- 1008 Okunma
- 1 Yorum
- 2 Beğeni
Hamşioğulları Hanlığı, Kura-Çoruh Havzası ve Rahmetli Babamın Bir Hatırası ard-öyk 31-2021
Amcam oğlu Kenan Güler’le telefonda görüştük.
Akçakoca’da yazlığındaymış... Amcamız kızı Sebahat Abla, onu Bakü’den aramış; konuşmuşlar!
Kız yeğenimiz Bakü’de Tıp Fakültesine kayıt olmuş. Bizden ilk;Bakü’ye okumağa gitmiş olunuyor.
Çok sevindirici hal... Akrabalarımız Bakü’de varlardı. Bir bağımız da yeğenimiz: Burçin, oldu!
Rahmetli " ANAMIZ" Gülebahtın Hanım... ruhun şad olsun!
Şimdi Yaylacık’ta huzur içinde uyu... torunun Bakü’de; inşallah hekim, tabip olacak!
Babam Şerafettin Bey defalarla anlatmıştı... Hamşioğullarıyla ilgili bir hatıradır.
Amca oğlu Kenan Bey, dedesi İsmail Emi’yle ilgili kitapta yayınlanmış yazımı; Sebahat Abla’dan edindiği bilgi ile ne olduğunu sordu.
Şavşat Sancağı - Kafkas Tarihinde Hamşioğulları 2, Cinius Yayınları.
Zafer Şenol Bey kitabında dedemiz " İsmeyil Emi"yi yazmıştım; onu yayınlamış.
"İsmeyil Emi" Kenan Güler’in öz dedesidir. Bizimse öz dedemizin ağabeyidir.
Kura- Çoruh havzasında varlık olmuş Hamşioğulları... Bagration Hanlarından, az değil senelerin bir Khaneti’sidir.
Bu hükümler tamamen bizim estetik- tarih metodolojimizle yazılmıştır.
Ardahan’lı ve Kafkasya’lı oluşumuz neticesi Hamşioğullarıyla; anne- dedelerimin organik irtibatları ve dinlemiş olduğum hatıraların terkibi doğma; teorim hasıl olmuştur.
Kafkasya’nın Aristokrat ailelerinden Bagratlar ve Erekliler, Şirvan Hanlar, Şemsettin Hanlığı, Atabekler Hanlığı ve Gence Hanlığı gibi Hamşizadeler de bir Hanlıktır.
Tiflis büyük elçimiz Fatma Ceren Yazgan’ın; neredeydi? Söylemini okumuştum. Hamşioğullarını bilmiyordu! Onlara Feodal Derebey’i demişti. Avrupa Feodalizmi ile Asyatik Khaneti siyasi yöneticilerini karıştırmıştı. Khaneti kavramı Doğu, Kafkasya; tarih- toplum idari kavramıdır!
Birinci Dünya Savaşı mağlubu Doğu ülkelerin düşünsel dünyası ve kültürü, tarihsel zincir rasyonalitesi supro logica ( mantık dışı) istikamette akmıştır.
İngiliz aristokrasi’si Keynes, Russel, Hawking ve daha nice büyük beyinleri yetiştirmeğe devam etmiştir.
Hamşizadeler bin seneden az olmamalıdır tarih sahnesinde mevcudiyetleri. Bagratlar 1400 senedir. Kafkasya Khanetilerinden Acarya mıntıkasında belirgin olan Hamşizadeler... Osmanlı, Türk ve Müslümanlık düzeninde ikraren yöneticilik ve bu ülküyü sürdürmede canla- başla mücadele etmişlerdir.
Osmanlı Türk Düzeni bir sulh- barış manifestosudur. Roma’nın ki gibi, The Great Kyros’un ki gibi..!
Bugün modern Türkiye’de buna "Kızıl Elma" dendiği de oluyor. Ve tabii ki Türkiye Cumhuriyeti Devleti; imparatorluğun bakiyesidir.
Türk İmparatorlukları, Khanetilikler ile; Macaristan’da İSTVAN Ailesiyle Avrupa topraklarında bir Asya modeli işletmiştir.
Romanya’da Rum ailelerin Voyvoda Khanetilikleriyle... bu Hanzade ailelerden Macar: İstanbul’da Ahmet İsvan belediye başkanlığı yapmıştır. Libya Başbakanlığı yapmış Doğan Koloğlu’nun dedesi Khaneti- Ailedir.
Türk İmparatorlukları temel ideolojisi ve akidesini içselleştirmiş Khanetiliklerle Dünya’ya yayılmış ve ancaktır ki; cihanşumül olmuştur.
Bosna’da Aliyar İzzet Begoviçler ( beylik- khanetilik),
Kafkasya’da Şeyh Şamil statüsü; Khanetiye benzerlik arz eder,
Çin- Sincan’da İsa Alptekin Ailesi,
İran’da Avşar Khanetiliği- Hanlar,
Kazan’da Zeki Velidi Togan’ın ait olduğu hanlar ve ya aileler,
Azerbaycan’da Haydar Aliyev ailesi,
Tiflis’te Neriman Nerimanov’un han aileye mensubiyeti...
Azerbaycan’ın ilk Cumhurbaşkanı Resulzade’nin ait olduğu ailenin hanlarla rabıtası,
Beyler kavramı Osmanlı’da ve günümüzde ki semantiği Khanetiliktir.
Babam rahmetli; nur içinde uyusun! O’nu, bu kendi hatırasını yazarak yad ediyorum.
" Denizlideyiz. Piyade acemi taburundayım. Sıcağına tahammülüm yok. Göğüs hastalığım her an tepreneceğinden korkuyorum. Denizli’de kalmam mümkün... hepten endişem dağ oluyordu. Çarşı iznine çıkmıştık. Gözüme avukat tabelası çarptı. Beyaz zemin üzerine siyah harflerle "Acar" soy ismi yazılmıştı. Mütalaa ettim... Bizim Beyler Denizli’ye hicret etmişlerdi. Onlardan olmasın bu şahıs? Hamşioğulları..!
Ofisine çıktım. Kendimi takdim ettim. Acar Beylerden avukatın gözleri yaşarınca anladım ki bizim Beylerimizden..! Haklıysan yardımcı olurdular. Konya’ya sağlığım cihetince gittim. Hastalığım devam etti. Ardahan’da Cihangir Ağabeyim tedavi etti. Annen Güller’in bakımıyla da sağaldım!"
Yalçıner Yılmaz
26-09-2021
Çanakkale
YORUMLAR
Saygıdeğer Yalçıner Bey çok mutlu oldum. Yürekten sevgim ve teşekkürlerimi sunuyorum. Selamlar