Lavandin ve Lavander
Son yıllarda ülkemizde lavanta çok konuşulan bir konu ya işte ona özgü bir yazı bu. Onca boğucu yazıdan sonra biraz ferahlatıcı yazı olsun, biraz lavanta esintisi alınsın düşüncesiyle kaleme alınan bir yazı.
………………………
Lavanta revaçta olması yönüyle çok konuşulmakta ve ona ayrı bir değer verilmektedir. Bu bitki grubunun dahil olduğu tıbbi ve aromatik bitkilerin hepsi birbirinden kıymetlidir. Bir kere renkleri cezbedicidir. Çoğu hoş kokuludur. Kozmetikten tutun sağlıktan çıkın, her yönüyle değerlendirilmeye haizdirler. İster baharat olarak kullanın, ister çay olarak demleyin, isterseniz gıda olarak değerlendirin her amaca uygun bir tür bulabilmek mümkündür.
……………………….
Hangi bitki türleridir bunlar diye sorulursa; orkide olarak bilinen ve yumrusundan yararlanılarak salep elde edilenden tutun maydanoz, fesleğen, nane, kekik, adaçayı, biber, biberiye, karabaş otu, adaçayı, ekinezya, rezene, stevia, çemen, safran karabuğday, papatya gibi otsu olanlar; defne, ıhlamur, iğde, sumak, şerbetçi otu, kızılcık, alıç, yağ gülü gibi çalımsı ve odunsulardır. Ayrıca tohumundan yararlanılan kişniş, karabiber, kimyon, anason, çörek otu, aspir, haşhaş ve soğanından faydalanılan soğan sarımsaktır.
………………………..
Genel ortak özellikleri ise koku giderici, iştah açıcı, bulantı bastırıcı, gerilim azaltıcı, yatıştırıcı, idrar söktürücü, cilde parlaklık saça canlılık kazandırıcı, kuvvetlendirici, antiseptik özelliği nedeniyle temizleyici, sinek kovucu ve sayılabilecek daha birçok özelliklere sahiptirler.
……………………….
Lavandin ve Lavander’e dönecek olursak yani genel anlamda lavantaya yönelik bilgi verecek olursak; Lavandula intermedia ve Lavandula angustofolia iki farklı lavanta türü olup; intermedia daha fazla yağ verimine sahip ancak yağ kalitesi angustofolia’ya göre daha düşüktür. Lavandin Fransız, Lavanderse İngiliz lavantası olarak addedilir. Lavanta uzun ömürlüdür. On on beş yıl yaşayabilir. Hemen her toprak tipinde yetiştirilir. Oldukça kanaatkardır. Az su az gübre ile ürün alınır. Hemen her aksamı değerlendirilir. Görselliği göz kamaştırır. Bakılırsa bol ürün verir iyi kazanç bırakır.
Kemal SEYFİ
02.09.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.