- 698 Okunma
- 4 Yorum
- 4 Beğeni
DİKKAT ÇALIYORLAR
Yaklaşık 50 yıldan bu yana şiir yazmaktayım. Çok şiir yazmamakla birlikte ilk şiir kitabım "Yağmurlara Sözüm Var" 1999 yılında yayınlandı. İlk şiir ödülümü 1979 yılında lise son sınıf öğrencisi iken yerel güzellikleri anlatan "Osmancık" isimli şiirim ile aldım daha sonra ulusal ve yerel pek çok basın yayın organlarında şiirlerim yayınlandı. Geçtiğimiz yıl hem şiirlerim derli toplu bir ortamda bulunsun hemde şiirseverlerle tanışayım ve paylaşayım düşüncesi ile antoloji. com şiir sitesine üye olup şiirlerimin bir miktarını oraya yükledim. Aradan geçen zamanda şiir sever bazı dostlarım tarafıma edebiyat defteri kültür ve sanat platformunu tavsiye ettiler. Bende yaklaşık iki ay öncesinde edebiyat defterine üye oldum. Üye olmakla birlikte mutlu da oldum. Çünkü ortam bana daha kaliteli, daha samimi ve daha disiplinli geldi. Çünkü bu platformda sadece şiir değil kültür ve sanat faaliyetlerinin pek çok alanında aktivitelerin mevcut olduğu ve bu aktivitelerin ayrıca forumlarla ve yeni güncel gündem oluşturacak konu başlıkları ile zenginleştirildiğini gördüm. Ayrıca şiir yüklemeye sınırlama getirilmesi yani bir önceki şiirinizin ekrandan düşmeden yeni şiir eklenemenesi ve okunmanın maksimum düzeyde sağlanması gerçekten son derece güzel bir uygulama. Platform da yeni olmama rağmen bu kısa zamanda kalemi son derece güçlü yüreğe dokunan şairler ve büyük ustaların şiirlerini okumak ve onları yorumlamak şerefine de eriştim. Hatta ustaların bir kısmının telefonlarına da ulaşarak onlarla hemhal oldum. Yukarıda da ifade ettiğim üzere çok şiirim yok. Biraz, dağınığımdır. Kaybettiklerimi saymazsak şiir sayım 200 civarındadır. Hatta şiirlerin bir kısmı yerel olduğu için bu platformda yayınlayıp alan işgal etmeyi ve siz değerli sanatseverlerin kafasını yörem olan Osmancık ile meşgul etmeyi ar eder lüzumsuzluk sayarım. Onun için ürettikçe yol almayı tercih ediyorum. Gelelim esas mevzuya. Ben 31 mayıs 1961 tarihinde doğmuşum. Bilenler bilir 31 mayıs tarihi aynı zamanda dünya sigara içmeme günüdür. Ben üniversite yıllarında sigara içsemde öğretmenlik hayatına başladığım günfen bu yana sigara içmedim. 2020 yılı doğum günüm de yani 31 Mayıs ta da "SENİ BİTİRECEK SİGARA" başlığı ile bir şiir. yazdım. Bu eseri mi haliyle antoloji. com sitesinde yayına verdim. Haliyle son iki aydan bu yana tercihim edebiyat defteri olunca da bu seçkin platformda bu şiirimi yanılmıyorsam iki gün önce paylaştım. Haliyle şiirin künyesin de bütün bilgiler kayıtlıdır ki yukarıda da ifade ettiğim üzere şiir bir yıldan fazla zamandır antoloji.com da kayıtlı. Haliyle şiir sevdamız olunca sosyal medya paylaşımlarınız da var. Bütün bunları neden anlatıyorum. Bu gün benim başıma gelen pişmiş tavuğun başına gelmemiştir. Sözde şair H... İsimli bir kullanıcı bu gün bir şiir yayınladı.
Şiirin adı AH BU! SİGARA. Şiiri okudum. Yüzde 85-90 şiirimin aynısı. Kıta bağlamında kıtalar bile yer değiştirmemiş anlam akış aynı. Ben demişim ciğerlerin pas bağlar. O demiş ciğerlerin is bağlar. Ben damarlarında olur derin yara demişim. O ciğerinde olur derin yara demiş. Ben nice yiğitleri aldı götürdü demişim. O nicelerini aldı götürdü demiş. Allah Allah fesuphanallah devam ettim. Alimler hem israf hem haram diyor. Demişim O büyükler israf haram diyor demiş. Neyse hırsızlık böyle şiirin sonuna kadar devam ediyor. Hemen bir üstadımı aradım. Şiire ulaştı. Karşılaştırdı. Aynen ifadesi evet senin şiiri almış masaya koymuş ve bazı kısımlara takla artırmış. Yani değiştirmiş. Habercilikte sizin haberinizi çalanlar kısmen cümleleri değiştirir ve buna habere takla attırma derler. Aynen burada da böyle yapılmış. Neyse şiirimi bu kişinin sayfasına yapıştırdım. Bakınız durum bu benim şiirimi çalmışsınız. Cevap yazdı yok çalmadım. Bak arkadaşım işte böyle tarif ettim. Hemen bir kaç takla daha attırdı. Bu arada ekran görüntüsü almıştım. Mesaj attım. Yapma yanlış yapıyorsun. Şiir yazmak zorunda değilsin. Şairler gönül adamıdır hırsızlık yapmaz. Devam etti yok çalmadım. Pişkince sadece sen mi sigara konulu şiir yazıyorsun demez mi? Doğru herkes sigara konulu şiir yazar ama şiirin ruhu sözler, akış zaman, örneğin methiye mi öğüt mü? Temenni mi? Dilek mi? bunlar önemli. Her şey aynı zemin aynı, zaman aynı, öğüt aynı her bir önceki kıtanın teması aynı, bir sonraki kıtanın teması aynı. Neyse bi takla daha attırdı. Önce ciğere is bağlamıştı. Sonra ciğerlerin ölür dedi. Baktı olmadı Bi takla daha bu defa adamı öldürür dedi ama bu arada şiirin şakülü kaydı. Nasıl bir çaba içinde ekran görüntüleri alıyorum. 15 Dakika sonraki görüntü farklı. Bu arada mesaj mesaj üstüne yok inatlık devam ediyor. Birde bu pişkinliğin üzerine yazmaz mı? Cevap vermeyeceğim taktir şair arkadaşlarımın oh ne ala hırsıza bak. Tabii ki bu arada bayağı terledi sanırım. Şiire takla attıra takla attıra bir hal oldu. Haliyle yönetime başvuru yaptım. Ben haklıyım ve masunum ayaklarına yatmak için taklalar attırsa da elimde ekran görüntüleri, yayınladığı şiirin künyesi, şiirde ki düzeltme tarih ve saatleri ile birlikte antoloji. com daki ilgili şiir sayfam ve yüklenme tarihi, ilgili mesajlar an be an ekran görüntüleri mevcut. Eğer ki şöyle diyebilirdi. Sayın Sakin KARAKAŞ’ ın SENİ BİTİRECEK SİGARA isimli eserinden esinlendim. Kendisine teşekkür ederim. Demiş olsaydı sorun yoktu. Ancak şimdi sorun var. Yönetimden bu kişiyi takibe almasını üyeliğinin askıya alınmasını talep ettim burada da siz şiir ve sanatseverlere duyurmuş olayım. Yönetimden sonuç bekliyorum sonuç.
Özetle sevgili sanat dostları emeğinizi işte böyle tereyağından kıl çeker gibi çalıyorlar. Gerçek şairler sözde şiir yazmış olmak için şiir yazanlara karşı, emeğimizi çalanlara karşı bir olunuz, mücadele ediniz, hırsızın yaptığı yanına kâr kalmasın. Bir olunuz, iri olunuz ve diri olunuz. Son bir not ilgili şiire ulaşırsanız bu şiir benzemiyor zannına kapılıp yanılabilirsiniz. Çünkü yukarıda da ifade ettiğim üzere kişi şiiri epeyce hırpaladı. Hatasını kabul etmek yerine hırsızlık malını cilaladı, boyadı, karıştırdı, kırıştırdı. Bence bu buzdağının görünen kısmı. Dikkat hırsız var. Saygılarımla sanatın yanında bütün güzellikler sizinle olsun.
YORUMLAR
Tüm sanatseverlere ve edebiyat defteri yönetimine verdikleri destek ve dayanışma için şükranlarımı sunar. Teşekkür ederim. Bu gün yönetimden gelen mesaj ile çalıntı şiirin askıdan kaldırıldığı ve bu çalma işini gerçekleştiren üyenin üyeliğinin askıya alındığı haberini aldım. İşte adalet budur. Emek hırsızı ın hırsızlığı yanına kar kalmamalıdır.
Slm öncelikle bu olaylar edebiyat dünyasında eskidende vardı ve olmaya devam ediyor. Fütursuzca kopyala yapıştır yapanlar için hırsız kelimesi zayıf kalır. Zaten bir şair bir edebiyat sever bunu asla yapamaz bunu yapacak olan sırf yetenek olmadan şiir yazmak isteyenlerdir.
Bu nedenle çağdaş edebiyat dünyasına yeni bir kural çalışması içerisindeyim. Bu çalışmaya göre Alıntı şiir veya başka bir edebi eser alınarak o konu üzerinden devam etme yani "sürdür kuralı/keep up" yapılması olabilir. Lakin şairin ismi veya mahlası belirtilerek.
Mesela
"İstanbul 'u dinliyorum gözlerim kapalı,"
Orhan Veli
Bir ağaç Rüzgardan örseleniyor,
Bir kırlangıç geziyor semazen gibi....
Vs.
Yazan : xxxx
Burada yazarın eserinin altına yazarın ismini yazıp devam ettirme ile ilgili bir kuraldır. Bu kuraldan Çağdaş Türk Edebiyatı , başlığı adı altında bir makale yayınladım. Bu kurala göre çalma yapmak yerine Alıntı yapmak söz konusu ve bence en güzeli de bu, eğer edebi yeteneğine güveniyorsa ilham olan konuyu Alıntı yapmasında hiç kimse mahzur görmez. Zaten daha öncede bu alıntılar üzerine divan edebiyatı ve Acem edebiyatında bazı benzer kurallar söz konusu. Yazarın adı eserinin altına yazıldıktan sonra sorun teşkil etmez iken neden Alıntı yerine çalıntı onu anlamış değilim.
Değerli hocam bu konuya değinip burada dile getirdiğiniz için kendi adıma ve edebiyat dünyasında eser sunan tüm yazarlar adına size teşekkürlerimi sunuyorum.
Sağlıcakla kalınız
Sakin Karakaş
Tabii ki bu arada platformda yer alan sizin gibi değerli bir üstatlar görüştüm. Netice olarak dediği şiiri almış masaya koymuş, biraz oradan biraz burdan kırpış, eklemiş, yapıştırmış, kurcalamış ve yayına vermiş. Neyse mücadele ettik. Platform yöneticilerine de mesaj attık. Tabii ki yasal yollardan hafta içi mücadele de devam edecek. Hayır hani Anadolu'da klasik bir söz vardır. Hem Kel Hem Fodul derler ya. Bir de demez mi? Sigara konulu şiiri sadece sen mi yazarsın. Herkes yazabilir. Yahu güzel kardeşim herkes yazar yazarda burada şiirin ruhu ortada. Hani derler ya Kabak gibi ortada. Haliyle üstatlar ilk bakışta şak diye bilir. Tabii ki bu arada markaja uğrayınca şiire biraz takla attırdı. Bi ciğer yanar Bi dünya yanar dedi. Şaşırdı. Tabii ki rezilde oldu bu arada. Ancak gönlüm istiyor ki platformda ki bütün eser sunanlar bu tiplere açık net tavır alsın. Tespitleriniz ve katkılarınız için tekrar şükranlarımı sunarım. Saygılarımla
Hocam son derece haklısınız benim de dikkatimi çekmişti ikinci kez okuduğumu hissettim bu ne ya aynısı dedim şaşırmıştım. Malesef benim başıma da facede geldi bu olay. Bir sayfa açtım kendime paylaşıyorum baktım ki benim şiirimin üç mısrasını olduğu gibi almış kendine şiir yapmış. Artık orda da paylaşmıyorum burası daha kaliteli daha seviyeli diye düşünüyorum ama sizin başınıza gelen bu talihsizlik çok kötü demekki hırsız her yerde hırsız..
Selam ve saygılar