- 620 Okunma
- 1 Yorum
- 1 Beğeni
Tarihsellik ve Kur'an...
Tarihsellik ve Kur’an...
Kur’an esmanın meyvesidir...esma ise ezeli ve ebedidir...Tarihsellik söz konusu olamaz Kur’an için ama tefsir için mezheb için tarikat için söz konusudr ...Aile devletleri kurdu müslümanlar hep...ve mezheb ve tarikatler o aileye hadim hale dönüştürülmüş dindir...İlahilikten sapmalar oldu...
Tarihsellik ve Kur’an...
İlaha erme yolu tarihsel olmaz bölgesel olmaz...İlaha erme yolu esmanın meyvesidir yani esmaya hadimliktir esmaya hadim eylemler haller fikirler inançlar...tarihsel olmaz ama tefsiri ve onları algılarımız...terihsel ve bölgeseldir...Tefsir kapısını kapamamalıyız...
Tarihsellik ve Kur’an...
Hz Nuhtan aşure geleneği kaldı ruhu yok...Hicrete hazır mıyız...Rızanın neresindesin...Peygamberimizden namaz kaldı ruhu yok...Müşrike kıyam mı hayatımız...namazın ruhuydu bu...Namaz yaşamın tümünü etkilemeliydi...Aşure de...Peygabere bile Allah kıtlık yaşattı...Hz Yusuf zamanında da kıtlık yaşandı...Kemer sıkma yeni bir politika değil...İmtihan dünyasındasın...sahne değişir hep...Sabır veya şükür sahneleri gece ve gündüz gibi peşpeşe gelmiş tarihte...
Tarihsellik ve Kur’an...
"Allah arşa istiva etti"lafzı manada alınmamalı der Kur’anda ki diğer ayetler...ve de Zamandan,mekandan münezzehtir ilah...der akıl ve mantık...esmaya hadim bir inanç aranmalı arş lafzı zamandan ve mekandan münezzeh bir anlamdadır burada...Arabçada kullanılan arştan çok uzak bir lafızdır bu lafız...Kur’anı kafese sokmaktır bu neden İlahi kelam arabça kurallarına bağımlı olsun...arş kelimesi Kur’ana girince sınırsız bir mekan anlaşılmalıdır...mecazi bir anlam kazanmalıdır...İlah kelamı yani Kur’an budanmamalı kafese sokulmamalı...tefsir kapatılmamalıdır...değilse tarihsel ve bölgesel hale döndürürüz kur’anı...Mesela...hz Musanın asası peygamberin devri için mucizevidir ama artık peygamber gelmeyecek...ASA kelimesini kafeste mi tutalım...Hayır...bu tefisr kapısını kapatmak olur...teknoloji ilmidir bu diyeni kınamamalıyız...Robatlar asa gibi düşmanın silahlarını yutar...onları aciz hale düşürür...Tefsiri kapamayalım...ASA kelimesinin kıyamete kadar tefsir değişmeli tarihsel olmaktan bölgesel olmaktan kurtarılmalıdır...ARŞ kelimesi de insan beyni geliştikçe yeniden manalandırılmalı eski arab algısından kurtarılmalı ilahilik...Kur’anilik... ilahi kelimelik İlahi kitaptaki anlamı sınırsızlık kazanmalı ilahilik bunu gerektirir...
Tarihsellik ve Kur’an...
Evet zamanın insanına göre bazı kelimeler farklı şeyler söylemeli Kur’anın eski tefsirleri tarihsel konuma düşmelidir...Tefsir kapısı kapatılmamalıdır...DNA’sı korunarak ilahiliği korunarak yeni insanın beyni gelişmiş insanın ve zengin çağın değişmiş çağın etkisi tefsire de yansımalıdır...bit’at engeli yıkılmalıdır...DNA’sı korunsun yeter...zıtlık oluşmasın yeter...akla mantığa ilme bilme kavgası olmasın yeter...sınırlandırılmasın tefsiri de Kur’anın ...sınırsızlıktır ilahın bir özelliği...İlahi kelam bütün çağların yolunu öğretti...şifreli anlamları da çözmeliyiz...İşari tefsirler de yapmalıyız...Çağın idrakine uyduralım demiyorum...çağın beyni de tefsir yapsın diyorum...DNA’sı değiştirilsin hiç de demiyorum eski tefsirler çöpe de demiyorum ama ağaç büyüdükçe meyvelere ancak merdivenle erişirsin...Meyve alçak dallarda olsun diye budama yapma Kur’anda...Kafese de koyma Kur’anı...O sınırsız ilmin ürünü...
Tarihsellik ve Kur’an...
Esmaya aynadır Kur’an...esmanın her bölgede her zamanda etkileri var...Mesela hendek savaşında bir hendekle korundu medineli müslümanlar...zamanımızda Hafız ismine hadimlik hendek kazmayı değil savunma silahlarına sahib olmayı gerektiriyor...
Kur’an sınırsız ilmin meyvesidir ...tefsir kapısını kapamayalım...esmaya hadimlik her asırda neyi gerektiriyorsa kulluk da o Allaha aşk da o...İlahi din esmaya hadimliktir...her asırda her bölgede esmaya hadimlik neyi gerektiriyorsa ona hadim ol...Bedirde peygamber bir avuç toprakla galib geldi...şimdi peygamber yok...galib gelmemizin gereğini yapalım...Belki bu teknolojiye sahib olmaktır...ve muhlis olmaktır...Bedirdekiler hem muhlisti hem toprak atıldı galib gelindi...
Evet esmaya hadimliğin gereğini her asırda her bölgede doğru tesbir et...eskileri taklit bence budur...çünkü onlarda esmaya hadimdi...şekilci olma...hendek kazmak değil savunma silah sanayiini kurmak zamanımızda ki idarecilerin görevi...esmaya hadimlik bu diyor akıl ve mantık...yani Kur’anın yeni tefsiri...