Ayva Çiçek Açtı Yaz mı Gelecek
Ayvanın çiçek açması yazın belirtisi, habercisi, müjdecisidir. Ayva çiçek açtığında bahar geçilir yaz uç verir, sıcaklık hissedilir. Ayva tüm meyve ağaçları içerisinde en geç çiçek açanıdır ancak elmayla armutla aynı dönemde meyvesini olgunlaştıranıdır.
...
Ayvanın aksine badem en erken çiçek açanıdır meyvelerin. Kış geçilip, bahar kendini gösterip, güneş hafif hafif ısıttığında badem çiçek açar. Kayısı ise bademi takip eder. Arkadan diğerleri gelir.
...
Elma armut ayva önce yaprak verir sonra çiçek açar. Kiraz, vişne, erik ve şeftali badem ve kayısı gibidir, yapraktan önce çiçeklenirler. Yani şöyle tasnif etmek gerekir meyveleri: Sert çekirdekliler önce çiçek açar sonra yaprak verirken, yumuşak çekirdekliler tam tersi yönlü hareket ederler. Hepsi bembeyaz çiçeklenirken sadece şeftali pembe renkte çiçek açar. Armudun çiçeği kremsi beyazken, eriğinki adeta kar gibi bembeyazdır. Badem ve kayısı erken çiçeklendiği için dona maruz kalır ve zarar görebilir. Tek istisna cevizde çiçek renksizdir o nedenle rüzgarla tozlanır. Çünkü böcekler ve arılar renkli çiçeklere konarlar, aldıkları tozu başkalarına bulaştırır, böylelikle döllenmeyi gerçekleştirir, zigotu oluştururlar.
...
Çiçeklenme süresi sınırlıdır ağaçların. Bir hafta on gün içerisinde açar ve son bulur. Kendisine uyardan, örtüşenden, aynı türden olandan toz alır. Sonraki süreçte gelişimini tamamlar, meyvesini olgunlaştırır. Her çiçek meyve bağlamaz. Her meyve olgunluğa erişemez. Bize kısmetimiz kadarı düşer.
...
Görüldüğü gibi ağaçların da kendi içerisinde bir düzeni ahengi vardır. Bir sistematiği bir botaniği vardır. Kainatta her şey düzen dahilindedir. Hiç bir şey tesadüf değildir.
...
Yazı bir gönül ve sevda yazısı olacaktı ama farklı yöne kaydı. Meyvelerin yakınlıkları uzaklıkları, akrabalıkları, ne türden, hangi gruptan oldukları konu edildi. Çekirdeğinden, çiçeğinden, meyvesinden bahsedildi. Ortaya mesleki bir yazı sunuldu.
Kemal SEYFİ
29.09.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.