- 528 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
GİNE CUMHURİYETİNDE BİR RAMAZAN..
GİNE CUMHURİYETİ’NİN BAŞKENTİ KONAKRY’DEN ESSELÂMUALEYKUM MUHTEREM ARKADAŞLARIM!
GİNE’DE RAMAZAN 20.05.2018
Bugün 20 Mayıs 2018 Pazar günü, gine geldi mübarek ramazan elmahdulillah; bu sene Gine’ye ramazan 17 Mayıs Perşembe günü geldi, buranın Diyanetinin açıklaması bu yönde oldu ve halk buna çok itibar etmektedir.
Gine’de ramazan çok zevkli, çok huzurlu geçiyor. Şehirde her yer, köşe bucak tüm insanlar ramazanı yaşıyor burada. Öğleye kadar neredeyse işyerleri açılmıyor gibi. Gün içinde hazır gıda satışı yapan açık bir yer göremezsiniz. Öğleden sonra iftar hazırlığının hareketleri ufak ufak görülmeye başlar. Sokaklarda sigara içen, yemek yiyen zaten göremezsiniz; arasanız da bulamazsınız. Tüm şehir bütün unsurlarıyla RAMAZAN yaşıyor, hayat ramazan burada, bayrama kadar böyle inşaallah.
Zaten şehirde her yer, her sokak adeta adım başı cami. Bir de ramazan münasebetiyle ana caddelerde kısa aralıklarla cadde üzerinde, kaldırımın en geniş yerlerinde bitişikteki evin bahçe duvarının üzerinden birkaç metre yola doğru çekilmiş tente-brandalarla açık hava mescitlerini bolca görebilirsiniz. Ezan okunduğunda hemen oracıkta, bu açık hava mescitlerinin yakınlarında ellerinde ibriklerle abdest almakta olan kadın-çocuk-insanları görürsünüz; tentenin altına serilmiş hasırlar, ön tarafına imam için bir seccade, imam dediysem halkın içinden namaz kıldırmaya ehil herhangi biri, Allah kabul eylesin. Camide cemaatle kılındığında akşam ve sabah namazları ezan okununca hemen kılınır, diğer üç vakit ezandan 30-40 dk. sonra kılınır Gine’de. Cuma namazı ise öğle ezanından tam bir saat sonra kılınır. Her namaz vaktinde gerek camilerde gerekse sokak mescitlerinde sünnete uygun olarak önde büyük erkekler, sonra çocuklar, arkada da kadınlar namaza durur. Her camide her vakit kadınların ve çocukların çokça namaza katılımı bu ülkenin maneviyatının ne kadar bereketli ve inanç temellerinin ne kadar sağlam olduğunu gösteriyor bana göre, bu muhteşem bir şey, Allah razı olsun hepsinden.
Ramazanın en güzel ve en anlamlı ritüellerinden olan teravih namazları da ayrı bir güzellik, muhteşem manzaralar ve dostluklar meydana getiriyor camilerde. Burada teravih namazı 8 rekat olarak cemaatle kılınıyor. Yatsı ezanından sonra yarım saat camide vaaz ediliyor, vaaz ve hutbelerde ayet ve hadisler orijinal okunduktan sonra Arapça, Fransızca ve yerel dillerde açıklamalar yapılıyor, yerel diller çok çeşitli ve farklı bir konu olduğundan biz anlamasak da hocaların cemaate güzel şeyler söylediğinden eminiz; Allah kabul eylesin inşaallah.
Teravih namazından önce vaazın bitimiyle birlikte kamet getirilip 4 rek’at Yatsı Namazının farzı kılınıyor, arkasından aralık vermeden yine cemaatle 2 rek’at yatsının son sünneti kılınıyor, hemen peşinden 2’şer rek’atte bir selam vermek suretiyle 8 rek’at Teravih kılınıyor, teravihin arkasından yine aralıksız 3 rek’at vitir kılınıyor; vitir’in kılınışı şöyle: önce 2 rek’at kılınıp selam veriliyor, sonra 1 rek’at kılınıp selam veriliyor ve İmam’ın kısa duasıyla namaz bitiyor. Allah kabul eylesin.
Yılın on iki ayı gece-gündüz sıcaklığının mutedil, gün uzunluğunun da çok fark etmediği bu ülkede Ramazan için önemli olan İMSAK-İFTAR de hemen hemen ramazanın başından sonuna kadar aynı gibi. Yerel saatle imsak 05:15, iftar 19:15. Ramazanın başından sonuna kadar imsakte bir değişiklik yok, iftarda ise 30 ramazanda sadece 8 dk. gün uzaması söz konusu. Kısacası bu sene Gine’de günde 14 saat oruç tutuluyor. Allah kabul eylesin.
Her yerde ve her zaman olabileceği gibi Gine’de her vakitte her camide, caddede, sokakta, her yerde size SADAKA İBADETİ yapma imkânı verecek KARDEŞLERİMİZ vardır. Zaman zaman diyorum ki, burada cenneti kazanmak daha kolay! Hakikaten küçük miktarlarla da olsa kısa zamanda sayısız yüreklere dokunmanız mümkün. İnsan sevgisinin ne demek olduğunu, insanın insanı sırf insan olduğu için hele de Müslüman kardeşi olduğu için sevmesinin, sevebilmesinin ne kadar içten ve büyük bir mutluluk olduğunu on bin sayfa kitap okusam inanın bugün itibariyle şurada geçirdiğim 104 günde öğrendiğim, yaşadığım ve haz aldığım kadar olmazdı, inanın bunu bütün samimiyetimle ifade ediyorum. Nasıl oluyor diyecek olursanız, sadece bu hisleri yaşatan Rabbime hamdolsun diyebilirim, başka söz geçerli değil…
Aziz kardeşlerim, Gine Ramazan, Gine’de Ramazan; ELHAMDULİLLÂH…
Cümlenize tekrar hayırlı ramazanlar ve hayatta selâmetler dilerim.
Murat Kahraman
20.05.2018-CONAKRY/GİNE CUMHURİYETİ
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.