- 271 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
kendi iç meselelerimiz
1
erol güngörün kültür üzerine yazılarından sonra ulus bakerin yazdığı kitaplarda sosyalist kültürün izini sürdüm.birbirine zıt kutuplar özgün fikirler ortaya koyabiliyor.türkiyede dar kalıpları kırmanın güçlüğüyle yazar düşünürler.nilüfer gölede bu paradigmadan bakıyordu sosyal yapımıza.modern mahrem dediği şey seçkinciliğin ayrıcalığı demekti bir bakıma.geleneksel kültür denince genelde anlaşılan folklor olmuştur.ikinci yeni bu tartışmalarla doğmuş ve yeni bir dil kazanmış yasaklı düşünceye karşın.kültür dünyamızın zenginliği ticari hayata yansımamnışsa sol literatürün kavramları uygulamada resmi ideolojinin dışında tutulmuş.mahrem düşüncesine burdan bakabiliri
2
Türkiye elbette bir islam ülkesi.laikliğin dışına ne şekilde çıkılır ve bunun bir özgürlük olduğu savunulabilir.laikliğin bir dayaqtma olduğu konularda islam hukuku gündeme getirilir.yani cezalandırılma.din ve vicdan özgürlüğüne farklı bir bakış getirmek mümkünmüdür.kavramsallaştırmayla bir sonuca gidilirmi emin değilim.özgürlüğün fıtrata yakınlığı belkide şeriatla mümkündür.bu gibi uygulamalar var islam ülkelerinde.mecellenin bu ihtiyaca binaen hazırlandığı malumunuzdur.modern hukuk hangi noktalarda şeriattan ayrılır noktası kanunların hangi amaçla haqzırlandığı sorusuna yanıttır yalnızca.ahlakla hukuk arasında bir korelasyon olduğu düşünülür daima.iradenin önem kazanması hak ve özgürlüklerin konusu.aile hayatı korunmuştur bütün hukuk devletlerinde.inanmanın insana yüklediği mesuliyet varoluşçu felsefenin konusu.insan doğası inanmaya yatkındır anlamsızda olsa.allahla irtibat kurmanın gerekliliği farklı şekilde inançlarda yer almış.bunlar bilimdışı olarak nitelenmiş son yüzyılda.vahyin mahiyetini anlamak gerekiyor ilahi iradenin insan için ne anlasm taşıdığı sorusuna verilecek yanıtta.bilimin neyi çözdüğüne dair kuşkular inançtaki farklılıkları eşitlemiştir günümüz felsefesinin anlamaya getirdiği tanımla.azda olsa bu konuları düşünen insanlar var.ama kutsalı tartışmaya açmak zordur toplum içinde.islam tarihinde insanla tanrı ilişkisi tartışılmış yüzyıllarca.medreseler bilimsel düşüncenin metodunu ortaya koymuş.tıpta ibni sina felsefede gazali tasavvufta Mevlana fizikte harezmi matematikte ömer hayyam.endülüsün yetiştirdiği ibni hazm için çağdaş edebiyatın öncüsü denebilir.ibni arabi bizim tartıştığımız koınulara açıklık getirmiş islam uygarlığının ilk döneminde.aydınlanmayla kutsalın akıl için bir ölçü olamıyacağı tezini ortaya atar filozoflar.nietzschenin metafiziğe kuşkuyla bakması ilahi adalete duyduğu kuşkunun insanda yarattığı yıkımla açıklar nihilizmi.markstan sonra insan zihninin maddeye yenildiği kanısındadır.zaten varoluşçuluk böyle bir şey.sartrenin nietzscheden etkilendiği bilinir.sanayileşmenin ideolojisi olan sosyalizme karşı faşizmin tartışıldığı görülür.işte bir dünya savaşına mal olmuştur bu ikirckli tutum.batıda kolonyalizmin kanunları hüküm sürmüş adam simitin teorisyenliğini yaptığı kapitalizmin ortaya çıkışı kadar.rus ihtilalini tartışıyorsak bizim için çağdaşlığın ölçüsü olması nedeniyledir cumhuriyet devrimleri.bir bozgun yaşanıyordu islam coğrafyasında.her cephede geri çekilmenin yaşattığı acılar vardı.tanzimatla başlayan batıcılık bizim yönümüzü batıya çavirmişti.doğu misitizsmi miskinliğe neden olmuştu.halkın çoğunluğu sistem dışı bırakıldı.siyaset için başkaq argümanlar kullanıldı.aslında batının armağan ettiği bir muameleydi jakobenlik.soğuk savaş döneminde farklı araçlar kullanıldı.manevi kaqlkınma moral değerleri gündeme getirdi.ama irademiz üzerinde bir tahakküm vardı.islamcılığın çıkışı bu sancılı döneme denk geliyor.tarihi yeniden yorumlamak isteyenler için yoksullukla savaşa inandırıldı toplum.yasakların kalkmasıyla kamusal alanda söz sahibi olmuştu arrtık dünyanın en kimsesiz insanları.artık karas merciinde olanların dikkate alması gereken bir yönetsel erkin varlığından sözetmek mümkündü.
3
Türkiyenin uyum sorunu varmı demokrasi içinde.zaten devlet kendi içinde gelişme adına karar alırken anayasadan güç alır.doğru siyaset dürüstlükten güç alır.temel haklar konusunda uygulamada sorunlar var.her şeyden önce bir rejim sorunu var türkiyeyi duraklatan.türkiye dış müdahalelerle azgelişmişliğe mahküm bırakılmış yöneticilerin elinde.islamcılıkran liberal sola köklü gelenekten gelen yöneticiler tüm yurttaşlara eşit mesafede durur.egemenlik hakları devlet dışında hiçbir güce tevdi edilemez.bu bilinçle vatan için hizmete talip olanlara halkın güven duyacağı karar almakta meclisin güç alırlar ancak.
4
Yedi iklim dergisinin yayıncılık anlayışı geçmişten günümüze aynı çizgide kalmıştır daima.edebiyat denince eski verim alınamıyor yayıncılıktan.bunun nedeni kültüre yabancı kalışımız olabilirmi.sosyal problemler bambaşka bir fotoğraf düşürüyor zihinler.örneğin mesnevi okumanın anlama ediminden uzak kalması gibi.onun için islamdan anlaşılan tabiatımız için estetiğin dışında kalmak şeklinde yaşanıyor ne varki.alim ve tağut kitabı bu kaygılasrla hazırlanmış.nurettin topçunun kitaplarında bir vazgeçiş olarakmı yorumlanıyor çağdaş düşünce.insan özgürlük için tanımalıdır dünyayı ve kendisini.ben böyle düşünüyorum edebiyata bakınca.mümin müminin aynasıdır hadisi kendimizi tanımak için bir değerlendirme ölçüsüdür sosyal çevre.peki toplumsal temerküz hangi tanımın berraklığında kaynaşmayı ortaya çıkaracaktır.işte folklordan sonra çağdaş sanata bir ayna gözüyle bakılabilir.necip fazıl oyunlarını bu gibi kasygılarla toplumun istifadesine sunmuş kendi döneminde.görsel sanatlar kadar diğer sanat dallarına merakla ölçülür beğenme ölçüsü.işte bir özgürlük arayışı olarak görmeli sanatı.islamın bıraktığı miras bizleri tarihe karşıda sorumlu tutuyor.islam felsefesi ve kelam okulları bir fikir sunmuyor bize.çünkü bu konulara tarihte kalmış gözüyle baktığımızdan zihnimizde körleşmiştir kuranda bıraktığımız hikmet kavramı.
5
Ak partinin güç kaybettiği iddiasına katılmıyorum.siyasette asıl belirleyici ittifaklar oluyor.saadet partisi sanayileşmeyi bir değişim aracı olarak görmüştür daima.kültür alanında bir özgürlük hareketi olmamıştır tarihinde.kitle partisi plmak antilaik çatışmaları doğuracak eskiye özlemin yaşatıldığı toplumun dışlanması için bir zemine kaydırmak siyaseti.bunun yanluşlığı madımak katliamında anlaşılmıştır
6
Bugün çarşıya çıktım.pidecide çay içtikten sonra büfede tavuk döner ısmarladım kendime.birde yanında ayran çalkalattım.baharatlı yiyecekleri seviyorum.yeterki sağlık için sakıncalı olmasın.seyyar satıcılar ekmeğini kazanma derdinde.genelde insanlar esnaflıkla ticarete atılıyor.çünkü bir konuda uzmanlık istiyor pazarlama mantığı.türk sineması bu konuları taşımıştır sahneye değişik melodramla.komik olmak insanın bir seçimi değil.komikliğin yakıştığı insanlar için her konuda bir espiri bulunur.işte insan sürekli arayışlarla yeniden bulur kendini dünyada başka bir biçimde.örneğin kemal sunal filmleri yalnızca bir güldürü filmi değildir.bunda hayal gücünün gerçeğe bakışı önem kazanıyor.selamlarımla iyi günler.
7
faizlerin yüksek oluşu türk parasına ancak değer kaybettirir.yatırımlar kar amaçlı olduğundan uzun vadede istikrar gerektiriyor.döviz karşısındaki değer kaybı şirket varlıkları için risk oluşturur.yerli sermaye türk parasına güven duymuyor.bunun nedeni kredi faizlerinin yüksek oluşu.bunda kazanan bankalar oluyor.sanayileşmek için inovasyona pay ayırmak gerekiyor.yani yerli markaların piyasada rekabet etme şansı.bilgi toplumu ekonomiye bakışı değiştirir.ancak bu şekilde kazanan kaynaklarını en verimli şekilde değerlendirir.imal edilen makineler için taklit zamanı çoktan geçmiştir.çünkü ağır sanayi hamlesi nasıl akamete uğradıysa teknolojik transferin türkiye için anlamı bir makineden daha fazlasıdır.çünkü islam ülkeleri için öncülük etme şansı var türkiyenin.ırakta protestolar yoksulluğa karşı bir isyana dönüşmüş durumda.aynı şekilde iran içinde söz konusudur gerçek kültüre bakış.devletiğn bu talepleri dikkate alması gerekiyor bir acil önlem paketi hazırlamakla.uzun vadede ekonomik verileri kültür değişkeninde görmeli.faşizmin yoksulluğa savaşta en büyük silahıdır emperyalizm.
8
Sosyo ekonomik şartları düşünmeden siyasi mülahazalara girmek.siyasetçiler hangi zaorluklara yeniliyor.erdoğan iradesini ortaya koyunca istenen değişimde gerçekleşir.ümmetçilik bir kavramsal dünya sunmuştur geçmişte başarısızlığa uğrayan.islam coğrafyası bir birlik oluşturmaktan uzaklar.bu konu etrafında tartışmalar süregelmiştir.modernle islamı yorumlama sorunsalı halk hareketlerine neden olur.gelenekle çağdaş kültürün çatışmasıdır yıkımlara yol açan.islam devletleri kurumsallaşmayı monarşide görmüş ulusçuluğa kuşkuyla yaklaşırkem.mısır ırak gibi ülkeler tek parti rejiminin baskıcılığını yaşamış yakın zamanda.işte suriye modern geleneğe uzak durduğundan egemenlik haklarını kaybetmiş.
9
Nobel edebiyat ödülü tartışmalara yolaçtı.dinsel fanatizmin doruğa ulaştığı bir dönem için kabuller.inançların insana yüklediği sorumluluk duygusu yanlış yorumlanırsa çatışmalara neden olur fikir ayrılıkları.türkiye boykot ediyor bu seçiciliği.belki yanlış anlaşılmadır insanın kararsızlığını ortaya döken bu tür bir anlaşılma kaygusu.fikrin geçirdiği evrim olayları gün yüzüne çıkaracak
10
Erdoğan kendisi açısından en doğru zamanda siyasi bir hamleye kalkıştı.yakın çalışma arkadaşlarını yolsuzlukla suçladı.burda icraatin kendine bir üstünlük sağladığı iddiasında.böylelikle bir meydan okumayla kendini temize çıkartmak amacında siyasi muarizlerine karşı.ak partinin ittifaka yenik düşmesi bir gelecek vizyonu için partisini güçlendirmesi gerekiyor.
11
duyduğum sonsuz itimat.ama icbar edilmişim imtina ettiğim mağduriyete.mutena bir vakte teslim oluşumla ahitleşmiş insamukavemet gücü bulamadım kendimde.sayhama lanet okudu iblisler.şuurum biçare kollarında serzenişlerin.fikrim zail olurken divanelikte hürriyet namına müşterek zannettim hayat-i içtimaiyeyi.haşroldu yeniden inkisar-i hayal.perdede ayan oldu sarfı nazar edilen umman nlar.işte ben her yakarışın yankısıyla asuman.işte ben cebri şefkatte tanımış mali hülyası tabiatın.bilemezdim zevkü sefa için zülfüne dolanmış yazgımı asla.işte ben firakında hasretin kalbi için okşanmış vesileler.derununda yalnızlığı muhkem bilmiş lahitler.gök çekilmiş ve lalü ah olmuş saatler.fersudeliğinde zaman aksini bulmuş güneşin.bu bahçeden geçmeyen kervan için seraplarla kavrulmuş ruhlar.fırsat tanımış mahkümlara isyanı tarihi kadimden gelenler.
12
Türkiye güvenli gezilecek bir ülkemi.yılda milyonlarca turisti ağırlıyor ama yeterli donanıma sahip olmayan bir ülke türkiye.bir hukuk devleti olduğumuz söylenemez.türkiye kültür turizmine açtığı zaman birikimini o zaman bize özgü tatları dünyaya tanıtmış olur.artık tartışmaları kültür üzerinden tartışmak gerekiyor.türkiye yaqyıncılıkta gösterdiği başarıyı kitle bazında hayata geçirememiştir ne yazıkki.ideolojik tartışmaların gölgesinde kalmış yasaklı düşünceler.
13
Nato her zamankinden fazla tartışılıyor.ingilterenin abden ayrılması natonun artık üyeleri için bir birliğe delalet etmediği anlaşılmış durumda.nato için bir savaş sonrası kurulmuş örgüt olduğu ve batının bir çatısı olmak niyetiyle kurulduğu anlaşılmıştır.benzer girişimler asya ülkeleri için bir hayal kırıklığı yaşatmış.türkiyeninj nato için anlamı bir strateji için gerekli olduğu kanısını uyandırır herkes için.bölgenin kaderi için görevlendirilmiş bir üvey evlattır batı için.çünkü nato aynı zamanda türkiyenin güç kazanmasını engellemek adına faaliyetini sürdürür.islama karşı verilen savaşta bir ileri karakol olması türkiyeyi batı için bir müttefik olma iddiasını sürüncemede bırakmıştır ülkenin kaderi adına.
14
hasan bülent kahraman tvye verdiği ropörtajda siyasi tahliiler geliştirirken siyasi tavrımızın kültürel karşılığı olduğunu iddia ediyor.türkiyede sınıf temeli politikanın yasaklı oluşunu montaj sanayileşmeye bağlıyor.tabiki örgütlülük için sosyalist kültürün politik tanımından referans almak gerekiyor.kemalizmin devrim anlayışı kültür odaklı olmuştur.görülüyorki bu yerinde bir tespit.neoliberalizm devlete yüklediği tarafsızlıkla rekabetçi anlayışı benimsemiş.türkiyenin kanunlarla yönetilme geleneği yoktur meclisin kanun yapma yetkisine rağmen.siyasi yönelişler için farklı argümanlar kullanılmış.anti materyalizmin savunduğu görüşe reddiye sayılmış siyasi amaçlar.bunun siyasetteki karşılığı idealizmin yön bulma telaşıdır.iç içe geçmiş kavramların açtığı kulvarda bu çatışmaların izleri görülür.merkez sağ partilerin varlığı bir düzen fikrini geliştirmez militarizmin baskıcılığı ülkeyi emperyal güçlerin kontrolüne sokanlar için
15
Süreli yayınlar konusunda eksik taraflarımız var.dergi ve kitapların ulaştığı kitleler genelde katılımcı demokrasiden dışlanmış kişiler.topluma dahil olmanın gereğinde görmeli kültür odaklı çalışmaları.çevresel faktörler sanata bakıştaki eksikliği hatırlatıyor.bu gibi çalışmalar ideolojik önyargıların konusu olmamalı
16
İstanbulun diğer metropollerle benzerlikleri neler ne gibi eksikleri var.örneğin ulaşımda nufüs için yeterlimi ulaşım vasıtaları.büyük metropollerin kültür hizmetleri var.bu konuda çalışmaları var mı? Kentleşme sorunları nasıl çözülür.şehrin insanı mutsuz bir görüntü veriyor genelde.bunun nedenleri yalnızlık.bu konuda sosyalleşme için ne gibi çalışmalar içinde.
17
-burayada gökdelenler gelirmi?bunu söylerken şehrin ruhundan uzaklaşmak değildi asıl maksadı.istanbulun metropolleşen gerçeği vardı görülen yapılaşmada.mülksüzler kitabına konu olmuştu yoksulluğu.ikamet yeri şehrin dışında olduğundan kendi iç dünyası ayrı düşmüştü kalabalıktan.aklında doktorlar ve hastalar vardı her zaman.hiçbir yere ait değildi hayatı.kerimin ölümü kanserden olmuştu.cenazesi köyden kaldırılıdı.ev halkından zeki dışında kimse gitmedi cenazesine.artık büsbütün yalnız hissediyordu kendini.eve bir sessizlik çökmüştü nedense.şimdi huzurlu bir hayatı özlüyordu bu yalnız muhitin çölleştirdiği duygularla.kimsesizliği özlemini duyacaktı uzak düştüğü hayatın.
18
Türkiyede kadın gazeteciler neden önyargıların tanımladığı tarafta olsun.demokrasiyi içselleştirmiş bir yazarın beklentisi yaşanabilir bir ülkenin özlemiyle yazmak.ayrımcılığı reddetmenin koşuludur hoşgörüsüzlük.ama ideolojik bakış getirdiğimiz konular olgular dünyasının dayattığı hakikate yakınlaşmak gibidir.örneğin faşizmin çıkış gerekçesi güçlü devlet monotoryumu olduğu gibi sosyalizm için halkçılığın eşitlikçi görüşü için emperyalizmin karşısında olmak gibi bir anlamı var literatürde.işte kültür için öne çıkan başlık gibidir çağdaş felsefe.bunlar gereksiz görüldüğünde bir savunma psikolojisini yaşatır kişilere.size son din olarak islamı seçtim ayeti dinler arası farkın kuranda geçtiğine dair bir teolojik tesbit.işte örgütlülük için toplum ne kadar gerekliyse varoluşçuluk için inanca yüklenen anlamda görürüz metafizik duyarlılığı.bir ütopyadan söz etmek için yücelme duygusuyla kurgularız yarınları.inancın hayata yüklediği anlamla sorgulama gereği duyulur nefret suçları için.bu konuda insan için adalet duygusunu öğütleyen yaşamın zorlaşması gibidir tanrısal iradeye boyun eğmek.tanrıyı tanımak ruhumuzdaki fırtınaları dindirdiğinden düşünceyle eş tutulur düştüğümüz yanılgılar.bunları açıklamak kaderimizle ilgili.akıl vahiy ilişkisi gibidir bir irade bayanında bulunmak.işte zafer kazanmanın gereği gibidir kalpleri fethetmeye hazırlıklı umuda duyulan güven.işte gözlerde beliren kuşkularla beslenir kazanma hırsı.dine bakışta görülen farklılık için bir utanma vesilesi olur toplum hayatı.işte bu nokta için katlanılmaz bir acı yaşatır bize üstümüzdeki yaftalar.inanca aykırı düşen sapkınlıklar için değişme olanağı yoktur çünkü.benzeşmek ve reddetme biçimlerinde görülür savrulduğumuz alınganlıklar.oysa ideoloji bilginin sınırsızlığına inanır.hayatı yorumlarken yakalanmış bir zayıflık gibidir inanç.işte teselli bulmanın imkansızlığı içinde bunların izdüşümüyle aydınlanır gece.
19
Böyle bir görüşme chp başkanı tarafından doğrulanmış durumda.anladığım kadarıyla bilinen bir olay yakın olduğu çevrelerce.chp için siyasetin tıkandığına dair bir olgu.geçmişte yaşanmış bir hadise gibi araştırma yapılmalı bence.açıklamalar bunu gösteriyor.
20
İç karışıklık ve kaos siyaseti gelecek kaygısı yaşatırmı.çünkü türkiye için sağlam bir profil sunuyordu dış politika.kendi meselemizi kargaşada görenler için ihanet hiçte zor değil.türkiye örgütlü toplum olmanın gerekleriyle çağdaşlığı uhdelerine tutanların müdahil olmasını yaşamıştır daima.tarihisel arkaplan bu fırsatı tanımıştır egemenlere.bunu farketmek belki bir avantajdır türkiye için.uluslarası siyasetin adil olmadığı düşüncesi gözardı edilmiştir daima çünkü.
21
Bizim geleneksel kültürümüz için eleştiriye açmak gerekiyor eğitimi.özellikle bilim ve sanat insanlık için faydalı olmanın aracına dönüştürür eğitimi.biz toplumdan kaçtığımız ölçüde sorunlarımız kişisel bir mesele olmakla kalmaz bir ilkesel mesele haline gelir.insan için özgürlük inancı yaşamanın referansıdır adeta.ahlaklı bireyler kazandığı kişiliği ülkesine hizmete adar ancak.kendi eksiklerimizi görmekle pedagoji arasında kopmaz bir bağ vardır.insan ruhuna işleyen bir anlayışın kaygısıyla eğitmenlerin diyalog sorununu halletmekle bir şans tanımak ilme talip olanlara.sürekli bir arayışı emreder bize dinimiz.günümüzde ebru gibi sanatların yanı sıra diğer sanat dalları için organize olmak gerekiyor.eğitimden önce öğrenim için kazandırılmış bilginin olanakları kullanılmalı.gerçek anlamda eğitim için etik ve estetiğe açık olmak gerekiyor belkide.
22
Siyaset için amaçlanmış bir tezgah neden kuruldu.uzun vadeli siyasette kimler zarar görür.chp bu durumdan faydalanmak istiyor ama samimi değil gösterdiği tavrı.haber chp kaynaklı olduğundan bir kumpasın varlığından söz etmek mümkün.külliye gündemi değiştirmek için böyle bir görüşmeyi tertiplemiş olabilir.konunun etik yönünü tartışmak gerekiyor.bu iki partide halkı temsil etmenin ilkesiyle siyaset yapma yükümlülüğüne inanması gerekiyor
23
Sayın cem yılmaz.Üç yıldır araştırıp yazıyorum.bilim kurguyu en iyi şekilde sinemaya aktarmak dijital teknolojiyle alakalı.hayat karşıtlarıyla anlamlı.ama ortaçağ düşüncesini rönesansta görmenin sakıncası yokmu.sinemayla ilgili çalışmalar için iyi bir birikim kazandınız.bir çok filmini başarılı buluyor insanlar.türk sineması çok şey bekliyor sizin gibi sanatçılardan.yönetmenlik için belli konulara vakıf olmak gerekiyor.senaryo yazımı bunlar kadar önemli en azından.yeşilçam için estetiğin anlamı nerde sorusu halkın anladığı şekilde önemli.siz duruşunuzu nasıl tarif ediyorsunuz.eğer gelecekten umutluysanız türk sinemasını yeniden üretken olmanın ölçülerine vakıfsınız demektir.çünkü bu bileşenler sanat için estetiği vareden bir zorunluluktur.
24
Zamanlamayla neyin amaçlandığı anlaşılır.böyle bir görüşme kamuoyundan neden gizli tutulsun.türk siyaseti bir politik oyunla etkisizleştirilmek istenmiş olabilir.çünkü türkiye her alanda dünya ulusları içibde sivrilmiş durumda.bir sezgiyle anlaşılır bu planlanmış oyun.işte ülkeyi çöküşe götürecek bu gibi komploları kutuplaşmanın bahasnesi olarak görmek.burda kılıçtaroğlu bu haberi bir siyasi ikbalin takdimi olarak görüyor.
25
bizon tv deki batu yakası programın güzel.birazda yeşilçam oyuncularını davet etsen bu gibi programlara.insan hayatından heyecanlar çekilince takılıp kalıyor olgulara.
26
yazılarımı tamamladım.bayağ bir zamandır yazmıyorum.bütün çabam yeşilçam tarzında senaryo biygrafi ve belgeselleri hazırlamak üzerineydi.pek başarılı olduğum söylenemez bu konuda.başka bir zamanda buluşmak üzere hoşçakalın.
27
yeni asya yazarı ali ferşadoğlu inançsız ders kitaplarını kim yazdırıyor başlıklı yazısında şu görüşlere yer vermiş.’6. sınıf Fen Bilimleri kitabında tabiat tanrılaştırılıyor: ‘Buz 0°C’ta erimeye başlar. Yeterince ısı aldığında yine 0°C’ta ve aynı kütlede suya dönüşür… Buz kütleleri, yoğunlukları suyun yoğunluğundan küçük olduğu için donma gerçekleştikçe su yüzeyine çıkar. ‘Doğanın canlılara yaptığı bu güzel sürpriz’ çok soğuk havalarda göl, akarsu, deniz gibi yaşam alanlarında su içinde ve altındaki canlılığın devam etmesini sağlar.” (6. Sınıf Fen Bilimleri, s. 135.) Doğanın Tanrı kabul edildiği anlatım bir istisna değil…’.tabiki konuların ele alınmış biçimi evrimci düşünceyi empoze ediyor.amaç fizik kanunlarını aktarmak olunca tanrıyı devre dışı bırakmanın olanaklarını aramış okul kitaplarını hazırlayan yazar.oysa doğanın kendini değiştirme gücü yoktur.ancak metafizik için bir açıklama getirilir insan aklının almadığı konulara.mikro düzeyde tabiatı anlamanın mantığı için bilim felsefesi içinde olguları yakından görmek gibi bir gözlem yeteneği geliştirmek gerekiyor aslında.
28
ahmet rasimin eşkal-i zaman kitabında rasltladığım bir konu şu paragrafta geçiyor.’evet belediyeler ileri.geceyi güğndüze çevirmiş,iki kutup ile hatt-ı istivanın dört noktasına,düğnyanin kendi mihveri etrafındaki süratinden kuvvet alan makineler ile donatılmış lambalar koymuşlar,güneşin batmasından bir saat önce düğmelerine basıp yakıyorlar,güneşin doğmasıyle birlikte söndürüyorlar.ne olmuşsa temizlik memurlarına olmuş..sokaklarda kendi kendine süpürür süpürgeler,faraşlar,silgi bezleri toz bırakmıyor’.bu gelecek tasavvuru olduğundan yazar için çizilmiş tasvirlerle hayal gücünün olanaklar zorlanmış o günün şartlarında.hareketin kaynağını oluşturan direncin seyyarelerden alındığına dair bir saptama.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.