- 283 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Kur'anda mecaz var mı...
Kur’anda mecaz var mı...
Kur’an sınırsız bir ilmin ürünü ve sınırlı kelimelerle anlatılmış...ve anlaşılsın diye Arabça indirilmiş...anlaşılması istenmiş...Bütün edebi sanatların Kur’anda olması elzemdir...çünkü esmanın açılımıdır kur’an...kafese koymayalım bazı lafızları...sınırlamayalım...
Evet Kur’anda...Bazı lafızlar hakikat bildirir...Bazı lafızlar mecazi anlam içerir...
Hangileri mi..."Hakikat bildiren lafızlar asıl mânaları dışında anlam taşımayan, takdim-tehir ifade etmeyen ve olumsuzluk kabul etmeyen lafızlardır... "denilmiş.(Süyûtî, II, 753; Ebü’l-Bekā, s. 361)
İslâm âlimlerinin çoğunluğu Kur’an’da mecazın varlığını kabul etmiştir...
Evet..şöyle denilmiş..."Belâgat âlimleri mecazın hakikatten, kinayenin sarih ifadeden daha etkili bir anlatım şekli olduğunda ittifak etmişlerdir. Eğer Kur’an’da mecazın bulunmaması gerekiyorsa hazif, tekit, kıssaların tekrarı gibi hususların da olmaması gerekir. Aslında dildeki pek çok ifade mecazi anlam taşımakta..."
Evet..."Kur’an’ın mecazla yorumunun kelâm, mezhepler tarihi, tasavvuf ve fıkıhla ilişkisi vardır. Kur’an’daki mecazların yorumuyla ilgili ilk tartışmalar kelâm ilmi çerçevesinde olmuştur. Başta Mu‘tezile olmak üzere Hâriciyye, Bâtıniyye-İsmâiliyye, Karmatiyye gibi kelâm mezhepleri delillerini ve temellerini Kur’an mecazları üzerine oturtmuştur. Ehl-i sünnet kelâmcılarıyla Selefîler arasında yed, ricl, kabza gibi kelimelerle bazı fiillere verilen anlamlar tartışılmış, Ehl-i sünnet bunların mecazi olduğunu söylerken Selefîler hakiki mânada alınması gerektiğini ifade etmişlerdir..."
Kuran-ı Kerim hem lafız ve hem de mana olarak Allah’ın kelamı ve eşsiz bir belagat örneğidir. Bilindiği üzere bir sözün tesiri sadece manası ile değil onun nasıl söylediği ile de yakından ilgilidir.
İşte mecazın kullanıldığı bazı ayetler "Yüzünüzü (Mescid-i Haram ) tarafına çevirin..." ( Bakara /144 ) "... "o gün yüzleri ak olanlara gelince, onlar Allah’ın rahmeti içindedirler..." ( Al-i İmran /107 )
Kur’anı budamayalım...mecaz yok demek Kur’anı budamaktır...zengin manaları katletmektir...
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.