- 617 Okunma
- 0 Yorum
- 3 Beğeni
YOL KENARLARI
YOL KENARLARI
11 Kasım Ağaçlandırma Etkinlikleri çerçevesinde, çeşitli fidanlar ve tohumlar seksen bir ilimizde aynı anda toprakla buluşturuldu. Genç kuşaklara daha yaşanabilir bir ülke bırakabilmek adına sevidirici bir etkinlik. Dikilen ağaçlar genellikle çam türü ağaçlar. Ancak bunları çeşitlendirmek gerekiyor. Bir ziraat mühendisinden dinlemiştim; “Uygun türde fidanlar sadece dağ ve bayırlara değil, yol ve buğday ekilen tarlaların kenarlarına da dikilmeli. Biz biliyoruz ki buğdayın düşmanı süne ve kımıl. Bu zararlılara karşı, kimyasallarla mücadele hem pahalı hem de sağlığa zararlı olduğundan biyolojik mücadele tercih edilmekte. Bu mücadelede bazı böcekler ve kuşlar zararlıları yemek suretiyle faydalı olmaktadır. Bu nedenle faydalı böceklerin ve kuşların barınması ve çoğalması için yol ve tarla kenarlarına ağaç ve ağaççıkların dikilmesi ve korunması gerekiyor”. Böyle bir çalışmayı Ankara- Konya Yolu’nda görüyoruz. Konya’da bir çiftçi kuruluşu olan TORKU, Gölbaşı’ından başlayarak Konya şehir girişine kadar çift yönlü olarak ağaçlandırmış; faydalı böceklere ve kuşlara yaşam alanları oluşturmuş. Tabi ki buraları sadece ağaçlandırmak yetmez; bunların sulanması bakımlarının da yapılması gerekiyor. TORKU diktiği ağaçların yaşaması için bakımlarını da üstlenmiş.
Yaşadığımız şehir Ankara, buğday ekim alanları fazla olan illerimizden birisi. Burada da İl ve İlçe Tarım Müdürlüklerimiz, İl ve İlçe Belediyelerimiz, Ziraat Odalarımız ortak çalışmalar yaparak tarla ve yol kenarları ağaçlandırmalı ki süne ve kımıl gibi zararlıları yok edecek böceklere ve kuşlara yaşam alanları oluşsun. Zararlıları yok edecek kuşların başında keklik ve bıldırcın gelmekte. Bu kuşlar da yuvalarını çalılıkların içine veya kaya diplerine yaptıklarından tarlalarımızın kenarlarındaki boş alanlar buna göre ağaçlandırılmalı.
Tabi ki ağaçlandırma çalışmalarıyla sadece biyolojik mücadele yapılmamaktadır. Bu alanlara Yalancı Akasyalar dikildiği zaman arıcılığın gelişmesine de katkı sağlanmış oluyor. Çünkü, Yalancı Akasya çiçeklenme ve nektar bakımından en zengin ağaç türü ve aynı zamanda kuraklığa karşı en dayanıklı ağaçtır. Ağaçlandırma yapılırken, bölgenin ihtiyacı ve iklim şartalarına göre ağaç türü seçilmelidir.
Tarım Bakanlığı’mız yıllar içinde süne tehdidi altında olan bölgelere milyonlarca faydalı böcek, ağaç dikimi ve keklik salınımı yapsa da İç Anadolu Bölgesi’nin ağaçlandırılmaya fazlasıyla ihtiyacı var. Su kaynaklarımızın günden güne azaldığı şu dönemde; Yalancı Akasya, İğde ve Dişbudak gibi kuraklığa dayanıklı ağaçlar dikilmesinin uygun olacağı kanaatindeyim. Yol kenarlarının ağaçlandırılması bizlere temiz bir çevre, etkili biyolojik mücadele, diğer türler için yaşam alanı ve görsel şölen olarak geri dönecektir.
Fevzi GÜLTUNA
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.