Terkip İçerik ve Muhteva
Bir sözcüğün günümüzde kullanılanı, geçmişe gideni, çok daha eskilere dayananı vardır. Sözcüklerin de bir yaşam süreci vardır. Tıpkı canlı varlıklar gibi. Organizmalar, oluşumlar gibi.
...
Ele aldığımız sözcükler İçerik, muhteva ve terkiptir bu yazıda. Eşanlamlı üç sözcük yazı konusu edilecek. Üçü arasında içerik öne çıkmaktadır bugün için. En yaygın kullanılanı, hemen herkesçe anlaşılanıdır. Üstelik öztürkçe olanıdır.
………………………………
Bir öncesi ise muhtevadır. Terkipten sonra içerikten öncedir. Uzunca bir süre dolaşımda kalandır. Sonra yerini içeriğe bırakandır.
………………………………
Terkip belki de yeni neslin en az duyduğu sözcüktür. Her üçü de ihtivaya yöneliktir. İhtivadan kasıt bir maddenin, elementin veya oluşumun unsurlarının veya bileşenlerinin ne nispette hangi oranda olduğuna ilişkindir.
……………………………….
Diyelim bu yenilen içilen bir şeyse, katı veya sıvıysa, sebze meyve türüyse, elma veya armutsa, damarınızda dolaşan kan ya da toprağın altından çıkan madense ne ne orandadır, hangi nispettedir; su mu, kum veya kil mi, azot veya karbon mu meselesidir. Karbonhidrat, protein, vitamin ve yağ meselesidir. Bütünün içerisindeki yüzdelik hadisesidir.
Kemal GÜL
04.056.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.