- 962 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Anlam
Anladığında bile anlamıyorum demekten kaçamıyorsun neyin neden olduğunu neden olmadığını anlıyorsun anladıktan sonra anlamıyorum geliyor çünkü cevabını bulmamış bir soru vardır her cevap verildiğinde geriye cevabı verilmemiş tek bir soru kalsa bile o soru yaşamın merkezi oluyor yaşamın merkezinde hep bir soru olmak zorunda olacaktırda yaşam oldukça yaşamın gerektirdikleri daima olacak yaşamın gereklilikleri arasında insan için soru ve cevap kaçınılmazdır kimi kendince bir cevap verir doğru bu der kimi daha cesurdur kendine uymasa da acı gerçeği kabul eder doğal olanı anladıktan sonra geriye doğal olmayanı anlamak kalıyor işte burda insan anladım dedikten sonra anlamadıma geliyor doğal olan nedir doğal olmayan nedir anlamak gerek önce insan için sınıflandırma olgusu kendini koruyan bir şeydir hür irade diye bir şey yoktur insan potansiyel sahibi bir varlık potansiyeli çerçevesinde bir döngü oluşturabilir döngü içerisinde döngü oluşur var oluş döngüsünde potansiyel sahipleri kendi döngülerini oluşturmakla mükelleftir zamansal bir kavram var bu kavram her şeyi kapsıyor insanların olmayan kelepçelerine anahtar olabiliyor lakin olan kelepçelerine anahtar bulmak zor var oluş zincirleme bir dizilimdir halkalar var oluşun katmanlarını ifade eder var oluşun algılanması hür irade sahibi olmayan insanda sancılı bir süreç olmuştur hakikati kendinde bulanın bu hakikati aynı şekilde insanlara ulaştırması hiç kolay olmamıştır azınlıkta kalan kesim hakikate sahip kesimdir var oluş şartları var oluşun temel yapısını gözler önüne serecektir sınırlı varlık insanın her tecrübe ve gözlemi kendinden daha sınırlı olacaktır zemin ve zaman arasında sınır var ne zemin ne zaman insana hür bir irade tanımıyor doğru ilkelere doğru yaklaşımlar şart sınır sınırsıza ulaşmayı mümkün kılmıyor insan sınırlı olduğunu kabul etmek istemiyor çünkü kendi bitmeden yol bitmemeli oysa gerçeği kabul ederek var olan yolu doğru bir biçimde yürüyebilir bu bitmek değil yeniden başlamak olabilir anca felsefi bir sorudur hayatın anlamı nedir demek farklı insanlar farklı cevaplar demektir farklılıkların olması doğal iken her insanda ortak soru ve cevapların olmasıda doğaldır doğal olmayan şey yanlış soruya doğru cevap aramak doğru bir soruya yanlış cevap vermek sonra yanlış cevabı doğru kabul etmek insanlarda doğal bir hal almış maalesef anlam sözcüğünün kendisinde bir belirsizlik yatar insanoğlu soruyu buldumu mutlaka bir cevap verir cevap verme isteği kendiliğinden doğar bu da doğal bir şeydir anormal olan doğruyu yanlıştan ayırt etmeme olabilir anca doğruyu yanlıştan ayırt etmeyince soru veya cevap doğru olmuş fark etmez bir yanlış büyük gölge demektir aydınlığa kavuşmak isteyen gerçekler için küçük mutlulukların ötesinde büyük bir anlamı var hayatın insan büyüdükçe bu anlama erişebilir benimseyebilir büyümenin manevi olanı insan için daha kıymetlidir ruhaniyet kutsaniyet maneviyatta yatar çünkü insanın kendinde bulduğu ruhaniyet kutsaniyetle erişeceği anlam yüceleşir Platon için hayatın anlamı daha çok öğrenmekti bilginin insanı erdeme ulaştıran en önemli araç olduğuna inanıyordu Aristoya göre insan hayatının nihai amacının “İyi olmak.” olduğunu söyleyebiliriz Aristo’nun öğretisinde insan “mantıklı (rasyonel)” bir varlıktı Aristo bu etik değerlerin de insanı iyi olmaya yönlendireceğine inanıyordu bunun aksine sade bir yaşam sürmeyi iyiliği merkeze almamış hayata böyle bir anlam biçen düşüncelerde farklı insanlar tarafından mevcut düşünce her ne olursa olsun hayata karşı yanlış çıkarımlar yapmanın bir bedeli var en basit sıradan bedel hüsranla açıklanır mutsuzluğu kendiyle getirir doğanın işleyiş mantığını anlamak çok önemli olan bitene anlam verirken dikkat edin anlamsız kalmayın her insan canının yanmamasını ister anlam vermenin önemini şu şekilde açıklayabiliriz mantığı kavra canın yanmasın insanlar her ne kadar hak vermese de her insan da aktif olan felsefi görüş Nihilzmdir nihilizme göre hayatın diğer filozofların ortaya koyduğu gibi tartışmasız ve ortaklaşa kabul edilebilecek bir anlamı yoktur yani “Hayatın anlamı nedir?” diye soran birine bir nihilistin vereceği cevap: “Hayatın anlamı yoktur. Dolayısıyla her şey serbesttir.” olur özellikle de Nietzsche’nin “Tanrı öldü.” (“God is dead.”) aforizmasından sonra günümüz yaşantısına en çok şekil veren felsefik doktrinlerden biri nihilizmdir Osho’ya göre insan, özsel olarak Tanrı fikrine bağlı olmak durumundadır düşünsel sıkışıklığın beraberinde bir düşünsel sıçrayışa gebe olduğu su götürmez bir hakikattir su götürmez hakikatte kalıcı bir mana vardır düşünen sorgulayan idrak edebilen insan bu manayı bulabilir anca
Sinan Bayram
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.