- 550 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
bağdatın hüzünlü kızları
1
insan anatomisinden esinlenmiş yazar.islamın bilime katkılarıda anlatılabilir.gen bilimleri rna ve dna gibi konular.ayrıca sanatın bilimden nasıl etkilendiği hususu.türk bilim tarihine katkı sunmuş yazarlar.islam geleneği tefekkürün yitirimesiyle ezberci bir konuma kaymış.hikmetin anlamını arar olmuşlar hurafelerde.osmanlıda bilim ve felsefe yasaklandığında uygarlık savaşı kaybedilmiş.birazda bunlar üzerinde düşünülmeli.aklın ve zekanın bir yöntem arayışına çıkması.batı uygarlığı bu kültürleri kendi havzasında tutmuş.islamsız medeniyet anlamını kaybeder.günümüz rarikatlerinde görülen yanlışlıklar hangi argümanlarla açıklanabilir.onun için haklar bağlamında aramak hakikatı.fert ve cemiyet bir kitabın konusu olabilir.ayrıca hür fikrin nasıl tecessüm ettiğine dair fikriyat.bütün bunlar bu kitapların konusu olmuş.ilim ve irfanla ilişkimizi sorgulayan yapıtlar.islamın bilime bakışı yol açmışsa modernizme.bu tür itiraflar aydınlanmacı filozoflardan geliyor.
2
Sizlerle yeniden görüşmek istiyorum.bu tür faaliyetler terapi için önemli.elimde bir örnek çalışma var.kültür konusundaki araştırmalar.metinlerin çoğu tarafımca yazılmıştır.sizinle irtibat halindeyim.çalışmalarınız çok faydalı.ben milli kültürede önem veren birisiyim.ancak insanlarda yabancılaşma korkusu var.belki ilginizi çeker diye bir dosya gönderdim
3
sen değerli bir insansın demişti doktor kendisine.aslında herhangi bir özelliği yoktu.yalnızca hayatta kalma savaşındaydı insanlardan farkı.gerçek bir yalnızlığı bile yoktu.kentin dokusuna aykırı düşmüştü hayatı.işte solgun yüzünü aynalardan gizleyen başörtülü kız.onun umudu rüzgara karışmış bir yolun sisli kalan kısmında kurtların pusu kurduğu.üzüntüsü nbulutların rengindeydi.çalınmış bir arzuyla sabahlıyordu her gün.beni hergün bu yanlışlıklar karşılar.işte sabahın ışıklarını senin aynanda bulurum.geceye yakışmayan sözlerle uykumu ararım yastığımda.şarkılar gölüme dokunmadığından sokağın rengi çalınmış yüzüme.ışığı bulduğumda içimde kaybolacak güneş.seni bulduğum bataklıkta yılanlar ağlar zamana.ürpeti duyduğun için kıskanıyor seni güneş.bir yıksız kümesine karışıyor renklerine ben bu diyarın sonbaharıyım her mevsim.bunu anlar gibiydi çocuk yüzlü kadın.ama çiçeklere yabancıydı avuçları.sevginin sıcaklığı korkutmuştu yüzünü.bir an göz göze gelmek istemediler bile.asansör 6.katac çıktığında hayatın bir yanlışlık olduğu farkedilmişti iki insanın yaşadığı anlarda.
4
Beni mutlu etmeni bekliyorum dedi.yanlış anlaşıldığımı sanmıştım.pınar zayıflamış ve vücut hatları ortaya çıkmıştı.tekrar görüşelim demişti mahalleden ayrıldıktan sonra.sevgilisiyle beraber olduğunda beni düşünüyordu kesinlikle.her tür insanın arzuları vardı çevresinden gizlediği.türbanlı kızlar bu konuda daha hassastı açıklara göre.insan rahata kavuşunca kendini daha az ihmal ederdi.bu hayat için olağan bir durumdu.benim bu noktada bir eksiğim yoktu seksi erkeklerden.tabiki her insanın prensipleri vardı.ancak arakadaşlık gerekli bir ilişki biçimiydi insanların önemsediği.henüz kaybetmediğim bir gençliğim vardı.senarist olmanın avantajını kullanıyordum kadınlara karşı.işte böyle hikayeler insanı baştan çıkartan.sonra pişmanlık duyuyordum hata yaptığımı farkedip.insan tek kişiyle mutlu olamazdı psikologlara göre.onun için seçimlerinde özgür olması gerekiyordu.toplum olmanın avantajlarındandı tanışmak ve güzel zaman geçirmek.bundan duyacağı hazzın sınırı yoktu kadın ve erkek için.senin çocuksu hallerine bayılıyorum dediğimde bir korkuya kapıldığını anladım.hilal için bunun anlamı fazlaydı kariyerine göre.erkekler ilginç varlıklar diye düşündü hilal.bu konunun kapanmasını istiyordu.oysa insanlar başka bir dünyada yaşıyordu hilalin bilmediği.namus söz konusu olunca kaygı duyulurdu ilişkilerden.seninle yalnızca konuşmak istedim diye yanıtladı özel görüşme isteğini.bunun felsefesi açıktı insanlar için.hayattan daha başka nasıl bir beklentisi olurdu aşkın dışında.onu tuzağına çektiğini anlamıştı hilal.mutlu bir beraberlikleri olduğunu söyledi nedime.bu ilişkiyi sonlandırıyordu yakalanma korkuları
5
Saadet partisinin tabanı nasıl bir siyaset istiyor.ideolojik kimliklerin anlaşabileceği noktalar var.batı kültürüne bakışı nedir partinin.islamcı ekonomi üretkenliği hangi esaslara dayandırıyor.bunun için rejimde bir değişim yaşanırmı.ak partinin ekonomideki yanlışlığı hangi parametlerin imzasını taşıyor.doğu perinçek üretim ekonomisi diyor.bu noktasda teknolojik devrimi gerekli kılıyor sanayileşme.bunun alt yapısı varmı türkiyede.gönül coğrafyamızla nasıl bağlar kurulmalıki bir araya gelmek mümkün olsun
6
Kadem her şeyden önce bir kültür derneği.faaliyet alanı etik içinde ülke geneline taşımak kültürü.geçmişte özenirdik gelişmiş ülkelere.günümüzde sosyalleşme bu tür örgütlerde görülüyor.ancak kurusallaşmayı tamamlamak yayıncılık kadar seçici kurula ihtiyaç var.yani kendi sorunlarımız çözülmeyi bekliyor.ekonomik kalkınma kültürle başarılır ancak.peki tarihte geri düşme nedenlerimiz için nasıl bir mesuliyet bekliyor bizden toplum.toplumu ayakta tutmanın aracı tabiki güven duyulacak ilişkilerle geleceğe inanmak.öğrenmek için çalışmanın üstünde bir gayedir islam irfanı.onca mesele bunların açıklanmasını bekliyor.geçmişte yasaklar getirilmişti inanca.bu yasakçılığın ardındaki güçler karmaşık hale getirdi meseleleri.her alanda yaşanan itirazla verilmeyen haklar kazanılmış oldu.islamın yorumlanması farklı ekolleri ortaya çıkarır geçmişte olduğu gibi.bunlar arasındaki ilişki biçimleri kültür çerçevesinde olursa sorunlar çözülmüş olur.kutsalın bilgiyle buluşması anlaşılmasına bağlı dogmaların.pozitivizm cumhuriyetin amaçladığı felsefe olduğundan inançlara dogma gözüyle bakıldı.kanıtlanmayan bilgi hurafedir bu anlayışa göre.bilgi kutsal karşıtlığı ideolojileri ortaya çıkarmış.necip fazıl ideolocya örgüsünü yazarken islam ihtilalini düşlemişti geçmişte.sonra kominizm tehlikesine dikkat çekerken bugün din kültürü dediğimiz olgularla düşünmeye çağırdı toplumu.kominist manifesto dünya halklarını birleşmeye çağırırken bir inanç vadetmiyordu toplumlara.hegelden marxa altyapının belirleyiciliği tartışıldı.günümüz toplumu bu bilgiden mahrum kalma durumuna açıklık getirirken aynı zamanda sosyalist kültürün lüzümünü savunuyordu.ancak antikapitalizmi savunanlarda bu tavrın görülmesi beklenmiyordu.liberal görüşler piyasa şartlarını belirleyen dayanak için işçi haklarını gerekli görmüş.islamcılık bu gibi meseleleri ele alırken israf ve ahlaksızlığa dikkat çekmişti.devrim hürriyetin gölgesinde güç kazanacak seviyeye geldiğinde kültürle ayakta kalacaktır toplum.kadın hakları bu konuda önem kazanıyor.modernin inşa ettiği toplumlarda eşitlik içinde hak kullanımını öncelerdi devlet.işte kültürün fikre fikre yüklediği anlamla bakmak gerekiyorsa kültüre hakikatlere vakıf olmak gerektiriyor irfan fikrin gerekliği üzerinde durduğundan ideologlar.sonuçta insan-ı kamil amaçlanmış islamı şiar edinmiş.doğuyu miskinlikle eleştiren peyami safa yalnızız romanında mistik düşüncenin kökenine inmek ister hayat içindeki olguların varlığına dikkat çekmekle.epistemolojik tartışmalar örgütlü mücadeleye evrilmiş sekülarizmin yeniden tanımlanmasından sonra.islamın laikliğe bakışı başörtüsü davası çerçevesinde ele alınmış yakın tarihimizde.günümüz aydınları antiemperyalizme gerek duyar fikre muttali olmak isterken.geçmişte Müslümanlara vadedilen makam ve mevkinin gerisinde böyle bir tuzak vardı toplumu sonunda çaresiz bırakan.istiklale olan düşkünlüğü darbelerle tahrif edilmiş bir halk için cemil meriçteki ümranda görmeli gerçek hürriyeti.
7
Müzikle banka arasındaki ilişki gibi görülmesi sistemin.etkileyici olduğu kadar gerçekleri kadrajına almış dünyevi iktidarın.sonranın yaşattığı dramlarda görülmüş tanrı inancı.çünkü bir değişim yaratmanın güçlüğü var zihinlerde.insan bu noktada arayışa çıkınca bir kutsal yaratma gereği duyar inançtan.bu inanç tanrısallığa çağrının ilk nüvesi gibi.tapınmanın şekli değişmiştir yalnızca.şeytanın bir korku türü olduğu görülür kötülük için.cezanın gerekmeyeceği hususu tanrılaşmanın ilk adımı.büyük acılar büyük yalnızlıklardan beslenir.çünkü kesinlik duygusunu yitirmiştir kutsal.düşünmenin bir değişim yaratmıyacağı kanısı.aile ve toplum için yaşaqmak istenmesi bize ait bir bişlgidir.varoluşçuluk son soluğu olmuştur vicdanın onun için.üstelik dinsel devrimler bir itiraz kültüründen fazlası değildir bilinçaltında.
8
Memleketimden insan manzaraları halk olarak içinde olduğumuz yoksulluğu tasvir ediyordu.gülhane parkındaki ceviz ağacı yaşama sevincidir cezalandırılmanın dışında kalmış.ekrem başkan sanatçının yanında halka hizmet etmenin dava adamlığına yakıştığını bir şiirin en veciz hali gibi haslkçılıkta görüyor seçkin bir kimse olmayı
9
Aşk olsun hilal kaplan.sizin tefekkürden anladığınız bumu.bu gündem olma merakı başınızı belaya sokabilir.birazda başkalarını düşünsenizs.hiçte kötü sayılmaz fikir mücadelesi.varoşların kahrını çeken biz.üç İstanbul kitabını okuduktan sonra insanları tanımak için yola çıkınız.sezgileriniz güçlü gibi.kimin için dua ettiğiniz önemli.seni böyle yakından görünce.bir ajan olma ihtimaliniz yüksek.dindar olmanız bu gerçeği değiştirmez.iyi çalışmalar.sonuna kadar kullandım cevap hakkımı
10
Sevgili riva şalhon.hadi hon derler bizim köyde.sense kilitli bir şehirde kapalı kalmışsın.işte pandemi böyle bir şey.takip ediyorum dünya siyasetini.insanlığın geleceği robotlar dünyasına çıkıyor.her şeyden önce yarınlar güzel olsun.korkma başına musallat olmam.para avcısı bir zampara değilim.insanlar tanışmadığı sürece yabancıdır başka dünyalara.
11
en iyi rizeyi anlatan şarkılar.kaçkar eteklerinde çiçeklerin kokusuyla karşılamak baharı.günbatımında tepelerde kalır güneş.bir şehir yaratmanın ağrısı düşer kalplere.bu yoksul kentin sahipsizliğiyle yaşar sakinleri.gözlerinde sevinçler buğulanır akşamüstleri.uzak kentlerin çekimiyle sabahlar kuşlar.yeniden uyanır güne demlenmiş uykulardan sonra çocuklar.hangi bahar adlandıracak kalkınmayı.trenler uğramaz bu kentin bayramlarına.kahırlı bir saattir yolcuları bekleyen kadınların yüzleri.çıldırır annelerin değişmeyen yazgısı dudaklarda.yollar uzar yol olmuş dağ taş heybetiyle adeta.geçmişin ışığı sızar ara sokaklardan.çocuk çığlıklasrına karışır uçurtmalar.hangi tarihin mirasıdır acılar.yüzümüzde çizgi çizgi zamanın keskinliğini anlatan masalsız vedaları sabır anıtından.soluklanmak için buğulanıyor bardaklarda bakışlar.işte vakit yeniden çözüyor bilmeceleri.yeniden raksetmeye hazır tüm benliğiyle endülüs.bağdatın hüzünlü kızlarına ulaşıyor vedalar.bir coğrafyanın yaşamla can buluyor yeniden sevdaları.uzaklara çevrilmiş baskışları titretiyor ormana karışan renkler.sabahın ilk ışıkları tepelere vuruyor.bir şehirde kaybolmak gibi düşlerin içinde.karlı dağlarıyla üşüyor yamaçlarda rüzgarın dokunduğu mevsimler.burdaydı tarihe aksetmiş güneşler.binbir rengiyle tabiatın içinde hayat.sokuldukça kirleniyor baharlar.güneşin kıskandığı kızlarına beste sunuyor ırmağın çağıltısı.perilerin çalkaladığı dalgınlıklara karışıyor ırmak.ruhunu kanatlandırıyor kartallar akasyaların.yeniden bulmak için gizini mermerin.gülümsüyor bahçelerde yağmurla ıslanmış aynaların kaderi.belki bağışlanmaz bir azapla kahrolmak var insan denen varlığın sorgulanmaz vechesine.bilgiyi öğütüyor değirmenler her hün.her gün yeniden doğuyor çacuklar bir mevsimin acısını tatmışken anneler.bu yoksulluğu yenmenin imkansızlığıyla üşür işçi kızlar.sakalları buz tutmuş bir heykelin zamana bıraktığı emanetle büyür umutlar.dağlara çekilir eşkiyalar gün doğumuyla.elele vermenin sancısını yaşar gök.işret gelmiştir ta maveradan.ummanı saflaştıran gönlün hicabı için kanatlanır kuşlar.her kelebek şarkısını öğrenmiştir tırtılken sabır çeşmesine koşmuştur kızlar.suyu dinlemenin durgunluğuna aldanmış çoktan ceylanlar.toprağın kokusunda bulmuştu aşkı.buzullarun soğukluğu uyandırmıştı ölüleri.evet beşikle mezar arasında bir gezgindi insan.
12
itirafçı olmakla alakalı değildi casusluk faliyeti.ingiliz derin devletini sorumlu görmüştü bütün olaylar için.nede olsa tedavi görmüş bir örgüt lideriydi halk nezdinde.tüm dünyanın gündemindeydi yazdığı kitaplar.alenen kadınlarla cilveleşmek halkın onaylayacağı darvanış değildi.biraz edepli olmalıydı bu konularda.çünkü mehdilik davası yürütmenin ciddiyeti olmalıydı.örgütte kadınlar ilişkiye giriyordu erkeklerle.aile mefhumu önem taşımalıydı topluluk için
13
bataklıkta açan gül,gurbetin çilesi,yalnız bir mabette,üşüyorsa güneş saçlarında,anlamak vaktini beklerken,susuz çeşme,gariplik yazgısı,harap bahçenin konukları,saklı bahçenin hatırası.bunlar üzerinde düşünülmüş konular.artık kitaplardan uzak yaşıyorsamda bir incinin değerini anlarım.tarihin yazgısı anlamaya doğru bir miras dünden.mahrem ışıklar benim yazmak istediğim bir romandı.bir film olarakta düşünülebilir.sarı mendil mavi oya romanı geçmişe dönük bir özlem gibi geldi bana.birazda kaderin imtihanı tanınmış fırsatlar.günahkar akasyalar yoldan çıkmanın fendi gibi çağrıdır kutsala üşümüşlük.sanki eski bir liman gibi rastladığımız arzu tramvayları.çözülmüş ilişkiler sığınaksız bir tufan korkusu gözlere düşmüş umutlar.bunlar size yabancı değil.ama deneme tarzına yakın yazılar iyi şeylerin habercisi.türk edebiyatı sizi hangi noktada görüyor benim aradığım bir şey.birazda modernin yanılgısı gibi duruyor hikayeler.birazda bilinçsizlik bizi kitap yüklü merkebe benzetmiş.nasıl çözmek gerekiyor tuğyanı kuranın anlattığı şekilde.ideologlar uygulamayı insanlara bırakmış.kuduz bir köpekten duyulan korkulara sahibiz hakikate karşı.doğruluk bahanesi sayılmış çaresizliğin.dünya malında gözü olmayanlar dışlanıyor toplumdan.bunu anlayacak yaşa geldim yalnız kendime seslendiğimde yanılgılardan.yüceliği dinde aramanın bedeli gibi sömürülmek.bunlar anlaşılıyor yeni çağın karanlığından.özgürlüğü bir meşale gibi taşımak eski insanların işi.
14
sizin romanlarınızda iyilik kavramı bilinçlenmeyle orantılı olduğundan insanın arayışı için aydınlığa çıkmak bilginin ışığıyla.şüphesiz bunlar vicdanla alakalı bir konu olduğu kadar bir kültür meselesi.buda adalet duygusuna dayanıyor.adalet duygusu benlikle alakalı olduğu kadar iyilik düşüncesi insanda var olan bir duygu.olaylar bu tür varoluşun bir örgüsüdür.dünyevi iktidarın yaşam üstündeki etkisi.bir halk olmanın ideolojiyle sınanması inanç anlamında.öğrenmenin gerektiği hususlarda vardır hayatın değişmesi gibi detaylar.öğrenme düşünmeyi etkiler kuşkusuz.neyin etkili olduğu sorusunda görmeli bilgiyi.işte bu karmaşada kaderin çağrısına uyar insan sürüklendiği mecrada.insanın renk koku ve hayalde bulduğu güzelliğe koşması.hayatı inşa ederken bir etkilenmenin farklı görüntüsü aranır mimaride.işte kültürün farklılaşmasını yaşarız bu tür bir inşada.hayat tarzımızla böyle bir savrulmanın kıyısında ararız mutluluğu.işte herkesin hakkı olan bu beklentiyle karşılamak baharı.hayattan kopuşun acısıyla biliriz yoksulluğu.hayat hakkındaki yargılardır varolmanın çelişkisi.ondan kahramanlarla özdeş tutarız kendimizi.acı ve sevince ortak olur böyle bir tanıklık.türk edebiyatı bunları poüler roman kategorisinde görmüş.bir oğuz atay yada sebahattin ali tarzı edebi kritiğin ölçüsü kabul edilmiş.bir çok insanın dünyasında var bu tarz romanlar.onun için milli kültürün neresinde görmeli bu haksız tasnifi.islamcılığın en güçlü tarafı edebiyat.bunu eleştiriyor nihat genç gibi yazarlar.hayattan uzak yaşamanın hülyasıyla bakmak sorunlara.türk şiiri böyle bir sancıyla besleniyor bu ideolojiden.geçmişte hidayet romanları denmişti bu tarz kitaplara.ancak edebiyat için eğitimde başvurulan önemli bir kaynak olmanın zarureti var bir millet için.kültürün evrenselliği onu kaybetmek bahanesi olmamalı.dünya edebiyatında orhan kemalin yada diğer yazarlar için hangi algıyla topluma baktığı gerçeğinde görmeli değişimi.12 eylülün faşizan baskıları için bir araçtı atatürkçülük.bunlar dini istismar etmek gibi bir yanlışa düştüğünden inanç adına bir barbarlığa yolaçmış geçen yıllar.ülke gerçeklerine yabancı bir kuşağın sevdadan anladığı bu tür hisler olmamalı.realizmin romantizmde yaşanması gibi tutkuyla yaşayanlar için.ben bu konuda haklı görüyorum maneviyatı öne çıkarmayı.ancak estetik için batılı ölçüleri savunmuşum her zaman.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.