- 391 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
MİKROFON
Her seyahat acentası emek emek gezi programları hazırlar, ilanlar verir, müşteri bağlantıları sağlamak için güzel fotoğraflar ile sosyal medya sayfalarını süsler, sunulan hizmetin kalitesinin ön plana çıkarıp reklamlar yapar. Buna bağlı olarak ilan edilen tur günü müşteriler buluşma yerlerine gidecek gezi otobüsüne bineceklerdir.
Müşteriler gezip görecekleri güzel yerlerin, çekecekleri güzel fotoğrafların, yiyecekleri yemeklerin tadının damak keyfinin hayalini kurmakta, grubu karşılayacak rehber yeni karşılaşacağı kişileri tanımanın ve karşılaşacağı tatlı ya da tatsız sürpriz olayların, anlatacağı yeni bilgilerin heyecanı ile doludur.
Gezi otobüsünün sürücü ise gidilecek uzun yolun yorucu yorgunluğu karşısında akşama rahat uyku uyuyup uyuyamayacağını, kendisine ne tür bir oda verileceğinden tutun da nasıl bir rehber ile karşılaşacağının, radara ya da trafik polisine yakalanıp yakalanmayacağını, herhangi bir trafik cezasına maruz kalıp kalmayacağının telaşı ve merakı içindedir.
İşte bu bağlamda her birey kendi üstüne düşen görevin bilincinde olur, üstüne düşen sorumluluğu yerine getirir ise gezi programı baştan sona uyum içinde geçecek ve mutlu son ile noktalanacaktır.
Başkaca gezilerde yine görüşmek dileği ile tüm gezi müşterileri yaptıkları geziden mutlu ayrılırken, belleklerden yıllarca silinmeyecek olan güzel anılar kalacaktır.
Gel gör ki evdeki hesap her zaman çarşıya uymaz ve hayâllerin suya düştüğü ve tatil yapıp, gerginliği atmak isterken insanların ister istemez gerginliğinin ve huzursuzluğun arttığı olaylar da üzüntü ile yaşanmaktadır. Bu aynı grup içinde farklı yaş grubundan ve farklı eğitim düzeylerinden, farklı mantalitelerden kaynaklı aklınıza hayalinize gelmeyecek tatsızlıklar da yaşanabilmektedir.
Ben bu yazımda bu tip tatsızlıklarını yaşanmaması için yalnız ve yalnızca turlarda en çok karşılaştığım bir şanssızlıktan; mikrofondan ve öneminden
sözedeceğim.
Rehber olarak sabah erkenden ezan okunurken kalkmışsınız tıraşınızı olmuş, kıyafetinizi temiz giymiş ve gelecek grubunuz beklemektesiniz. Nihayet buluşma saati geliyor fakat aracınız akşamdan irtibat kurduğunuz apranti diye tabir edilen ve acenteyi temsilen gelen stajyer eleman sizi alması gereken yolun ters tarafından geliyor, halbuki akşamdan sormuşsunuz ne taraftan hangi yoldan geleceksiniz diye o size beklediğiniz yönü tarif etmiş, ama karşı yoldan geliyor. Bu küçük bir ayrıntı, ama şeytan hep ayrıntıda saklıdır. Eşyalarınızı yüklenip yolun karşı tarafına geçiyorsunuz ve araca eşyalarınızı rehber olarak siz de yerleştirip gezi otobüsünde rehber koltuğunda yerinizi almadan daha tüm müşterilere güleryüzle günaydın deyip hoşgeldiniz deyip yerinizi alıyorsunuz! Kaptana merhaba deyip hemen telefonunu kayda alıyorsunuz, çünkü size tur süresince gerekli olacak. Ve öncelikle rehber olarak sözleşmenizi ıslak imzalı olarak doldurup tur formalitelerinin eksik kalan bölümünü tamamlamanız gerekiyor.
Ardından kahvaltı alınacak mekana doğru ilerler iken mikrofona elinizi uzatıp program akışını anlatmak istiyorsunuz ama mikrofon bozuk! Ses vermiyor , kafası sallanıp duruyor, kablo temassızlığı var ve artık sesiniz orada kesiliyor, dakka bir gol bir!
Grup kahvaltı yapar iken, kaptan mikrofonu sarıp sarmalasa da mikrofonu düzeltemiyor.
Rehberin ağları delik deşik!!! Aradan çok geçmiyor ve kahvaltı alınacak restorana geliyorsunuz, bakıyorsunuz ki ne masa sandalye yerliyerinde ne de kahvaltı tabakları hazır, rehber önceden acentadan kahvaltı yerinin, grup temsilcisinin, telefonlarını istediği halde, acentacının vakti olup da rehberin yazdıklarını okumaya ve gereğini yapmaya fırsatı olmamış..
Kahvaltı hazırlıkları neredeyse yarım saat sürüyor ve grup baştan yarım saat zaman kaybediyor, gün içinde kaybedilen bu zamanın acısı çok acı çıkacaktır, çünkü bu kez akşam yemeğine varışınız riske girecektir. "Elden kaçan fırsat ve geçen zaman asla geriye gelmez"
’’ZAMAN GEÇEN BİR BOŞLUK DEĞİL, YAKALANIP KULLANILACAK BİR CEVHERDİR, BİZLER ZAMANIMIZI ZAMANIN ZERRELERİ İLE DOLDURMADIKÇA ZAMANA YENİLİRİZ!’’ NİZAMETTİN SAV
Ben elime mikrofonu alana kadar, otobüste kimse bu mikrofona dokunmamış, araç tura çıkmadan teknik bir kontrolden geçmemiş!!! Sürücü suçsuz, çünkü bu aracı akşam teslim almış ve emanet bir sürücü, daimi araç sürücüsü ve uzun bir yolu tek başına uykusuz dinlenmeden gelmiş! Apranti rehber ise akşamdan bu yana mikrofonu eline alıp tek kelime konuşmamış!
Mikrofon deyip geçmeyelim mikrofon bir rehberin can damarıdır, bir gezi otobüsünün olmaz ise olmazıdır.
Tam 33 yıldır rehber olduğum için bu tür mikrofon arızalarını pek çok acentanın tur otobüsünde yaşamış birisi olarak yanımda bir yedek mikrofonu hep taşırım. Fakat bu kez otobüsün jak girişi yok, mikrofon aracın sağ ön rehber koltuğunun sağ yanına asılı durur ve sürekli rehberin elinin altıdandır. Yol boyunca camdan dışarıya bakınca görülen fauna flora ve kültürel yapılara ilişkin açıklayıcı bilgi ancak mikrofon sayesinde gezi konuklarına sunulur. Rehber koca otobüsün içinde çıplak sesi ile ağzı maskeli konuşsa da sesini yeterince duyuramaz, ağzı ile kuş tutsa müşterinin beklentisine yeterince yanıt verip isteklerini doyuramaz!
Rehberin en önemli iletişim aracı mikrofondur ve onu ustaca kullandığı zaman müşteriler bilgilenecek, rehber zaman zaman tarih anlatacak, zaman zaman espriler yaparak, gerekirse animasyonlar yaratarak, fıkralar anlatarak gezginlerin hoş saatler ile neşeli yolculuk yapmasını sağlayacaktır. Mikrofon yoksa bunları yapamaz, yapsa da keyif vermez..
Biz Türklerde yerli grupların en çok ihtiyaç duyduğu araç içinde müzik eşliğinde tempo tutmak, gülüp oynamak eğlenmek erik dalı eşliğinde oynamaktır. Avrupalı gruplarda buna rastlamayız. Onlar ağırlıklı olarak tarih coğrafya, fauna, flora kültür hakkında bilgi sunumu beklentisindedir. Son yıllarda sanal alemde giderek değişen insan profili ile de çok farklı portreler ve beklenmedik tepkiler ile karşılaşmak da olasıdır artık. Her insan ayrı bir dünyadır ve beklentileri farklı olup insanları mutlu etmek oldukça zordur. TURİZM SEYAHAT ACENTACILIĞI GİBİ HİZMET SEKTÖRÜNDE BUNU BAŞARMAK EĞİTİM BİLGİ DENEYİM SORUMLUK SABIR VE HOŞGÖRÜ SENTEZLEMESİNDEN GEÇER..
YAŞAYARAK ÖĞRENMEK, EN PAHALI, EN ACI VE EN KALICI ÖĞRENME BİÇİMİDİR!!
O nedenle turizm sektörünün içinde yer alan, ekmeğini bu işten çıkaran herkesin görevini aksaksız yapmak için kimseyi suçlamadan kendi suçunu başkasına yüklemeden sorumluluk bilinci içerisinde görevini yerine getirmeye özen göstermesi gereklidir. O zaman ancak herkes hakettiğinin karşılığını alacak beklentiler maksimum düzeyde karşılanabilecektir.
Bazı müşteriler de mikrofon sevdalısıdır. Onlara da arasıra söz hakki vermez iseniz kendini ifade edemediği için, yaptığı geziden hiç memnun hoşnut kalmayacaktir.
Tüm tatilcilere mutlu geziler, tüm seyahat acentalarına hayırlı müşteriler, zaman kavramının bilincinde olan ve başkalarının zamanını insafsızca heba etmeyen, insana saygı duyan ve seven gezginlere, gönüllerince mutluluklar, aracının bakımını ve temizliğine özen gösterip direksiyon sallayan tüm sürücülere hayırlı yolculuklar, tura çıkan tüm turist rehberi meslektaşlarıma da söz mikrofonla kaliteden açılmışken, mikrofonu sağlam, bagaj kapısı rahat açılıp kapanan, klima arızası olmayan otobüslerde rahat ve huzurlu yolculuklar, rehber şoför ve acenta temsilcisini bu pandemi döneminde üçlü bir odada birlikte yatırmak istemeyen anlayışlı acentalar dilerim.
Şaban AKTAŞ
Almanca Ülkesel Profesyonel Turist Rehberi
0542 614 44 25
24.07.2021 - ISPARTA
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.