- 470 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
UÇARSU
UÇARSU :
UÇARSU
Uçarsu, Kızılderili dilinde şelale demektir. Tam Türkçe olan uçar ve su sözcüklerinin birleşmesinden oluşmuştur. Doğadan esinlenilmiş, ne kadar güzel bir anlatım ve bileşik sözcük olmuş. Bundan esinlenerek ben de uçan ve su sözcüklerini birleştirerek UÇANSU diyeceğim. Geçen günlerde (12 - 20 Kasım 2021) yaşadıklarımı kısaca anlatmak istiyorum.
Çarşıdan gelirken, evin yakınında, yaklaşık 100 m. ilerisinde bir mahalle bakkalından 5 Litrelik Hamideye suyunu 3.75 TL ’ye aldım. Aradan iki gün geçti, dışarıda biraz yürüyüş yaptığımdan yorulmuştum. Daha yakın olan yaklaşık 50 m. uzaklıktaki bakkaldan su alayım dedim. Bir o komşuya bir bu komşuya gideyim mantığını da güttüm doğrusu. Bu bakkaldan suyu 3.50 TL’ ye aldım. Biraz sevinmiştim. ne de olsa az da olsa fark vardı. Artık suyu buradan alaırımdiye düşündüm. İki gün sonra aynı bakkala gidip 3,50 TL verdiğimde, su 4 TL oldu dedi. Ben de aradan daha iki gün geçti desem de işe yaramadı. Kızdım bu bakkala. İki gün sonra 100 m. uzaklıktaki ilk bakkala gittim. 5 TL verdim. Aldı kasaya attı. Ben paranın üstünü beklerken, uyanık bakkal anladı ve bana su 5 TL dedi. Öyle mi dedim. Öyle dedi. Ben de içimden kendime sen gel böyle dedim ve kendimi aldım eve getirdim. Diğer bakkala kızdığım için kendime kızdım. İçtiğim bir bardak su bile beni soğutmadı. Bütün bunlar bir hafta içinde oldu. Sonra aklıma bir deney yapmak geldi. 5 Litrelik şişeyi, 1 Litrelik şişeyi ve 500 miliLitrelik şişeyi alarak kendi kendime evde aktar dönder yaparak uçarsu veya uçansu oluşturmaya karar verdim. Deneyin amacı suyun uçtuğunu ispatlamaktı. En büyük şişeyi en alta koydum. Diğer iki şişeyi birer elime aldım. Yukarıdan tuttuğum şişeleri eğdiğimde baktım ki su uçuyor gerçekten. Kızılderililer boşuna uçarsu dememişler. Ben de boşuna uçansu dememişim. Bu deneyden sonra anladım ki, su "yüksekten uçuyor" Yer şekline veya duruma göre bazen düzensiz uçabiliyor. Bu aklınızda olsun. Yer şekli dedim de, suyun aşağı doğru uçma sebebi yer çekimidir. Para çekimi değil! Düzensiz akışı da yer şeklidir, düzensiz bir denetleme değil. Umarım sizleri aydınlatabilmişimdir. Aziz vatandaşlarım, su gibi aziz olasınız. Bakkallara geç gidip, su gibi tez gelesiniz.
Uçarsu, uçarsu,
Yüksekten aşağı uçar su,
Fiyatını denetlemeszen,
Görün! İşte böyle uçar su...
NAFİ ÇAĞLAR 25 Kasım 2021 İstanbul
Yukarıdaki metne göre aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
1. Metin yazarı ilk bakkaldan suyu nereden gelirken almıştır.
2. Metin yazarının, 2.bakkaldan su alma sebebi neydi?
3. Uçarsu hangi dilde şelale demektir ? Yazar şelaleye ne ad vermiştir?
4. Yazarın şelaleye verdiği ad, kaç sözcükten oluşmuştur.
5. Olayın kahramanı ilk bakkala , ilk gidişi ile son gidişi arasında kaç gün vardır?
6. Olayın kahramanı 2. bakkala ilk gidişi ile son gidişi arasında kaç gün vardır.
7. Olayın kahramanının bakkala gidişi dönümsel (düzenli) midir? Düzenli ise , kaç günde bir gitmiştir ?
8. Şair , şiirde hangi uyağı kullanmıştır. Hece ölçüsü nedir ?
9. İlk bakkalın zam oranı % kaçtır ?
10. Sonraki bakkalın zam oranı & kaçtır ?
11. ( Tercihli sorudur) Hangi bakkalın zam oranı diğerini döver ?
Açıklama ; 1) Her sorunun doğru yanıtı 10 (On) puandır.
2) 11. soruya doğru yanıt verildiğinde yanlış yanıtın yerine sayılacaktır.
3) Alınan nota doğrudan itiraz edilmeyecektir. Dilekçe yazılacaktır.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.