- 714 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
zerreden kürreye
1
bedenimde çıban çıban ağrılar/ben bu ağrılardan zevk alıyorum diyorya nurullah genç.o günden sonra işkencelerle geçmişti zamanı.zamanın keşfine şahit tutulmuştur yaşam.fizikte zamanı bilime kazandıran einstein olmuştur quantumun ortaya çıkardığı verilerle.mekanik fizik için evredeki dinamizme bağlanıyordu harekete geçme hali.evrendeki eko sistemi açıklayamazdı newton fiziği.teknoloji bu konuda dijital sistemle maddenin elektrolize olmasını kolaylaştırmış adeta.bunun bir sonraki adımında uzayda yolculuk var.cern deneyinde madde enerji ve ışık ilişkisinin zamana kattığı anlamı kavramanın olanağı araştırılmış.belkide zaman makinesi bu konuya ışık tutacaktır gelecekte.uzaydaki karadeliklerde nasıl bir reaksiyon var sorusu.ışığın kaynağını oluşturan enerji bize bir fikir veriyor big bang teorisi için.evren nereye doğru genişliyor.bunu açıklamak fizik için şimdilik mümkün değil.kaostan düzene geçmenin emareleri.harezmi sıfırı bulduğunda matematiğin olanakları oluşmuş oldu.cabir bin hayaan ve ömer hayyam gibi filozoflarla matematik ve kimyanın bilime kazandırılması için bir alan açılmıştı deneysel bilgiye.fuast sezgin modern bilimi islam biliminin bir devamı olarak görmüştü bilim tarihi açısından.galile ve kopernik bu metottan faydalanmış.elektriğin bir enerjiye dönüşmesiyle modern fiziğin teknolojiye katkısı açık hale gelmiştir.ışık ve enerji bilime bakışı değiştirmiştir bir bakıma.eski mısırdaki manyetik alanla açıklanmak istenen bir nazariyeyle sınırlı kalmamıştır bilim.her uygarlık için farklı bir kültür üretilmiş olsada bilgi için.ilk elektriğin keşfini bulan kişinin benjamin franklin olduğu söyleniyor.elektrikli motor michael faraday tarafından bulunduktan sonra bir endüstriye dönüşmüş teknolojik alt yapı.cihazların kullanılması iletişim araçlarını gündeme getirmiş bilgisayarın bulunmasından sonra.dijital teknoloji ışıktan faydalanmaya kadar vardırır teknolojik varsayımları.elektriğin işlevi elektronların akıma yol açması kadar basit görünsede yalnızca iletişim araçlarıyla sınırlı değildir etki gösterme biçimi.atom altı parçacıklar elektrik yüküne sahip olan parçalardır.bir döngüye neden olacak reaksiyonla varlığını hissettirir.
2
tasavvufa ayrı bir yer açmak gerekirse velilerin yolu olduğu görülür bu felsefenin.islamda batınilik maddecilik gibi felsefeler ilk örneklerini islam şehirleri olan bağdat semerkant ve buharada varlığını göstermiş.halkaya dahil olmanın felsefesini mağara arkadaşlığına kadar vardırır şeyhler ve mürşitler.tekke ve zaviyelerin kapatılmasıyla laik eğitime geçildiğinden tasavvufun edebiyattan ne anlaşıldığını sorgulamış türk insanı.ibni arabiyle altın çağını yaşamış tasavvuf.mevlana eleştiri alan bir mütefekkir olduğundan tasavvufa bakışı tartışmalıdır.adnan oktarın rumiliğe eleştiri getirmesi kendi çağdaşı olduğuna dair kanaatleri güçlendirir.günümüzde fuat köprülünün araştırmaları var bu konuda.ayrıca islamın zihin tarihi gibi kitapların yazarı şair hilmi yavuzun bu felsefeden yararlandığı görülür kendi görüşlerini güçlendirmek için.necip fazılın abdülhakim arvasiye intisap etmesini büyük bir olay olarak görür tarih.gazalinin yolundan giden üstadın bu konuda kitapları var.yunus emre herkesin hakkında bilgisi olan bir sufi.ilahileri islamın mührü kabul edilmiş.şeyh galibin edebiyattaki yeri kendi çağına göre aşılmazdır.ancak tasavvufun toplumda miskinliğe neden olduğu iddiasını savunanlar olmuşsada kendi tarihi içinde tutarlıdır düşüncesi.ne yazıkki bilgi dışı tutulmuş bu öğretinin insana tuttuğu aynada görülen hakikatler.abdülbaki gölpınarlı ve ahmet hamdi tanpınarın felsefesini şekillendiren bu irfan mektebine gereken saygıyı göstermemiş cumhuriyet.günümüz sufileri irşad makamı olrak görüyormu tarikatleri.bir sosyalleşme aracına dönüşen bu edep ve erkan müessesesi hakettiği ilgiyi görüyormu.goethenin aşılmaz gördüğü islam kültürü için ne kadar bilgi sahibi gençlik.sadi şirazi ve hafız için dünyaya bakanlarda görülmeli tasavvuf.sait nursi bu devrin kapandığını söyler kitaplarında.imanı kurtarmanın çarelerini ararken bir çeşit varoluşçulukla açıklar kuran hakikatlerini.islamın özünü savunurken modern kültürü paganlıkla suçlar.
3
Cumhuriyet fikri islama ne kadar yabancı.bu gibi iddialar tartışılmış siyaset tarihinde.çağdaşlığı aydınlanmanın ürünü görenler monarşinin bir yönetim şekli olduğunu kabul eder.islam tarihi osmanlıya hangi gözle bakıyor.modern düşünceyi arayan aydınlarda bu arayışın etkisi görülür.tanzimatla birlikte sosyal hareketler hürriyet fikri etrafında toplanır.geleneksel islamın terkedilmesiyle sonuçlanır tartışmalar.batının bilimden anladığı kuranın yorumlanmasını mümkün kılmıştır.1.cihan harbi öncesi yaşanan kutuplaşma anti emperyalizmin ilk numunesi sayılr.cumhuriyet bu aydın sınıfla yeni devletine kavuşur.ancak muasır medeniyet seviyesi ideolojik bütünlük kazanmıştır kemalizmden sonra.ne anlama geldiği konusu şaibelidir aydın sınıf için.türk usulü çağdaşlık kendi düşüncesiyle varolmuş.milli eğitim kültürün anlaşılmasında sanatın eksikliğini hissetmiş ülke genelinde.bu eksiklik sinemayı öne çıkarmıştır her alanda tartışmaların yaşandığı dönemde.felsefe için düşünmek anlamını geleneğin ürettiği statükoyu reddetmekle kurar.türkiye henüz bu çoğulcu yapının uzağında.neye öncelik tanınmalı sorusu için yürütüşmüş tartışmalar.cumhuriyet tarihinde ihtilaller için dış kaynaklı olduğu iddia edilsede İslamcılık için vesayet sorun teşkil etmiş.
4
anne rahmine sperm olarak düşen yumurtaları nasıl birleştiriyor anatomik yapı.gen bilimleri rna ve dnanın bu hücrelerde kodlandığını gösteriyor.insanın yaratılışı bir mucize.bu komleks yapı evrimle açıklanamaz.hücrenin embriyo olma süreci bir yazılım gibi çalıştığı görülür hücrelerin.anatomik bilgiler hipokratla tıbba kazandırılmış.bu konuda tıbbın gelişme metodu ibni sina gibi alimlerle mümkün olmuştur.tarihi çarpıklık antikiteye getirilen yorumların bu felsefeye olan etkinin özü olması dolayımında görülmesi.alexis carrel gibi tıpçılar tanrı bilgisinden faydalanma olarak görmüştür insan anatomisini.cumhur ertekin tıbbın öyküsü kitabında türk bilim dünyasının uzun süre anlamaya uzak düştüğünü iddia eder anatomik bilgiye.’bir başka çok önemli tarihsel dönüşüm noktası olarak, mikroskopun tıpta kullanılmaya başlanmasını ve bunun sonuçlarını görüyoruz. Mikroskop hem insan anatomisinin çıplak gözle görülemeyen yapısını ortaya çıkartıyor (örneğin kılcal damarların mikroskopla gözlenerek kan dolaşımı sisteminin tam olarak açıklığa kavuşturulması gibi) hem de buna bağlı olarak mikrop olgusunun anlaşılmasıyla hastalıkların mikrobik kökeni kuramının doğuşunu sağlıyor. Bu aşamadan sonra artık salgın hastalıklarla etkin bir biçimde mücadele dönemi başlamış oluyor. Bu gelişmenin büyük yaratıcıları elbette Pasteur ve Koch’dur. Kitapta, başta veba olmak üzere kolera, tifüs, çiçek, sıtma, verem, frengi gibi salgın hastalıkların yarattığı büyük insani, ekonomik vb. yıkımın ve bunlarla mücadelenin tıbbın gelişmesi sürecindeki çok önemli etkilerini görüyoruz. Prof. Ertekin, Osmanlı tıbbını incelediği bölümde de çok önemli bir görüş ileri sürüyor:
“…Değişik salgın hastalıklara karşı Osmanlı Devleti’nin çaresizliği, 19. yüzyıldan itibaren yüzlerin Batı’ya çevrilmesinde önemli bir rol oynamıştır’islamla bilimişn uyuşmaqzlığına kanıt gösterilmiş tarih yazara göre.kendi bedenini tanımanın yabancılığını yaşamış türk insanı.meclis aza ve hekim gibi kavramlar açıklayamamış bilimi.deneysel bilgi aydınlanmacı düşünürlerin ürünü.modern tıbbın uygun gördüğü yöntemde ilaçların etkisi nasıl izah edilir.günümüzde kök hücre tedavisi ilaçtan anlaşılan etkiyi açıklıyor.ancak hücredeki kompleks yapıyı açıklamak uzun yıllar süren araştırmaların ürünü.
5
topluma marjinal düşmenin yanılgısıyla yaşıyordu.fiilleri anlamlı kılmak görevi ona verilmişti.belkide siyasi kimlik kazanmanın zorluğu vardı toplumda yalnızca.sürükleniyordu kitlesel bir çabanın içinde.yorgun düşünce anladı hainliğini insanların.dua için makamda durmanın şefkati esirgenmişti ondan
6
batı düşüncesinde kavramlar antik yunan felsefesine kadar dayandırılır.kominist ideoloji platonun devlet tanımında arar günümüz ideolojisini.montesqu ve j.j.rossou gibi siyaset bilimciler devletin fonksiyonu üzerinde düşünmüş.marxın sosyalizme bilimsel kimlik kazandırması kendi çağının gerçeklerine göre.lenin tarzı sosyalizm bir anlamda devletçilik demektir siyaset biliminde.avrupada sosyalist partiler işçi hakları bağlamında arar eşitliği.kapitalist dünya görüşü ne kadar imkan tanımıştır hak tanımına tartışılır.liberalizmin ekonomik denge varsayımına piyasalar bağlamında bakılır.islam ekonomisi milli ekonominin neresinde.bunlara ancak kanun devletiyle yanıt verilir.
7
batı karşısındaki mevzide islamcılığın tezleri gelenekte moderni aramanın anlamsızlığıdır.kuranda insanları davette görülen genişliktir alhahın kuluna yeterli olması.hakkın nusretinde takdir tarafıda var muhakkak.onun için duadan imtina etmek kadere isyan sayılmış.tabiata intibak sanat akımlarını yaratmış.sanat akımlarında perspektif neyin arayışı için düşünülmüş.bunlarda allahın renk sanatına göndermeler var.estetiği zihinde yaratmanın sonuçları.sonsuzluğun tuvallere yerleşmesi.dijital çağın sanatı kitabında bu detaylar var.bir araştırma konusu olacak durumda modernizmin serüveni kitabı.burdan anlaşılabilir tenkit sanatı.bunlar arayışın mahsülüdür hayatı anlamlandırma yolunda.
8
20.yüzyıla damga vuran islamcı ideologlar din ve sekülarizmi tartışmış.materyalizmin tarihi yorumuna karşın nebevi metot öne çıkarılmış.emperyalist emeller kendi tekelinde tutmuş islamcı hareketleri.başkaldırı kültürünü yoketmek için işbirliğine gitmiş içerdeki hainlerle.ajanlarla savaş aydınlığa çıkmanın sahte yönlerini dinden anlaşılan tek gerçek gibi algılanmış bağnazlık.gerçek islama kinle bakanlar insanları dinden soğutmanın bahanesi olmuş.islama hüccet getirmek toplumda softalık olarak görülmüş acemi tebliğcilerin elindeki istikbal.bu konuları araştıranlar engellenmiş asayiş adına.kanunların kullanıma olanaklı oluşu nedeniyle toplumun çıkarı için haksızlıklar yaşanmasına yol açmış.bu çağın gerçekleri dinde yenileşmeyi öne çıkarmış.özgürlüğün kullanım biçimi toplum nezdindeki akaide işlemiş az gelişmişlik sendromuyla.kendi açmazını yaşayan insan kurtıluşu moderne görmüş.ancak dinin kutsala bakışıyla hesaplaşma gereğine inanmış aydın sınıf din adına yanlışlıklara düşmüş.türkiyede siyasetin çıkış noktası sorunlar yaşatmış halka.neyi savunmak gerekir sorusu tarihten koparmış kitleleri.başına buyruk ahlakın yönlendirdiği toplumu islamın yorumundaki çeşitlilik karşılamış.modern insanın açmazı din ile yaşanan uyumsuzluk olmuş.
9
’anlaşıldı durum sanıldığı gibi değil kıyamet alametlerinde aramalı gerçeği’.hastaların iyleşme ihtimali vardı tedavülden kaqlkmıştı sanata inanç.ne yapmalı bu durumda kontrolu elde tutmak için.her defasında aptalca bir direnç göstermişti merkez.’birde o yolu deneyelim bırakalım özgürce yaşasınlar’ dedi hans.bu yüz kızartıcı bir durumdu yenilgiyi kabul etmiyordu jesika.bu durumun tuhaflığını anlayan george ’aile yaşantısı bizi ne ilgilendiriyor’dedi şaşkınlıkla.’tanrı bize emanet bırakmış zamanı’ dedi jesika.bir ’ölümlü değilmi söz konusu insan’ dedi george.’bu insanın terörle bir bağlantısı yok bunu biliyoruz’ dedi hans.hayat vanlamını kaybediyordu her defasında.bu ’adam yanılgılarıyla yaşıyor bu bizim gerçeğimiz olmuş’ dedi jesika.’zaman bize bu imkanı tanıyorsa bizede cellatlık yakışır’ dedi hans.’sizi ciddiyete davet ediyorum söz konusu bir insanın hayatı sonrasını düşünmek daha akıllıca olur’ dedi jesika.duygularına yenik düşmekten korkmuştu hepsi.’ailesi ne düşünüyor bu konuda’ dedi hans.’onlar bir taşra yoksulu hayatın anlamını bu konuda görüyor’ dedi jesika.ne yapılması gerektiği hepsi için bir muammaydu yinede.
10
Size ne kadar güvenebilirim dedi.çevrendeki insanlar işe yaramaz.saniyelerle ölçülen hava durumu gibiydi alıcıları.vefa semtine uğrarmıydı günümüz insanı.kaldırımları çalarken yakalanmış kuşlar.kara ciğerine işemiş köpek.bunlarla yaşamanın bir anlamı yoktu.beni tanıdığını biliyorum dedi.bu yabancılıkta nedir.hayatın profsörüydü dudakları.öpülmeye niyeti yoktu elleri.kıyamın yokoluşu gibiydi sözleri neye neden olacağı bilinmeyen.bir orman kaldımıki yeryüzüne dedi bir çocuk.sebepler aleminde yaşıyoruz.işte yalnızca senin hayatın dedi.genzindeki acılığı çözmeye çalıştı doktor.tarlalardan verim alamıyor ırgatlar.sen başlı başına bir ilahsın dedi ekrandaki sunucuya.anlayışı kapsamaz dedi ilerlemek arz kabul edilen yerde.işte gerçek bir muhatap bulmuştu sonunda.
11
işte kendin olduğun kadar varsın hayatta.çevremizin bizi farketmesi nasıl bir duygu diye sormak isterdi.ruhsal acıların tedavisi için yaşamalıydı artık.bu konuda bir bilgisi yoktu uyandırdığı merakta bir yanıt beklemenin güçlüğünü farkeden kadın için yalnızlığı yaşamak gibi bir korku yaşayınca kalbi.
12
hidron çarpıştırıcılar atom enerjisine dayalı olduğundan karanlık maddeye ilişkin verileride saklıyor.zaman kavramı ne anlam ifade ediyoır sorusu için bir sonuç verecekmi deneyin enerji açısından maddedeki ışığın hesaplanmasıyla.çünkü ışık hızına ulaşıldığında zamanda kırılma yaşanır izafiyet teorisine göre.varsayımlar pratiğe döküldüğünde gerçekleşmiş olur evren içinde.zamanla uzay gemisine dönüşmesi kaçınılmaz bu devasa makinenin iyi anlaşıldığında atomik yapının hız kazanma gerçeği.insanların heyecan duyması anlaşılır bir şey ortaya çıkan enerjinin hangi anlam yakınlığına tekabül ettiğine bakınca.kimisi için programlanmış dev bir makine insanoğlunun merakını celbeden.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.