- 254 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Yarı Bilim Tam Bilimden Daha İyidir (Niçe)
Niçin ve hangi nedenle söylemiş olabilir bu sözü Niçe; bilime karşı olduğu, bilimle bir yere varılamyacağı, bilimin ışığında ilerlenemeyeceği için mi, niçin acaba? Niçe’nin elbette bilim karşıtlığı düşünülemez, bilimle insanlığın nereden nereye geldiğinin idrakinden yoksun olamaz.
...
Şu bir gerçek ki; dünyamız ve insanlık bugüne gelmişliğini büyük ölçüde bilime borçludur. Bilim araştırma geliştirme, somuta ulaşma demektir. Nesnel verilerden hareketle genel geçer sonuçları elde etme demektir. Ancak tüm bunlar olurken düşüncenin payını unutmamak gerekir.
...
Bilim parçadan bütüne gider. Kullandığı metot tümevarımsaldır. Bilimde ilerleme adeta kartopu gibidir. Bir gelişme diğerini tetikler, farklı bir gelişme eksik ve yetersiz olanın keşfini sağlar. Bu bir süreç işidir. Yetişmiş ekip, donanım, zaman ve para işidir.
...
Niçe yarı bilim derken sözde bilimden bahsetmiyor elbet. Bilimi de kapsayan, bilim dışında farklı unsurları da ihtiva eden felsefeyi kastediyor. Felsefenin metodu bilimden farklıdır. Biri tümevarımsal, diğerininki ise tümdengelimseldir. Felsefe bütünden parçaya ulaşır ve mutlak doğrulardan hareket eder. Bilim pozitif yolla felsefe spekülatif yolla olayları açıklar.
...
Niçe daha uzun olandan kısa olana yönelmektedir bu yolla. Bilim kendi mecrasında yürüsün, ilerlesin ama yarı bilimle de bir çok şey zaman kaybetmeksizin çözülsün, aydınlatılsın düşüncesindedir. Yani bilim felsefesinin gücüne, onun getireceği sonuca inanmaktadır.
Kemal SEYFİ
23.05.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.