- 1087 Okunma
- 2 Yorum
- 3 Beğeni
919 – KÂMİL
Onur BİLGE
"İnsan, sıradan ve basit bir yaratık değildir. Cemadattan, nebatattan, hayvanattan da cinlerden de üstündür. Allah insana Akıl, İdrak, İlim ve İrade gibi nimetler bahşetmiştir. Emanet göklere, yerlere, dağlara teklif edilmiş, onlar emaneti taşımaktan çekinmişler, şefkat istemişler. Emaneti insan kabullenmiş. Falat ne yazık ki cahil ve zalimlerden olmuş.
O emanetler, Allah’ın insandaki sıfatlarıdır. İnsan, hilafet sırrı denilen Cami-ul Esma sırrına sahiptır. İncire, zeytine, Turu Sina ve emin beldeye yeminle “Lekad halaknel insane fi ahseni takvim...” yani “Biz insanı en güzel biçimde ve üstün yarattık...” denilmiştir. Evrendeki her şey insan için ve emrine âmadedir. Allah’ın hüviyet ve enaniyeti emaneten insanda cem edilmiştir.
“Hakkı istersen yürü insana bak,
Şemsi Zatı yüzünde rahşan eylemiş,
Hak yüzü insan yüzünden görünür,
Zatı Rahman şeklin insan eylemiş.” Niyazi Mısri
Allah kemalatıyla yalnız insandan görülebilir. Ancak kâmil insandan... Diğer varlıklar nakıstır. İnsan ve Kur-an ikizdir.
İnsan, İnsan-ı hayvan, İnsan-ı nakıs, İnsan-ı kâmil olarak üçe ayrılır.
İnsan-ı hayvanın, sureti insan, sireti hayvandır. Yalnız nefislerinin tatmini için uğraşırlar.
İnsanı nakıs, insan olmaya çalıştığı halde henüz başaramamış, sırrını çözememiş, surette insan, sirette eksik olan efal ve sıfat yolcularıdır.
İnsanı Kâmil ise surette de sirette de insan olmayı hakkıyla başarabilendir.
“Kim ki Ademliğini buldu, odur Adem,
Ademliğini bulmayan hayvandır ancak.” Mısri Niyazi
Kur-an’ı Kerim’de “Ey nas!” diye genele, “Ey ins!” diye insanlığı noksan olanlara, “Ey insan!” diye de kâmil insana hitap edilmiştir. İnsan, Allah’ın yeryüzündeki halifesidir.
İnsan Âlem-i Kübradır. On sekiz bin âlemin sırrı onda saklıdır. Âlemde olanların tamamı Adem’de de vardır. İnsan, öncelikle kendindeki sırları öğrenerek kendini bilmek, dolayısıyla da Allah’ı bilmek için bir bilene gitmeli, o ne dediyse yapmalı ve muradına ermelidir. Çünkü Allah kemalatıyla yalnız insanda görünebilir. O’nu kendinde aramalı ve bulmalıdır."
***
Onur BİLGE
BİN BİR GECE ÖYKÜLERİ - 919
YORUMLAR
İnsan-ı kâmil olmak asıl mesele. Bunun için öncelikle insan dünyevî hırslarından vazgeçmesini bilmeli. Hırslarından vazgeçmezse insan, vazgeçmediği oranda nakıstır. Bugün sitede paylaştığım şiir bu yazıya uygun denk geldiğinden burada paylaşmak istedim.
Saygılarımla.
Esen kalın.
Hırs
Şifası olmayan var mı hastalık
Hırs ölümcül zehir göçme zehrinden
Nefs-i mutmainne büyük ustalık
Hırs kibirli bahir biçme bahrinden
Heder olur yaşam ona sapana
İnsanı kahreder sokar kapana
Yakışır sadece mala tapana
Hırs ihlassız şehir geçme şehrinden
Servete doyulmaz olsa hangarla
Geminin yelkeni şişer rüzgarla
Koskoca bir ömür bitmez çıngarla
Hırs doyumsuz nehir içme nehrinden
Müminler kardeştir adil paylaşın
Kimseyi kırmadan sürgit anlaşın
Harislik yapmayıp Hakka ulaşın
Hırs marazlı sihir sürçme sihrinden
Seğmenoğlu (Osman Akçay)