- 758 Okunma
- 3 Yorum
- 4 Beğeni
ŞİİR Üzerine DÜŞÜNCELER
Şiirde mısralar mısraları kovalamalı.
Mısralar arasında bir bağ olmalı.
Şiir sıra sıra ve mısra mısra konusunu anlatmalı.
Şair mısralarında okuyucusunu şiirinin iklimine taşımalı ve okuyucuyu o atmasferde yaşatmalı.
Şiirde anlam bütünlüğü olmalı.
Her bir dörtlük konunu devamı niteliğinde olmalı.
Ve her bir döftlüj devam ederken yeni olayların ve gelişmelerin muhasebesi niteliğinde olmalı.
Şiir okuyucusu ile bütünleşmeli.
Ve şiir okuyucusuna heyecan vermeli.
Okuyucu okudukça şiirde ki olayları kafasında kurgulamalı.
Okuyucu şiiri okudukça şiirin hasıl olduğu coğrafyanın hayalini kurmalı.
Ve okuyucu mısraları okudukça bir sonraki ve bir sonraki mısra da ne olacak ve neler var sorusunu hep kendine sormalı.
Hüladası okuyucu şiiri okuyunca hadi bir kez daha okuyayım diyorsa eğer işte ben o şiire şiir ve yazana da şair derim.
Dörtlüklerde ve bölümlerde şair asla tekrar düşmemeli.
Şair eserinde aynı kelimeleri sürekli kullanmaktan kaçınmalı.
İstisnai olmak şartı ile bazı durumlarda eş farklı mısralarda eş anlamlı kelimeler kullanmak mümkün olabilir.
Şair eserine yapılan yorumlarda övgülerden ne kadar çok keyif alıyorsa aynı zamanda eleştirilere de açık olmalı.
Ve şair bu bağlamda yorumları dikkatle okumalı ve eleşrileri de dikkate almalı.
Onun içindir ki şair yorumları dikkatlice okumalı ve gereğini de yerine getirmeli.
Şair yorumlara değer vermeli ve yorumları medenice cevaplandırmalı.
Aynı zamanda şair iyi bir okuyucu olmalı.
Başka şairlerin eserle de okumalı.
Eserlerine yapılan yorumlara dayanarak oh ne ala beni çok seviyorlar ve çok güzel yazıyorum ne de güzel birikti diye gururlanmayı bir tarafa bırakıp platformda ki değerli kalemlerin sayfalarını da imkanlar ölçüsünde ziyaret etmeli ve güzelbeserleri değerlendirmeli.
Şair Türkçenin özüne sahip çıkmalı. Türkçeyi iyi kullanmalı, nokta virgül, özel isimler, satır ve mısra başlarında büyük harf kurallarına ve Türkçedeki bütün imla kurallarına uymalı.
Şair ben yaptım oldu ne olmuş yani ben böyle yazıyorum dememeli.
YORUMLAR
Derin, dipsiz su kuyuları vardır; kafanı kuyuya doğru tutup bağırırsın kuyu sesi yutar. Sesin yankılanıp dibe vurup dönmesini istersin, Tekrar, tekrar denersin beyhudedir çaban.
Şiiri ben dipsiz bir kuyuya bağırmaya benzetirim,
eğer ki sesin kuyudan taşıp, sana dönmüşse başarmışsın demektir.
MÜSLÜM BAYRAM
NOT: Şiirde RUH yoksa eğer, Yazınızda ki imla noktalama vs kuralların yerinde olması şiiri yüce kılmaz hocam, şiir yeri gelir kuralsız da yazılmalıdır.
şiiri disipline etmek şiirin ruhuna uygun düşmez.
nice saygılarımla
Sakin Karakaş
Sakin hocam çok haklısınız ve eğitici, bilgilendirici bir yazı iyi ki de yazdınız ancak şunu da gözardı etmeyelim bizler bu işin eğitimini almadık burda öğrenmeye çalışıyoruz yani çoğumuz amatörüz. Elimizden geldiğince bildiğimizi uyguluyoruz yapmadiklarimiz, bilmediklerimiz olur üslubuyla öğretilebilir.
Bana bir harf öğretenin kölesi olurum demiş hz.Ali , öğrenmek isteriz .
Bende çoğu zaman imla hatalarım olduğunu tahmin ediyorum onun için hiç kullanmıyorum bazen .
Yani elimizden geleni yapıyoruz.
Türkiye de oksford vardı da bizmi gitmedik diye bir espri ile sonlandırayım.
Yazınız güzeldi hocam iyi ettiniz paylaşmakla.
Selam ve saygılarımla
Sakin Karakaş
Bakınız ben yaklaşık 2 ay önceydi. Bu platformda bir arkadaş şiir yazmış
Konu vatanseverlik üzerine başlamış yazmaya.
Her iki mısrada bir Türk demiş. Yazmış Türk demiş. Dönmüş Türk demiş. Saydım şiirde toplam 37 tane Türk var. Mesaj attım. Kibarca izah ettim. Niyetim halis bak kardeş dedim. Bir satırda Türk diyorsan
Sonrakine bayrak, bir sonraki de Türkmen sonra Yörük, daha sonra katı boyundan bahset Vs. Düzgün ve nazik bir dil ile yazdım. Peki neden adam hep böyle yazıyor? Nİ ye mi? Bu kumaştan ancak böyle buruşuk elbise çıkar. Malzeme bu kadar. Adam araştırmamış kendini geliştirmemiş. Merak etmemiş okumamış. O kadar biliyor. Ve inanınliir yazıyor desinler diye yazıyor. Ha bir de adam bana şöyle cevap yazmış. BİZ TÜRK MİLLİYETÇİSİTİZ GARDAŞ TABİİ Kİ TÜRK YAZACAĞIZ. ukalalık diz, boyu eleştiriye açık değil. Nazik değil. Naif değil. Siz benim yapımı ve vatan şiirlerimi biliyorsunuz. Ne diyeyim. Hani dedim ya kumaş bu. Bu malzeme ve bu kafa ile ancak böyle 8 kıtada 26 defa Türk yazarsın. Bilmiyorsan aç oku. Sor öğren. Dedim ya malzeme çok zayıf ki beni okumadığı belli. Tabii ki insan üzülüyor. Bu bir örnek. O kadar çok değişik konularda buna benzer örnek var ki Allah hak getire. Yorumunuz, için teşekkür eder saygılar sunarım.
Çok haklısınız üstadim ben yıllardır şiir yazıyorum güfte yazıyorum lakin hiç bir gün şairim demedim büyük ustalarimizda şairim dememişlerdir şairlik basit bir ünvan değil şiir bir sanat şair ise o sanatı icra eden sanatcidir pek çok arkadaşımız şair yazar falan filan diye isimlerinin önüne ekleme yapıyor ben 45 yaşındayım bir senedir ders alıyorum inşallah bir gün iyi eserleri ortaya cikarabilirim