- 248 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ANADOLU KÜLTÜRÜ
ANADOLU KÜLTÜRÜ
Eğitimli olanın, eğitimli olmayandan üstünlüğü nedir diye sorulduğunda filozof: “Sağ olanın ölüye üstünlüğü neyse odur diye cevap vermiş. “okuyan, araştıran, düşünen ile düşünmeyenin durumu da aynı böyledir. İnsana, gençliğe değer vermeyen toplumların geleceği olmaz. Ülkeyi hakkın yardımı milletin azmiyle uçurum kenarından alıp, düşmanları yenip diz çöktüren ortak değer Atatürk’e herkesin saygı duyması, vefa duyması gerekir. Fatih sultan Mehmet İstanbul’u fethettiyse Atatürk te işgal edilen şehit kanıyla sulanmış topraklarımızı ikinci kez düşmandan kurtarıp adeta fethetmiştir, ne kadar dua edilse azdır. Ömrü cephelerde geçen, ileri görüşlü komutan ve siyaset adamı olan Atatürk’e hakaret eden herkes yücelmez küçülür, ancak bu Ata’yı yüceltir, Vatanı düşmandan kurtaran, bu ülkenin bütün kurum ve kuruluşlarını sıfırdan tesis eden Atatürk’ün değerini bilmemek milletin yokluğa gark olmasına yeter de artar bile. Vatan, Cumhuriyet, Atatürk, İslam bu değerler halkımızın hassas olduğu değerlerdir, kimse bunlara kötü bir söz ettirmez, aksi ise abesle iştigal etmektir.
Anadolu kültür mozaiği içinde yaşayan herkes ırkını, inancını, mezhebini, ayrım yapmadan hür bir şekilde yaşar. Anadolu, erdem, irfan geleneğinde her canlıya şefkat ve merhamet vardır. Her şeyin mayası sevgidir, yalanın, riyanın, kötü kalpliliğin yeri yoktur mecliste. Yardımlaşmak, paylaşmak esastır, kibir ve gururun(insanları hor görüp kendini yüceltmek) yere serilen bir çul kadar hükmü yoktur.
Misafire ikram, eline beline, diline hakim olmak şeklinde özet kurallar nesilden nesile aktarılmıştır.
Eline hakim olmak demek; kimseye haksızlık yapmamak, dövmemek, incitmemek, öldürmemek, eliyle hırsızlık yapmamak, hakkı olmayan bir şeyi kendine mal etmemeyi, çalmamayı ifade eder.
Beline hakim olmak demek; helali olan nikahlı eşiyle yetinmek, harama uçkur çözmemek, kimsenin ırzına namusuna kötü gözle bakmamayı ifade eder. Bütün insanlar insan haklarınının gerektiği haklara sahiptir. Bu hak gasp edilemez, kimsenin onuru zedelenemez.
Diline hakim olmak demek; nazik ve kibar olmayı, diliyle kimseyi incitmemeyi, küfür etmemeyi, yalan, dedikodu ve iftiradan uzak durarak güzel ve hakikat olan şeyler söylemeyi, herkese lazım olan adaleti yalancı şahitlikle yanıltmamayı gerektirir. Kalpte ne varsa dil onu dışa vurup konuşur iyi ve doğru olanı konuşmak gerekir. Ülkeler kılıçla (savaşla) alınır adaletle korunur, devam ettirilir. Doğru gitmeyen, yanlış olan şeyler olduğunda dil susmaz hak tecelli etsin diye konuşulur. Hz. Peygamber şöyle buyurdu: "Haksızlık, zulüm karşısında susan (hakkı söylemeyen) dilsiz şeytandır."
Orhan ŞENTÜRK
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.