- 538 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
920 – ZİKİR ve FİKİR
Onur BİLGE
"Zikir, anmak, hatırlamak demektir. Allah’ı bütün varlıklar zikrederler. Kimisi ayakta, kimisi rükûda, kimisi de secdede... İnsanlar da ayaktayken, otururken yatarken Allah’ı zikrederler.
Bitkiler genelde dik vaziyette, hayvanlar eğilmiş vaziyette, cansız varlıklar ve sürüngenler de secde halinde zikrederler.
İnsanlar namazda, canlı cansız bütün varlıkların zikrettiği gibi kıyam, rükû ve secde halinde zikrederek her birinden sevap kazanırlar.
Zikir yalnız sesli veya sessiz anma demek değildir. Andığını düşünce şeridinden geçirmek demektir. Fikirsiz zikir, bilinçli olarak yapılanla mukayese edilemez. Zikir fikirdir!
Araplar “Bizim dilimizden olmadığı için anlayamadık!” demesinler diye Kur’an Arapça, yani kendi dillerinden indirildi. Anlamadan okunan Kur’an dahi zikir sayılmaz.
Cehri zikir: Sesli zikirdir.
Hafî zikir: Dil damağa yapıştırılarak, ağız kapalı vaziyette, sessiz, nefes alış verişlerde yapılan zikirdir.
Tefekkürü zikir: Gönlün kemalatla, müşahedeyi gerçekleştirmek için yaptığı latif zikirdir. Düşünce gücüyle olur.
Zikir en büyük ibadettir. Biz O’nu zikretmeliyiz ki O da bizi zikretsin! Hesapsız sevap kazanabilmek ve akıl almaz mükafatlara nail olmak için Allah’ı sabah akşam, nefsen veya ruhen çok zikretmemiz lazımdır. Zikir yapmayanlar, şeytanın safında ve onun yönetimindedir. O onlara Allah’ı zikretmeyi unutturmuştur. Onlar, hüsrana uğrayanlardan olacaklardır. Allah’ın zikrinden yüz çevirenlerin geçimleri dardır. Onlar, kör olarak haşrolacaklar.
Her nefeste “Allah Allah Allah” diyerek yapılan zikir, Allah’ın Ef’alini, Sıfatını ve Zatını müşahede edebilmek içindir. Bu üçü, Besmelede de vardır. Rahim, Allah’ın Ef’alini, Rahman sıfatlarını, Bismillah da Zatını sembolize eder. Kur’an’ın sırrı da oradadır.
Zikrin olgunlaşması zamanla olur. Cehri başlayan zikir hafî, oradan da aklî zikre dönecektir.
Zikir dilde başlar, anlamı beyinde şekillenir, sevgisi kalbe akar ve tesiri ruha siner.
Zakir, daha çok gece yolculuğundan hoşlanır ve onu tercih eder. Önce kara yolculuğu yapar, sonra da hava... Mekke’den Kudüs’e, oradan da Allah’ın huzuruna...
Merdivenin basamaklarında zikrede zikrede yükselir. Seyr-i süluk eder, yani tırmanır. Zikir Burak’sa, Fikir Refref’tir.
Kul, zikir ve fikirle Allah’ın huzurundadır. Huzurda huzur içindedir."
***
Onur BİLGE
BİN BİR GECE ÖYKÜLERİ – 920