- 364 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Pazar Notları (10)
Dünya yanıyor; Türkiye, Yunanistan, İspanya, Rusya (Sibirya), İtalya, Cezayir, ABD(California)’da çıkmış ve bir kısmı devam eden orman yangınları bu yıla damgasını vuracak önemli olaylar arasında yer alacak. İster küresel ısınma ister başka sebeplerle başlamış olsun, ateş ülkelerin önemli maddi değere sahip ağaçlarını büyük bir iştahla yiyip küle, enkaza çeviriyor. Temmuz ayında dünya çapında 142 yılın sıcaklık rekoru kırılmış. Bu durum bütün dünyanın sorunu küresel ısınma probleminin çözülmesi yönünde güçlü devletlerin yetkililerini harekete geçirecek midir? Yoksa aynı hamam aynı tas şeklinde aynı haller devam mı edecek?
Üzerimizde kara bulutlar dolaşır, bir bedduaya, lanete uğramış olmalıyız. Yangınlar, seller, artan şiddet olayları, kazalar vesaire ilahi bir mesaj mıdır? Yaygınlaşan ani sağanak yağışların neticesinde ortaya çıkan sel felaketlerine şahit oluyoruz. Ülkemizde Bartın, Kastamonu, Rize, Artvin gibi illerde selden mağdur olanları TV’lerde izledik, izliyoruz. Devlet adına felaketzedelere sahip çıkılacağını açıklayanları gördükçe, sosyal devlet böyle olmalı diyoruz. Hayatını kaybedenlere rahmet diliyoruz.
Japonya ve Çin’de de sel haberleri vardı. Ancak ülkemizde hem yangın hem de selin aynı zaman diliminde ortaya çıkması, bir taraftan koronayla mücadele aşamasında olmak ekonomimiz üzerinde nasıl bir tahribat yapacak az çok tahmin edilebilir. Neyse ki böyle durumlarda milletimiz gerekli fedakarlıkları yapmaktan geri durmaz. Maalesef problemlerin, sıkıntıların biri bitmeden diğerleri başlıyor.
Bir de göçmen tartışmaları var. İki gün önce Ankara Altındağ’’da yabancı uyrukluların taraf olduğu bir kavga çıkmış, ardından olayı proveke edip insanları kışkırtmaya çalıştıkları bildirilen 38 kişinin göz altına alındığını öğrenmiştik. Konya’ da yedi kişinin katledillmesini ırkçılığa dayandırmak istediler. Yangınlar sebebiyle sosyal medyada "Help Turkey" "sloganıyla güya devletin yetersiz kaldığı algısı oluşturmaya çalıştılar. Burada hesapların %71’inin sahte ve % 25’inin yurt dışı kaynaklı olduğu anlaşıldı, Birileri toplumu kutuplaştırarak iç savaş çıkarmak istiyor. Böyle kötü niyetliler her zaman olacaktır. Üzerinden tam beş yıl geçmişken 15 temmuz darbe kalkışması ile ilgili "kripto örgüt üyeleri" yakalanıyor,yani varlıkıkları devam ediyor. Devletimizin terörle, provakatörlerle eskisinden çok daha başarılı ve hızlı mücadele etmesidir önemli olan.
Aslında terör olayları ve örgütleri dünyanın problemi. Afganistan’da ABD güçlerinin geri çekilmesini fırsat bilen Taliban, ülkenin 18 şehrini ele geçirmiş vaziyette. Zavallı halk başkent Kabil’e kaçmış sokaklarda çadırlarda yaşamaya çalışıyor. İmkan bulanlar başka ülkelere, en başta Türkiye’ye kaçak yollarla girmeye çalışıyorlar. Suriye, Irak, Filistin gibi bazı ülkelerin halkları aynı durumda; en çok mültecinin çıktığı, dünyanın değişik yerlerine dağıldığı ülkelerdir. Buraları yaşanmaz hale getirenler belli değil midir? Dünya egemenleri yalnızca kendi çıkarlarını sağlamak için gerektiğinde bu ülkelerde terörü desteklemiş, savaşı körüklemiş. darbeye destek vermiş, kısacası kaos çıkarmışlardır. Onlara dur diyecek bir güç olmadığından sorunlar artarak devam etmektedir. Bu noktada son yıllarda Türkiye’nin silah sanayinde gösterdiği gelişmeler dünyanın dikkatini çekmektedir. Eskisi gibi başta ABD olmak üzere gelişmiş devletlerin tedavülden kalkmış silahlarına yüksek meblağda ödemeler yapıp alacak bir ülke yok karşılarında. Bunun için sınırlarımız dışında PKK ve uzantılarına operasyonlar yapabilecek bir hale geldik.
****
İLGLİ HABERLER: Bartın’da meydana gelen sel felaketinde metrekareye 318 kilogram yağış düştüğünü açıklayan Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, olayın ilk anından itibaren devletin tüm kurumlarıyla sahada olduğunu açıkladı...Kastamonu’nun Bozkurt ilçesi, aşırı yağmur yağışı neticesinde Ezine Çayı’nın taşmasıyla sele teslim oldu. Sel sularının tüm ilçe merkezini kapladığı Bozkurt’ta sel sularına gömülen binalarda mahsur kalanlar yüksek kat ve çatılara sığınarak kurtarılmayı bekledi. Sel sonrası bölgeye sevk edilen AFAD ve Kızılay ekipleri, selzedelere yiyecek dağıtımı yaparken, binalarda mahsur kalanlar ise iş makineleri yardımı ile kurtarılmaya başlandı. Binalarda mahsur kalan vatandaşlar, balkonlara dayanan iş makinalarının kepçeleri ile kurtarıldı. Kepçe ile mahsur kaldıkları binadan kurtarılan yaşlı bir kadın, evlatlarına kavuştuğu için şükrederek dua etti. Yaşanan sel felaketinden etkilenen Bozkurt’a gelen Cumhurbaşkanı Erdoğan, cuma namazını kıldıktan sonra selde hayatını kaybeden Fatih Keşaplı isimli vatandaşın cenaze namazına katıldı. Batı Karadeniz’i vuran sel felaketi, Kastamonu’nun Bozkurt ilçesini adeta haritadan sildi. Şehrin ortasından geçen Ezine çayının üzerindeki köprüler, tomrukları sürükleyen sele adeta set oldu. Köprülerden taşan sel suları şehrin içine dağıldı. Evleri, işyerlerini bastı. Daha önce Rize ve Artvin’deki felaketleri tetikleyen kemersiz, düz köprüler Bozkurt’un da kabusu oldu. Önceki gün Kastamonu, Bartın, Sinop ve Karabük’te sağanak felakete yol açtı. Kastamonu’nun Bozkurt ilçesinde dere yatağında bulunan bazı binalar çöktü, bazılarında ise hasar meydana geldi. Enkaz altında kalan ve sele sürüklenen 34 kişi can verdi. Sinop’ta da 6 kişi ölürken, Bartın’ın Ulus ilçesine bağlı Kumluca beldesi Akörensöküler köyünde ikamet eden 85 yaşındaki Arife Ünal ise sele kapıldı. Yaşlı kadını arama çalışmaları sürerken il genelinde 700’den fazla kişi evlerinden tahliye edildi.AFAD tarafından yapılan açıklamada, "Yaşanan sel nedeniyle Kastamonu’da 34, Sinop’ta 6 vatandaşımız hayatını kaybetmiştir. 9 vatandaşımızın tedavilerine hastanelerde devam edilmektedir.Rize’de şiddetli yağış Çayeli ilçesinin ardından Pazar ilçesinde de etkili oldu. İlçe merkezinde iş yerlerini su bastı, mahallelerde heyelanlar yaşandı, Pazar-Hemşin karayolunda kopmalar meydana geldi. Ağaran Şelalesi taştı. Ordu’da sel nedeniyle, Karadeniz Sahil Yolu ulaşıma kapandı, iş yerleri sular altında kaldı.Rize’nin Çayeli ilçesinde son yıllarda yerli ve yabancı turistlerin yoğun ilgi gösterdiği turizm merkezleri arasında yer alan Ağaran Şelalesi, taşarken, çevresi sular altında kaldı. Turizm tesislerinin olduğu bölgede şelalenin debisinin artması ile şelaleye giden yol da ulaşıma kapandı...Özellikle Göle ilçesinde etkili olan sel sebebiyle ilçeye bağlı Kuytuca, Toptaş köyleri ile Ardahan Merkeze bağlı Sulakyurt köyündeki bazı evlerin alt katlarını su bastı, köylerin yolları da selin getirdiği birikintiler yüzünden hasar gördü. Selden dolayı bölgedeki bazı tarım arazilerinde de hasar oluştu. Göle-Kars Devlet Karayolu Balçeşme mevkiinde ise ani sağanak yağış nedeniyle tepelik kısımda bulunan toprak ve taşların yola sürüklenmesi sonucu heyelan meydana geldi..(14.08.21)
Doğanlar Holding grup şirketlerinden Doğtaş Kelebek AŞ bünyesinde bulunan 5 ayrı mobilya markasıyla sel felaketinde zarar gören ailelere 1000 aileye mobilya yardımı yapıyor. Doğanlar holding Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, ’Sel felaketinde evleri zarar gören vatandaşlarımıza ufak da olsa destek olmak adına mobilya ve yatak bağışlarımızı hazırlamaya başladık. Yatak dahil 1000 aileye mobilyayı hızla yola çıkarmak için tüm ilgili ekiplerimiz çalışıyor. Dileriz bu desteklerimizle biraz da olsa yaralarımızı sarmaya başlayabiliriz’dedi.(13.08.21)
Japonya’nın güney ve batı bölgelerinde dün itibariyle etkili olan şiddetli yağış hayatı olumsuz etkileme devam ediyor. Japonya Meteoroloji Ajansı (JMA), Saga, Hiroshima, Nagasaki ve Fukuoka eyaletleri için acil durum uyarısı yayınlarken, bölge sakinlerine olası heyelan ve su baskınlarına karşı tetikte olma çağrısında bulundu. Saga eyaletinde meydana gelen nehir taşkını nedeniyle bazı yerleşim yerlerini su bastı. Yoğun yağıştan etkilenen 5 eyaletteki 800 bin hanede yaşayan yaklaşık 1.7 milyon kişiye tahliye uyarısında bulunuldu.(14.08.21)
Temmuz ayında dünya çapında 142 yılın sıcaklık rekoru kırıldı. Ulusal Okyanus ve Atmosfer Dairesinin (NOAA) tarafından yapılan açıklamaya göre geçtiğimiz Temmuz ayı, dünya genelinde şimdiye kadar en yüksek sıcaklığın kaydedildiği ay oldu. Buna göre Temmuz’da sıcaklık, küresel çapta 20. yüzyılın ortalamasının 0.93 derece üzerine çıkarak 142 yılın rekorunu kırdı. Kuzey yarımküre’de Temmuz sıcaklığı, ortalamanın 1.54 derece üzerine çıkarken, "benzeri görülmemiş" bir seviyeye ulaştı. Ayrıca Temmuz ayında Asya, kayıtlara geçen en sıcak ayını yaşadı.(14.08.21)
İzmir’in Karaburun ilçesinde ormanlık alanda yangın çıktı. Ekiplerin yangına havadan ve karadan müdahalesi devam ediyor. Yangın, 24.08.2021 günü saat 07.30 sıralarında Küçükbahçe Mahallesi Karareis yolu mevkiinde meydana geldi. Ormanlık alandan dumanların yükseldiğini gören vatandaşların ihbarı üzerine bölgeye İzmir Orman Bölge Müdürlüğüne bağlı 3 helikopter ve 3 arazöz sevk edildi. Ekiplerin yangını söndürme çalışmalarının sürdüğü öğrenildi.(14.08.21)
İran destekli terör örgütü Hareket en-Nuceba yayınladığı video ile Türkiye’yi tehdit etti. Türk Silahlı Kuvvetleri’nin Musul-Zelikan’da bulunan üssüne videonun ardından havan saldırı düzenlendi. Irak’lı gazeteci Hasan Remzi, saldırı sonrası Türk hava ve kara unsurlarının, bölgede bulunan onlarca noktayı bombaladığını söyledi. ırak’ta Musul, Diyala ve Suriye’de Hama, Humus, Deyrizor ve Halep katliamlarında aktif rol alan örgüt, tüm desteğini İran Devrim Muhafızlarından alıyor ve İran lideri Hamaney’e bağlı Ekrem el-Kâabi isimli komutan tarafından yönetiliyor. Türkiye’nin Libya, Suriye ve Irak’ta teröre karşı yürüttüğü faaliyetleri işgal olarak tanımlayan terör yapılanması; İran, Irak, Pakistan ve Bahreyn gibi farklı ülkelerden gelen militanlardan oluşuyor. Ekonomi ve savaş şantajının birlikte kullanıldığı tehdit videosunu Türkiye gazetesine değerlendiren uzmanlar, tehdidin Tahran kaynaklı okunması gerektiğini vurguladı.(14.08.21)
Terör örgütü PKK NATO üyesi ülkelerin silahlarıyla Mehmetçiğe saldırdı. Güvenlik güçleri, terör örgütü PKK’nın 2017-2021 yıllarında düzenlediği saldırılarda 40’ın üzerinde Amerikan menşeli TOW, İsveç üretimi AT-4 ve Fransız-Alman üretimi MILAN anti-tank mühimmatı kullandığını tespit etti. Terörist PKK’ya yönelik operasyonlar sonrası ele geçirilen silahlar tek tek fotoğraflanarak seri numaraları not edildi.
BM’den Taliban çağrı: Saldırılarına son verin ve müzakerelere dönün. Sadece son bir ayda özellikle Helmand, Kandahar ve Herat’ta binden fazla kişinin çatışmalar yüzünden hayatını kaybettiğini söyleyen Guterres, Afgan güçleri ve Taliban arasındaki kentlere sıçrayan çatışmaların sivillere büyük zarar verdiğini ifade etti. Mayıs ayından itibaren Amerika’nın Afganistan’dan çekilmeye başlaması Taliban’ı harekete geçirdi. Afgan hükümet güçlerinin, son 8 günde Taliban’a karşı kontrolü kaybettiği vilayet merkezi sayısı, güneydeki Leşkergah, batıdaki Kale-i Nev ve Firuz Koh ile 18’e yükseldi.(14.08.21)
İngiltere Başbakanı Boris Johnson, İngiltere’nin son 20 yılda Afganistan’daki rolü ile gurur duyabileceğini ve savaşın boşuna olamadığını söyledi. Öncelikle Afganistan’da öldürülen 457 İngiliz askeri personelinin ailelerinin acılarını paylaştığını belirtirken, savaşın boşuna olmadığını söyledi. Johnson son 20 yıldır İngiltere’nin Afganistan için yapılanlardan sonra "son derece gurur duyabileceğini" belirtti. Johnson, Afgan savaşı için "doğruydu ve buna değerdi" ifadelerini kullandı.(14.08.21)
Çin’de sağanak yağışlar sonucu 21 kişi hayatını kaybetti. Çin’in Hubei eyaletinde 8 Ağustos’ta başlayan sağanak yağışlar ve yağışların neden olduğu sel felaketleri nedeniyle geçtiğimiz çarşamba gününden perşembe gününe kadar 21 kişinin hayatını kaybettiği, 4 kişinin ise kaybolduğu belirtildi.(13.08.21)
Yunanistan’da günlerdir etkili olan yangınlarda şu ana kadar yaklaşık 100 bin hektarlık alan yandı.
Yunanistan’da yaklaşık 100 bin hektarlık alan yandı .Yunanistan’ın Eğriboz Adası’nın (Evia) kuzeyinde geçtiğimiz hafta salı günü başlayan ve itfaiye ekiplerinin geç ve yetersiz müdahalesi nedeniyle kontrolden çıkan orman yangınları devam ediyor. Yangına ilişkin son verileri paylaşan Avrupa Orman Yangınları Bilgi Sistemi (EFFIS), yaklaşık 100 bin hektarlık orman ve tarım arazisinin yandığını açıkladı.(12.08.21)Yunanistan’da devam eden orman yangınları ile mücadele sürerken, binlerce hektarlık alan küle döndü. Günlerdir kontrol altına alınamayan yangınlar nedeniyle hükümetin yangınlarla mücadelede yetersiz kaldığını ifade eden yüzlerce kişi, başkent Atina’daki Syntagma Meydanı’nda bir araya geldi .Hükümetin yangınlarla etkin bir şekilde mücadele edemediğini belirten protestocular ellerinde ise, “Küller çocuklarımızın geleceği için değil, kendi çıkarları için” ve "İklimi değil sistemi değiştir” yazılı pankartlar taşıdılar.(09.08.21)
Kuzey Afrika’dan gelen sıcak hava kütlesi nedeniyle 11 Ağustos’tan bu yana neredeyse kavrulan İspanya’da, yüksek hava sıcaklıkları yetkilileri alarma geçirdi. İspanya Devlet Meteoroloji Ajansı (AEMET) tarafından yapılan açıklamada, sıcak hava dalgası sonucunda yaşanan yüksek sıcaklıklar nedeniyle ülkenin neredeyse tamamının yüksek yangın riski altında olduğu kaydedildi. AEMET tarafından yayınlanan orman yangını risk haritasında, ülkenin büyük çoğunluğunun turuncu ve kırmızı renkle boyanmış olması dikkat çekerken, özellikle İber Yarımadası’nın merkezi ve güneyi ise aşırı risk senaryosuna eşdeğer kabul edilen kırmızı renkte gösterildi. Ayrıca haritada, Galiçya, Cantabria ve Asturias gibi bazı kuzey bölgeleri ile Valensiya gibi doğu kıyı bölgeleri ise, düşük risk olarak kabul edilen mavi veya yeşil renkle işaretlenen istisna bölgeler oldu.İspanya’da yüksek sıcaklıklar rekor seviyeye ulaştıİspanya genelinde sıcaklıkların, normalin 5 ila 10 santigrat derece üzerinde seyrettiğini belirten AEMET’in hesaplamalarına göre, Endülüs’teki Guadalquivir vadisinde bugün termometrelerin 46 dereceyi gösterdiği kaydedildi.(13.08.21)
Rusya’nın Sibirya bölgesinde yaklaşık 1,6 milyon hektarlık alanın tamamen küle döndüğü ve hala 800 bin hektarlık alanın yanmaya devam ettiği Sibirya’da orman yangınlarının söndürülememesi yetkilileri harekete geçirdi. Rusya Acil Durumlar Bakanı Yevgeny Zinichev yaptığı açıklamada, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in talimatıyla Sibirya’da devam eden yangınlar nedeniyle federal seviyede acil durum ilan edildiğini duyurdu.(13.08.21)
Hindistan’ın Himaçal Pradeş eyaletinde toprak kayması sırasında kopan kaya parçalarının otoyoldaki araçların üzerine düşmesi sonucu yaşanan faciada hayatını kaybedenlerin sayısı 13’e yükseldi.(12.08.21)
İtalya’nın farklı bölgelerinde orman yangınları devam ederken, itfaiye ekipleri sabah erken saatlerde başlatılan operasyonlar kapsamında 12 saat içinde 300’den fazla noktaya müdahale etti. Söndürme çalışmalarında 7 adet Canadair yangın söndürme uçağı kullanıldığı bildirildi. Yangınların ayrıca, UNESCO Dünya Mirası Listesinde yer alan ve pek çok vahşi hayvana ev sahipliği yapan Acatti Ormanları’na da sıçradığı bildirildi. Sicilya Adası’nda bulunan Petralıe e Geraci Siculo bölgelerinde alevler yerleşim yerlerine ulaşırken, itfaiye ekipleri bölgedeki yangınlara helikopter ve uçaklarla 100’ü aşkın müdahalede bulundu.(11.08.21)
Cezayir ulusal kanalı tarafından yapılan açıklamada, ülkedeki birçok eyaleti kasıp kavuran orman yangınlarında hayatını kaybedenlerin sayısının 28’i asker olmak üzere 65’e yükseldiği, 12 kişinin ise yanarak ağır yaralandığı ifade edildi. Cezayir Cumhurbaşkanı Abdülmecid Tebbun sosyal medya hesabı üzerinden yaptığı açıklamada, hayatını kaybedenler için 3 günlük ulusal yas ilan ederek, yangınlarla bağlantılı olmayan devlet faaliyetlerini dondurduğunu duyurdu.(11.08.21)
ABD’nin California eyaletinde haftalar önce başlayan son yılların en büyük orman yangını etkisini sürdürüyor.California Orman ve Yangından Korunma Departmanı (Cal Fire), Dixie adı verilen yangının eyalet tarihinin en kötü ikinci yangını olduğunu açıkladı.Yangında 873 yapı kullanılamaz hale gelirken 61 yapı da zarar gördü. Cal Fire konuya ilişkin açıklamasında, 16 bin 35 binanın ise tehdit altında olduğunu duyururken, yangının 195 bin hektarlık alana ulaştığını açıkladı. Yangını kontrol altına almak için 9 bin 542 itfaiye eri mücadelesini sürdürüyor.(10.08.21)
KAYNAK: tgrt.com.tr
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.