Faşizm Nasyonalizm Anarşizm Nazizm Leninizm Marksizm Aksiyonizm Goşizm
Faşizm: İlk olarak İtalya’da Benito Mussolini tarafından oluşturulan, otoriter devlet üzerine kurulu radikal bir aşırı milliyetçi politik ideolojisidir. İlkeleri ve öğretileri Giovanni Gentile tarafından yazılmıştır.
………………………
Nasyonalizm: Belirli bir milletin çıkarlarını, özellikle egemenliğini ve özyönetimini kazanmayı, daha sonra bunu ilelebet sürdürmeyi amaçlayan ideolojik fikir hareketidir. Diğer adıyla milliyetçiliktir.
……………………
Nazizm: Nasyonal sosyalizm, etnik milliyetçilik ile sosyalizmi birleştiren, ırkçı, anti-kapitalist, anti-semitik ve anti-Marksist bir ideolojidir. İtalya’da Benito Mussolini önderliğinde kurulan faşizm akımından etkilenerek ortaya çıkmıştır.
…………………..
Leninizm: Marksizm üzerine kurulmuş siyâsî ve iktisâdî bir teoridir. Marksizm’in bir kolu ve merhalesi olarak ele alınır, Bolşevik lider Vladimir Lenin tarafından geliştirildiği kabul edilir.
………………………….
Marksizm: Özgün bir siyasal felsefe akımı, tarihin diyalektik materyalist bir yorumuna dayanan ekonomik ve toplumsal bir dünya görüşü, kapitalizmin Marksist açıdan çözümlenmesi, bir toplumsal değişim teorisi, Karl Marx’ın ve Friedrich Engels’in çalışmalarından çıkarılan, insanın özgürleşmesiyle ilgili bir düşüncedir.
…………………………
Aksiyonizm: Aksiyonizm veya etkincilik, toplumsal değişme ya da politik değişiklik meydana getirmek için kasıtlı bir biçimde yapılan eylem olarak tanımlanabilir. Bu eylem çelişmeli tartışmalarda taraflardan birini desteklemek ya da muhalefet etmektir.
……………………….
Anarşizm: İnsan yapımı yasayla kısıtlanmayan bir özgürlüğe dayanan yeni bir sosyal düzenin felsefesi; bütün hükümet biçimlerinin şiddete istinat ettiğini ve bu yüzden gereksiz olduğu kadar yanlış ve zararlı olduğunu söyleyen teori.
……………………..
Goşizm: Aşırı sol eylemleri öngören, siyasal çözüm yollarını aşırı eylemlerde ve ansızın başlatılan devrimlerde gören solculuk tutumu.
Kemal GÜL
18.10.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.