- 926 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Avatar
Avatar
Avatar, insanlar tarafından sinirsel bağlantı aracılığıyla kontrol edilebilen beden! Başkasının kontrolünde, kontrol edenin amaçları doğrultusunda işleyen bir beden! Kendi adına değil, başkasının adına işleyen! Dublöre benzer ama dublör gibi kendi iradesiyle işlemez! Kuklaya veya giyilebilir robota benzer! Avatarın kullanım açısından elverişli olması yeterlidir; biyolojik bedenli olması veya androit-robot olması kullanım amacına yönelik seçilebilir! Androit veya yapay zeka gibi olanları da ihtiyaca göre işletilebilir.
Gelecekte insanlar arasında avatar benzeri bedenler ile androit yapay zekaya sahip robotlar da olabilir! Avatar, yeni değildir! İnsanlığın ilk aşamalarında tamamen zihinsel olarak birilerine bağlı bedenler olmuştur. Halk arasında "Yancı" tabiri ile adlandırılan insanlar için "Avatar" yakıştırması, (tam uymasa da) yapılabilir!
İnsanlar ve avatarların birlikte bulunduğu ortamlarda, iletişim sorunları oluşabilir! İnsana karşı avatar feda edilebilir! Bu da insanı zor durumda bırakabilir. Herkesin avatarıyla bulunduğu ortamları düşünebiliriz! İşlerin avatarlara gördürülmesi, kavgaların avatarlar arasında olması gibi. Eski "Gladiyatörler" gibi. Gladiyatörü galip olan, bununla övünür! Malup olması da fazlaca bir kayıba neden olmaz!
Bir önceki "Metaverse" www.edebiyatdefteri.com/208860-metaverse/ yazımda bahsetmiştim. "Öte yaşam" ortamı! Avatarların işlediği ortamda insanların muhatapları, avatarların gerçek sahipleri olmalı ama sahipler gizlenip avatarlarını, diğerlerinin üzerine de salabilirler! Bütünüyle avatarlaşmış insanlar da olabilir! Yani kendine ait bir bilinci ve metaversesi olmayan biyolojik bedenli insanlar! Bunların avatarlardan ayırt edilmesi de zorlaşır! Hukuk açısından da düzenlemeler gerekecektir! Eski kölelik hukukuna benzer!
Son tahlilde; insana dair her şey, insanlığın ilk aşamalarından beri var ve gelişiyor! Yeni sanılan şeylerin temeli, eski olabilir! Bunun farkında olmak yeni olabilir ama olgu eski! Avatarlaşmış insan modelinin fazlaca artması, kaçınılmaz! Bunun kaygısını zaten dile getiriyor, aklı evveller! İnsanların çiplenmesi veya yapay zekanın insanlığa hükmetmesi, robotların insanları esir alması gibi korkular dile getiriliyor! Avatar veya avatarlaşmış insan ile muhatap olmak, arka planda onu kontrol edene ulaşılamadığında etkili olmayacaktır! Eskilerin tabiri ile avatar veya avatarlaşmış insanı eğitmeye çalışmak, suya yazı yazmak gibidir! Arka plandaki yöneten sahip, esas muhataplar onlar olacaktır! İletişim de onlar arasında olacaktır!
Saygılarımla,
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.