- 566 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
K A R P U Z C U
KARPUZCU
Konutun balkonunda sabah saatlerinde keyifleniyorum. Her zamanki gibi moto rize sokak satıcıları erkeden iş başı yapmış. Vasıtalarının hoparlörinden yayılan tiz sesler sokağı çınlatmakta. Soğan, patates satıcısı sokaktan çıkarken sebze yüklü kamyonet sokağa giriş yapıyor. Hurdacı bile kendini hoparlörle ifade ediyor. Tekno loji bazı sorunları çözmüş. İhtiyacı olan aile bireyleri balkonda boy gösteriyor. Bir filimde Züğürt Ağaya can veren Değerli sanatçı Şener Şen usta ne yazık ki, bu im kandan faydalanamadan film revizyona girmiş. Onun devrinde sesi gür olan satıcı lar daha çok insanların ilgisini çekiyordu. Teknoloji bu adaletsizliği berteraf etmiş. Şimdi sokak satıcılarının çoğunluğu teknolojiden yararlaıyor.
Sokağımızda bu sefer kamyonette karpuz satan karpuzcu boy gösteriyor. Karpuz cuda teknolojiden istifade etmiş. Basbas bağırıyor.
“- Karpuz tanesi üç lira. Üç tane alırsan on lira. Kesmece karpuz.”
Bu anonsu duyan her konut sakini balkona çıkıyor. Karpuz almasa da karpuzcuya bakıp içeri giriyor. Bende merak ettim ve karpuzcunun kamyonetinde bulunan ye şil karpuzları uzaktan inceledim. Niye böyle diye düşünceye daldım. Anonsta bir yanlışlık var mı? acaba diye kendi kendime sordum. Fakat birkaç kez anonsu dinle yince anonsta yanlışlık olmadığına kanaat getirdim.
İşin özünde anonsla ifade edilen bir pazarlama taktiği. Çarşı ve pazarda alışkın ol duğumuz fiyat indirimlerinden. Şayet pazarlanan sebze ve meyve kilo/Tane ile satı lıyorsa satıcı, “ Tanesi/Kilosu üç buçuk lira ve üç kilo alırsan on lira” şeklinde bir taktik uygular. Böylece daha çok mal satmayı amaçlar. Alıcı da bir kilo meyve alaca ğı yerde on liraya üç kilo alarak hem süreklilik arz eden ihtiyacını giderir hem de toplamda bir miktar kar eder. Satıcıda böylece sürümden kazanır.
Ailenin sürekli ihtiyacı olmayan mevsimsel gıda maddeleri (karpuz, kavun..gibi) sa tan pazarlamacılarda, bu ürünlerin tek alımlarını, toplu alımlardan daha düşük üc retle pazarlayarak sürümden kazanıyor. Tıpkı bizim sokakta satış yapan karpuzcu gibi. Birde dilimle karpuz satışı yapan pazarlamacılar var. Günümüzde bu uygula maya yabancı uyruklu kişilerin yaşadığı bölgelerde daha çok karşılaşılıyor
Karpuzun tanesi üç lira ve üç tane alırsan on lira. Ev karpuz tarlasına dönsün.
Süleyman YILDIZ
(Lemos5303)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.