- 477 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
DEVRİMCİ ŞAİR CİĞERHUN
Şiirleri ile sosyalizmin Kürt halkı arasında yayılmasına hizmet etmiş bir şair Ciğerhun. 1903 yılında Mardin’in Gerduş ilçesine bağlı Hesar köyünde doğdu. Asıl adı Şeyhmus Hasan. Mardin’de açlık içinde geçen çocukluğunun ardından, Suriye’de yoksul bir yaşam...Halka zulmeden ağa ve beyleri, onların zorbalıklarını daha çocuk yaşta tanımıştı. Yoksulluğu o günlerde yaygın olan din eğitiminin verildiği kurumlara gitmesini sağladı. On yıl süren din eğitiminin ardından, cami imamlığı belgesi aldı. Bundan sonra görevi gereği İran Ve Irak’taki Kürt bölgelerini gezerek halkı haksızlıklara karşı direnmeye çağırdı. ’’Ben 1924 yılından itibaren şiirler yazmaya başladım. Bu yıl benim yurtseverliğe daha sıkı sarıldığım yıl oldu’’ der şair. Onun haksızlıklara karşı mücadelesi, halkı bilgilendirerek mücadeleye katma çabası daha bir din adamıyken başlar. Yaşamı boyunca sürdürdüğü mücadelesini şiirleri ile güçlendiren Cigerhun’un mücadelesi sanatının da belirleyicisi olmuştur.
Ezilen halkın örgütsüz olarak kurtulamayacağını düşünen şair, bu kurtuluşun ancak birlik ve beraberlikle gerçekleşeceğine inanıyordu. 1927’de Kürdistan Teali Cemiyeti, Kürt Millet Fırkası ve Kürt İstiklal Komitesi gibi örgütlerden oluşan Kürt Ulusal Birliği ’’Haybun’’ a üye oldu. 1932’den 1943’e dek yayımı süren’’Hawar’’ dergisinde çalıştı. Daha sonra halkın aydınlanması önünde bir engel olan din adamlığını bırakarak çiftçiliğe başladı. Bu süreç çok yönlü bir çalışma sonunda onun bilgilenmesini sağlamıştır.
Cigerhun, 1958 Irak Devrimi’nin gerçekleşmesinden sonra Bağdat Üniversitesi’nde 3 yıl süreyle ders verir.Irak’ta durumun değişmesinden sonra tekrar Suriye’ye döner.Şairin bu dönem KDP ile ilişkileri gelişir. Barzani’nin ABD’ye yaklaşarak politika yapmaya başlaması üzerine KDP ile ilişkileri tamamen kopar. Suriye Komünist Partisi’ne üye olur. Daha sonra bu partiden de ayrılarak Suriye Kürdistan İlerici Demokrat Partisi’ni kurar.
Şiirlerinde halka zulmeden ağa ve beylerle savaşan Ciğerhun’un düşmanı artık emperyalizmdir.
’’Demokrasi koruyuculuğu’’ yapan emperyalistlerin, nasıl gericilerle birleşerek mazlum halkı sömürdüklerini anlatır. ’’Kürt işçi ve emekçilerinin yeri dünya işçi sınıfının yanıdır’’ diyen şair, tüm ezilen emekçi halkları kucaklar. Emperyalizme, faşizme , gericiliğe karşı Kore, Angola, Vietnam halkının yanında yer alır.
1973 yılından sonra İsviçre’de yaşayan Ciğerhun, 1984 yılının 22 Ekim günü aramızdan ayrılır.
Şiirleri aracılığıyla halka ulaşan sanatçı, aynı zamanda öykü ve tarih kitapları yazmıştır. Ciğerhun’un Kürt dili üzerine çalışmalarının yanı sıra bir de ata sözleri kitabı bulunuyor.
Büyük şair ışık içinde yatsın.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.