- 316 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
DERBENT ZAFERİ
Irak İngiltere işgali altındadır ve İngiltere sömürge askerleriyle birlikte halka karşı yoğun bir baskı uygulamaktadır. Irak’ın kuzeyindeki Kürt ve Türkmenler, İngiltere’ye karşı ayaklanmakta ve Türkiye’den yardım istemektedir. Mustafa Kemal, Büyük Taarruza hazırlandığı bir dönemde, 1 Şubat 1922’de bir yönerge hazırlar ve Antep savunmasında ün kazanmış Kuvayi Milliye komutanı Özdemir Bey ve müfrezesini Kuzey Irak’a gönderir. 200 kişiden oluşan müfreze, İngilizlere karşı bir bağımsızlık hareketi başlatır. Kuvayi Milliye hareketi örgütleyen Özdemir Bey müfrezesi, Kürt ve Türkmen halkını direnişe katar ve sonunda 31 Ağustos 1922 günü Derbent Boğazı’nda İngilizleri bozguna uğratır.
Revanduz’da Yani Kuzey Irak’ta sürekli İngiliz hava kuvvetlerinin saldırısına uğrayan halk Türkiye’den yardım istemekteydi. Özdemir Bey 22 Haziran 1922’de Revanduz’a vardıktan sonra çevredeki aşiretlerle, oymaklara haberler göndererek Kurtuluş Savaşı’mızın Kuvayi Milliye tarzında örgütlenmesi için gerekli siyasi çalışmayı yaptı. İngilizlerle işbirliği yapan bazı aşiretlere ve ileri gelenlere gerekli uyarılar yapıldı. Bu uyarılardan gerekli dersi alarak Kuvayi Milliye’ye katılanlar oldu. Sonuçta bölgedeki bölgedeki halkın büyük bir kısmı Kuvayi Milliye müfrezesi altında ulusal kurtuluş savaşına katılmak üzere kenetlendi. Derbent boğazında Kuvayi Milliye müfrezesi ve etrafında toplanan yerel aşiretlerle birlikte büyük bir savaşa giriştiler. Özdemir Bey, Derbent Boğazı çevresinde olan zorlu bir mücadelenin ardından 31 Ağustos 1922’de İngilizleri ve yanındaki sömürge askerlerini perişan ederek tarihimize şanlı bir zafer kazandırmıştır.
Türkiye’de ve Irak’ta Derbent zaferinin düzenli olarak kutlanması ve Özdemir Bey’in hak ettiği şekilde
anılmasını diliyorum.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.