- 244 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Alık Lavuk Hödük Kösnük
Akılsız, saf ve budala olana alık; kaba saba, görgüsüz, kültürsüz ve incelikten yoksun olana hödük; espirili, eğlenceli, neşeli ve keyfli olana lavuk denildiği bilinir. İşin güzelliği bu sözcüklerin anlamından öte arka arkaya sıralandındığında ortaya çıkan kafiyeli bir bütünlüktür. Bir nevi şiir gibi bir güzelliktir.
...
Sözcüklerin anlamlarına ve algılanışlarına ilişkin bir yazı bu. Hem de sıralanışlarına, çağrışımlarına, kulağa hoş gelişlerine ilişkindir. Buna benzer sözcükler de vardır daha başka. Hodul bunlardan biri mesela. Nodul veya nödül bir diğeri. Kösnük, hırt ve hırtık, sırıtık gibi başka başka sözcükler eklenebilir.
...
Türkçemiz sözcük zengini bir dildir. Belki yöre yöredir kullanımlar. Bir yörede yaygın kullanımlı bir sözcük bir başka yerde hiç işitilmemiş olabilir.
...
Kimi kişiler ancak bu sözcükler kullanılarak tanımlanır. Lavuk dediğinizde o kişiyi tam tanımlamış olursunuz. Lavuk espirili, neşeli ve içten olan için ama ya hödük dediğinizde her şey oturuyor üzerine. Kaba sabalık, görgüsüzlük ancak böyle tanımlanabilir. Yontulmamış adeta odun gibi, kütük ve kalas gibi bir insan modeli tanımı ki aramızda hiç de az değildir bu gibiler. Caddede sokakta da karşılaşırsınız bu tiplerle, parkta markette, hastane ve hapishanede de.
...
Hodulu ve hödüğü ancak teşhis edebilirsiniz görünümünden, yontulmamış olmasından dolayı. Tedavi edip düzeltip, toplum adamı edeyim derseniz zor orası biraz. Kolay değil o kadar bu iş. Hödük doğar, hödük ölürsünüz çünkü. Hodulsa hödükten farksızdır. Bütünüyle eşdeğeridir.
Kemal SEYFİ
11.06.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.