intikam hissine kapılmadan kendi ulusal haklarımızı bayraklaştırdık.dünya halkları arasında saygınlık kazanmak için sanatta ve kültürde mesafe kaydederek bilimsel eğitim veren okullar üniversiteler açtık ki ekonomik ve sosyal olarak geri kalmışlık kaderini tümüyle bertaraf edelim.bize şans tanımayan emperyal güçlere rağmen milli bir politika adına tam bağımsızlık için çalışmalar yaptık.namık kemalden günümüze pek çok yazar ülkenin kültür ve irfanını temsil etti.büyük yazar nazım hikmetle başlayan bir ütopya yaratma fikri mustafa kemalin türkiyesinde resmi ideolojinin köpürttüğü ön yargıyla bütün engellemelere rağmen ülkeyi ideolojik tartışmaların kıyısına götürdü kutuplaşmalar. günümüzde çok kimlikli bir düşünce dünyamız var.sabırla yol alıyoruz aydınlık yarınlara doğru.engelleri bir bir aşarak bilginin ışığıyla varolma savaşı içindeyiz.bütün sorunlara rağmen bir ilerleme içindeyiz.yılgınlığı umutla yeneceğiz.rüzgar bizi gittiğimiz yönden alıkoymak istiyor.bütün saldırı ve kuşatmalara rağmen tarihi rölümüze yeniden talip olup tarihin ve politikanın nesnesi olmaktan kurtularak tarih yazan ülkünün savunucusu olacağız.karanlık içindeki insanlığın yapı hizmetkarı değil insanlığa hikmette öncülük edecek misyona ulaşmak için bütün çabamız.sessizliğe gömülmüş kitleleri bu aşk çağlayanına davetteyiz.
46
yazarın şehirden bıkmış gibi bir ruh hali var .hepimiz şehrin müziksiz ruhundan şikayetçiyiz.kaçıp gidebileceğimiz yerlerin hayaliyle anlamsız yüzler kataloğunu dillendiriyoruz.kamil remzi cinde bu kafileye katılmış.mahküm olduğumuz yalnızlık içindeki ıssızlığı bir şölene dönüştürme sevdasıyla yaşıyoruz.yıllar geçti sapan ölümsüz iz bıraktı toprakta.düne ve yarına dair günlük endişeler.sütliman bir iskeleye ulaşıyorum üzerimdeki balık pullarıyla.rüyayla zaman geçiren bir günün sabahında anlamsız metaforlar yakalıyorum eşyaya dair.mesela yolculuğa çıkan bir bulutun tembelliği.tabiatı anlamayla ilgili şeyler.bunlar yeterli değil menzile varmada bu güneşin aksinde felakete uğrayan böcekler.sevgili için bir yarın satın alma düşleri.sonra şarkıdaki aşkın gereklerine dair bir gönül fütühatı sonrasındaki bozgun biz bir avuntunun zaferiylemi taçlandıracağız doruklardaki üstün erincimizi gölgesindeki arşın.işte tam bu noktada bizi ezen bayağılaşmaya ilişkin tereddüt.bir çınar ağacının çıplaklığında son yalnızlıkları yaşıyor zaman.
47
ebrar sünörün şiirini okuyunca hangi dönemde yazıldığına dair bir izlek yanılsaması.sesli itirazların insanı yanılttığı bir algı zenginliğigünlük düşüncelerin.havalar ısınmaya başladı baharın ağrısı düşüyor kalplere.ilkyaz erikleri çiçek açıyor genç şairlerin dizelerinde. birol yıldırımda soylu şiirin izini sürenlerden.islam uygarlığı mirasını günümüzün çürümüşlüğüne karşı bir öneri biçimiyle şiiri adeta anıtlaştırıyor.john persenin eşyaya bakış biçimi tabiatın gizini metafiziğe uzanan bir gözlemle aramak.insan bedenine dokunma ürküntüsünü toprağın serinliğiyle niteleme.tıpkı nurdal durmuşta olduğu gibi şehre dair efsaneleri hayatın yorgunluğuyla dile getirmek.yeni şairlerden bünyamin k.ve hatice çay şiirleri.takip ettiğim kadarıyla öz güveni yüksek şairler.tutuculuğun tuzağına düşmeden bir şehri tasvir etmenin yalınlığıyla yazıyorlar.zamanın solduramadığı düşler üzerine.ahmet murat şiirleriyle islam dünyasının düştüğü dağınıklığı mitolojik gözlüklerle ele alıyor.sömürgeleştirilen doğu toplumlarının sosyal hayattaki durağanlığını zengin imgelemeyle giderme çabasında.hegomonyadan kurtulmanın şartı yitirdiğimiz özgüveni kazanarak kendi uygarlık ayarlarımızla modernin üstünlük kazandığı sahte cennet mahkümiyetinden kurtulacağız.bunun için kutsalın öğütlediği hayat membalarını insanlığa taşımak ödevi içinde ayağa kalkmanın imkanlarıyla mahşerin provasına hazırlanmak.yeni islamcı şairler bahçe görmüş çocukların şiirini anımsatıyor.yalın bir duygusallıkla özgürlüğü sonuna kadar kullanmak rüyasını topluma kazandırmak ülküsüyle.
48
kuranda kimyasal reaksiyonu tanımlayan bir tariftir yeşil ağaçtan ateş çıkması.ayrıca yecüc ve mecücün her tepeden saldırması yıldız savaşları gibi bir şey.konuya bütüncül bir bilgi kavrayışıyla yaklaşmak yeni enerji santrallarını ve fizikteki güç tanımıyla temel dinamik olan makineye hareket kazandıran bilgisayarın mekaniği anlaşılabilir.manyetik alan teoremin dinamosu sayılan enerji ve çalışma tekniğine bakıştaki anlam retoriğinin gerekliliği.teknolojiyi bilgi teknolojileri açısından mantıkla izah etmek mümkünmü.geçerli bir tanıma ulaşma noktasında maddenin genel yapısındaki mizahın sanat yönü ihmal edilmediği takdirde işleyişinin konumlama tekniğini anlama ve uygulama başarısı çıkış noktasını olasılığın değişik türevlerinde arama.
49
müzikte duygusal bir ritim yakalamakla dinleyiciyi etkilemek mümkün.ahenk içinde müziğin ritmini bozmadan çağrışımlar uyandıracak şekilde melodileri notaya dökmek.insana bir düş dünyası hazırlayacak sanatın romantik sergüzeştiyle mest olmakla mümkün.sıradanlığın dışına çıkarak maceraya atılmak dünyada tatlı bir anı bırakmak isteğiyle mümkün.bu isteği kamçılayan sıradışı bahçelerin dalgınlığını yaşayarak sevgili için çiçekler dermek hayatı aşkla güzelleştirmek.tabiat aşkla donatılmıştır.kadim düşüncenin savunduğu da budur.hala semerkanda inananlar var ah mühsin ünlüde bir çok şair gibi bu gerçeği fısıldıyor.malcolm x’öldürenler islamın batıyı tehdit ettiğine inanıyorlardı.köleci toplumun özgürlükten korkması ancak küfür’le izah edilebilir.eski yeşilçam filmlerini özlüyoruz.mesela türkan şorayın başarıyla röl aldığı birleşen yollar filmi.insanın iç yolculuğa çıkmasında sağlam bir duygusal çalkantılara kapılması.dinsel arayışı hayat yoksunluğuyla asosyal bir iğdiş olmanın hesabını içimize sindirmede özgürlüğün insan ruhunu zenginleştirme çabasını yok etmek.inanç için saptırılmış bilgi armonisinde kültürün vazgeçilmezliğini gözardı etmek.yaşam için soluklanmak bir sanatsal inşayı gerekli kılar.peygamberin arkadaşları bir bilinçlenmeryle dünyayı fethe çıkmışlar.insan kalbi güzel olan çağrıya meyleder.modern dünyanın yön verdiği arayışlara kalbimizi kapatmak bir tutsaklığa dönüştürüe hayatı.oysa yaşam bizi tutkuyla bağlanacak bir ütopik gerekçenin renkliliğine davet eder.gerçek anlamda kardeşlik ülküsü samimiyeti gerekli kılar.ictimai hayat zorunlu bir yükümlülükle kalbin mutmain olma bahtiyarlığını kazandırmaz. mizahın sanat yönü ihmal edilmediği takdirde filmede uyarlanabilir.öncelikle bir hikaye yakalamakta hayata yozlaşma ve mecburiyet kuşatmasının gölgesi düşmediği takdirde bir rüyanın kollarında buluruz kendimizi.perdeye yansıyan insanlığın dramıdır.kuşku ve tereddüt içinde hapsedildiğimiz demir parmaklıkların ardından dünyaya bakmakla ne kadarda hakikate yaklaştığımıza inanırsak o kadar reddedilme şansımız olur.sinema kurgusunda güzel bir konu içinde olay örgüsü ihmal edilmeden sinemanın büyüsü izleyiciyi salonlara ve ekranlara kilitleme başarısıyla ölçülür.günümüz şartlarında bir imaj sorunu yaşıyor türk sineması.gündem yaratacak bir albeni rüzgarını yakalamak sanat yönünü ihmal etmeden hayat çelişkilerni perdeye yansıtma önceliğiyle güzel senaryo gerçeğinde hayatı hikayeyle özdeş duruma getirerek film çekmek.alçak gönüllülük ve hayat anlayışlarına saygı halkçılıktaki isyan pergelini ütopik bir alan açmak şeklinde kullanmak.milli sinema ve ideolojik mesaj veren filmlerde bu anlayış etkin olmuştur.
YORUMLAR
Değerli yazar;
Kültür üzerine yazdıklarınızı konu başlıkları itibariyle üstün körü de olsa göz gezdirebildim ancak.
Çok bilgi bazen zarardır, muhatabını boğar.
Bilgiyi bir kokteyl kadehinde sunar gibi vermeyi denemenizi rica ederim.
Aksi halde ben bile az kalsın boğuluyordum;)))
umarım anlatabildim hal ve ahvalimizi.
naçizane görüşüm budur.
saygılar sevgilerimle